• Ettolrach

Döpa barn som icketroende?

Jag är troende men tycker att det är fel att döpa barn som inte kan säga sjävl vad de tycker.

Att göra det för det är "tradition" är lite respektlöst för dopet innebär så mycket mer än en namngivningsceremoni.

Att man döper barn beror historiskt sett på att barn ofta dog som spädbarn och man ville hinna kristna dem ifall de inte skulle leva tills mognare ålder.

Jag är ingen bibel-expert, men jag har hört att det inte finns något belägg för att dop måste vara barn-dop.

Jag tycker det ska vara ett aktivt val att låta sig döpas in i en kristen församling, precis som jag tycker att det ska vara ett aktivt val att vigas inför Gud.

Jag tycker det är bättre att inte döpa ett barn så det kan välja själv i en ålder där det är moget att själv ta ett sådant beslut.

• Ettolrach

Anledningen till att man började döpa barn var att man inte ville riskera att de skulle dö okristnade. På den tiden fanns det heller ingen religionsfríhet.

Jennie's jämförelse med ett politiskt parti tycker jag är bra. Det handlar visst om ett val idag när vi har religionsfrihet. Att döpa barnet för att låta det välja vid konfirmationen om det ska vara kvar eller ej tycker jag inte gör det bättre för det är frivilligt att konfirmeras och det krävs inte att ta ställning till om man ska gå ur eller stanna kvar för man kan ju välja att inte ta ställning till konfirmation överhuvud taget.

Är man däremot inte barndöpt så måste man ju välja det medvetet om man väljer att gå igenom konfirmationen.

Gud älskar alla och är mycket större än någon kristen eller annan religiös gemenskap. Så även om ett barn inte är döpt (och de flesta barn når vuxen ålder idag, i alla fall om vi håller till hur det ser ut i vår del av världen) så har barnet Guds kärlek.

Ska vi ha en religionsfrihet värd namnet så tycker jag inte föräldrarna ska välja åt ett barn som inte kan säga ifrån själv om det inte vill bli döpt. Kristendomen är som bekant inte den enda existerande religionen.

Svar på tråden Döpa barn som icketroende?