Döpa barn som icketroende?
Barn (som inte är konfirmerade) avråds från att ta nattvard, däremot är de välkomna att komma fram under nattvarden och ta emot välsignelse.
För övrigt så är det inte riktigt så enkelt som att man började döpa barn i fall att de skulle dö.
Urkyrkan, (Petrus och gänget, ni vet) var visserligen ingen förespråkare för barndop, men å andra sidan så kristnades vanligen hela familjen, inklusive barn.
Baptistkyrkan förespråkar sk troendedop. Dvs, att man inte döps som spädbarn. Detta tilltalade mig, så jag funderade på att bli medlem där. Å andra sidan, så är det vanligt att troendedop utförs på 14-åringar, alltså i samma ålder som Svenska Kyrkan har konfirmation. Jag är inte säker på att detta heller blir riktigt, eftersom jag tror att också vid 14 års ålder kan man vara för ung.
Personligen är jag både döpt och konfirmerad, men blev för den sakens skull inte "riktigt" kristen förrän låååångt senare.
Mina egna barn tror jag att jag kommer att låta bli att låta döpas, eftersom jag är en stark anhängare till att tro är något personligt, som det måste vara läge för att ta till sig. Kristen är inget man "lär" sig, eller "blir" genom att vare sig gå i kyrkan eller döpas. Detta är förstås min högst personliga uppfattning.