Inlägg från: cissan 28/6 2003 |Visa alla inlägg
  • cissan 28/6 2003

Döpa barn som icketroende?

En allmän fråga: Hur många barn vars föräldrar inte döper dem tror ni går och döper sig själva i vuxen ålder. Jag menar att man prackar på barnet en tro i lika stor utsträckning om man inte döper barnet som om man gör det.

Sedan en fråga till F.d. Svart Brud

Vad ska ni göra på det borgerliga dopet? Dopet handlar ju inget om namnet, utan BARA om att introducera barnet till den kristna tron. Ska ni ha vatten och skvätta på barnet?

Alltså, jag fattar inte hur man kan göra en ceremoni som endast är kristen sekulariserad.

Förklara gärna!

• cissan 28/6 2003

"Ingen av de jag pratat med har avstått från att döpa sig fast de egentligen velat."

Det jag menade var att föräldrarna genom sitt val får dem att inte vilja döpa sig. Precis som de föräldrar som döper sina barn får dem att vilja vara döpta.

• cissan 28/6 2003

Dea

Men det kristna dopet har ju inte alls med namn att göra! Och det enda faddrarna förbinder sig till är väl att guida barnet i den kristna tron? Jag tycker det verkar svårt att "avkristna" det. Det blir ju inget kvar!

• cissan 28/6 2003

f.d. svart brud

Jepp, jag fattar. Det är mer en fest för att ni har fått barn som infaller då ett dop skulle infallit.

• cissan 28/6 2003

Trevlig idé förresten! :)

Svar på tråden Döpa barn som icketroende?