Inlägg från: Electric Lady |Visa alla inlägg
  • Electric Lady

Döpa barn som icketroende?

Jag fattar att kristna döper sina ungar. Har ni inte läst Dante? Om man dör som odöpt barn kommer man till helvetets första krets. Om man tror på sånt vill man väl undvika det.

Jag är döpt men ateist och inte konfirmerad, och kommer inte att döpa framtida kottar.

Bryr mig begränsat om att jag döptes som liten. Är man ateist gör det ju inget. Värre vore väl om jag valt att ingå i nån frikyrka senare. Då hade jag kanske grämt mig.

Jag förstår också att icketroende döper sitt barn. Måste kännas bra att ha nån typ av ceremoni. Men rätt är det ju inte.

Ska tilläggas att jag tagit nattvarden massor av gånger även som pyttelitet barn. Oblater är mums.

• Electric Lady

Det finns ingen kristen inriktning som inte tror på några dogmer förutom bibeln - även om de säger att de inte har några.

Respektlös och respektlös, det är sanningen. Jag tog nattvarden varje söndag när jag var barn, och det var skoj, och gott. Om det är repektlöst, varför bjuder präster på nattvardsvin på middagar?

• Electric Lady

Inte välsignat vin så klart, det verkar lite bökigt att syssla med på middagen. Men det vinet som de har som nattvardsvin. Jag förutsätter at de inte blandar det med vatten till middagen heller

Men det är ju samma smak ändå. Så varför ka man inte få säga att det är gott?

• Electric Lady

Det som sker är enligt den evangelisk-luherska läran som omfattas av sv. kkan. att Jesus är närvarande. Det är väl ändå något.

Svar på tråden Döpa barn som icketroende?