• Dea

Döpa barn som icketroende?

Min pojkvän vill döpa eventuella barn.
    Han tycker det är viktigt att följa traditionen.

Jag vill hellre ha ett borgerligt barnavälkomnande.

• Dea

Nåja, deras eget val kommer ju med konfirmationen.

• Dea

I mina ögon är dopet föräldrarnas förklaring att de vill uppfostra sitt barn i enlighet med sin tro.

Kan man verkligen uppfostra ett barn UTAN att påverka dess tro?

• Dea

Fast jag själv inte är troende, och varken döpt eller konfirmerad, och fast jag föredrar ett borgerligt barnavälkomnande, och fast det EGENTLIGEN är dopet som är medlemsgrundande, så vill jag att mina barn ska vara medlemmar i Svenska Kyrkan "i väntan på dop".

Kyrkan är en viktig kulturbärare, som erbjuder tröst och vägledning och eftertanke i svåra stunder oavsett tro.

• Dea

Det förekommer en hel del borgerliga barnvälkomnande. Men de är naturligtvis inte dop.

Snabbsökning avslöjar att förutom sång och diktläsning går det till så att man presenterar barnet för släkt och vänner, med det fullständiga namnet och presenterar eventuella faddrar.

• Dea

Nej, ett barnvälkomnande är inte heller en namngivningsceremoni. I vissa fall, men aldrig bara det. Det är en ceremoni där barnet tas upp i gemenskapen av föräldrarnas släkt och vänner, liksom dopet är en ceremoni där barnet tas upp i församlingens gemenskap (och även i Kristi församling).

Jag är inte så insatt i kristna faddrars funktion.

Men jag har nån lummig idé om att faddrar oavsett tro, bör finnas till hands för barnen för vägledning när föräldrarna inte är tillgängliga.

Svar på tråden Döpa barn som icketroende?