• Neneh

Döpa barn som icketroende?

Dopet ar en mycket vacker ceremoni dar foraldrarna far svara ja pa fragan "Vill ni att ert barn ska dopas till denna tro och leva med forsamlingen i Kristi gemenskap". Kan man arligt svara "ja" pa den fragan tycker jag att man ska dopa sina barn i kyrkan. Fragan riktas alltsa till _foraldrarna_ INTE till barnet, sa nagon inskrankt religionfrihet ar det alltsa absolut inte tal om. Konfirmationen finns till for att man sjalv ska bekrafta dopet, vilket ocksa ar anledning till att man raknas som konfirmerad nar man ar vuxendopt.
    Mina foraldrar, som icke-kristna, valde att inte dopa mig som barn eftersom de inte kunde saga ett arligt "ja" till att dopa mig till en tro de inte sjalva erkande. Istallet valde jag att som 16-aring dopa mig pa eget bevag. Jag tror att det ar ganska vanligt att odopta ungdomar sa smaningom later dopa sig.

• Neneh

Det ar sa jag fatt det forklarad for mig. Nar jag gick till min prast och forklarade att jag ville dopa mig fick jag ga och "lasa" en timma varje vecka, precis som man gor innan en konfirmation. Vi pratade om hur, varfor, var, nar, helgon, helvete, allting, och det hela var mycket givande och utvecklande. Han ville att jag skulle veta precis varfor jag valt att dopa mig nu, osv.

Konfirmationen ar da man gar och lar sig om den tro som foraldrarna dopt en till, och sedan sjalv far ta stallning till om man vill bekrafta den tron eller inte. Om man dops som vuxen sa tar man stallning pa direkten, sas, och man behover inte bekrafta det femton ar senare eller vad man ska saga.

Jag hoppas jag lyckats med nagon typ av forklaring har i alla fall...

• Neneh

Man far ta nattvard sa snart man ar dopt. Jag ser ofta smabarn ta nattvarden, och personligen tycker jag det vore lampligare om de vantade till de var gamla nog att forsta vad det ar de gor. Sa kanske ar det darfor man traditionellt vantar tills man konfirmerat sig?

• Neneh

Jennie med ie,

Vi har visst ratt bada tva. Hittade precis det har pa Svenska Kyrkans hemsida:

Till nattvardsbordet söker sig alla slags människor och alla är välkomna. Tidigare innebar konfirmation att man fick tillträde till nattvarden, men nu framhålls att nattvarden är alla döptas måltid. Detta gör att barnen sedan ett par decennier också får delta i måltiden. Familjemässan är anpassad för barn och har blivit en allt viktigare gudstjänst i Svenska kyrkans gudstjänstliv.

• Neneh

I min hemforsamlingen finns det ett par barn som ofta tar nattvarden. Jag reagerar ocksa negativt pa det, men tydligen sa har de ju ratt att gora det, och da antar jag att det ar upp till foraldrarna att se till att barnen forstar vad det ar de gor.

• Neneh

Det tycker jag later som ett jattefint forslag, froken Ur! Det ska jag foresla i min forsamling om tillfalle ges.

• Neneh

Kalas,

Kan ett barn verkligen acceptera att nattvardens mysterium och trots det ta beslutet att deltaga eller inte? Jag tycker det vore mycket lämpligare att som fröken Ur föreslog välsigna barnen istället för att ge dem nattvarden.
    Som vuxen kanske man inte förstår heller, men man är medveten om nattvardens betydelse i en högre grad.

• Neneh

Konfirmanderna är ju ett kapitel för sig...
    Tja, i slutändan tycker jag att det är upp till föräldrarna att besluta om deras barn ska ta nattvard eller inte. Och det är upp till föräldrarna att se till att barnen vet vad de gör. Generellt tycker jag nog att det är lite väl tidigt när man är fem-sex år, men om en tioåring skulle ta nattvarden skulle jag inte reagera särskilt mycket.

Svar på tråden Döpa barn som icketroende?