• Santa Fe

Barnledighet för män?

Intressanta saker det här...Kul att du länkade artikeln, Cissan.

Vad artikeln poängterar (och nog är lätt glömma/inte se sambandet) är att så länge kvinnorna stannar hemma kommer det inte heller att bli jämställt på arbetsmarknaden, dvs kvinnorna kommer ha mindre i lön än män.
    För att citera artikeln: det går inte att lägga beslag på 80-85% av föräldraledigheten och samtidigt hoppas på en jämställd arbetsmarknad.

• Santa Fe

Har inga barn och är inte nån maestro i barnkunskap direkt. Så rätta mig om jag har fel.
    Men om jag förstått saken rätt så rekommenderar WHO amning i 6 månader. Smakportioner av annan mat (t.ex. mosad potatis, välling osv) kan man börja med från 4 månaders ålder.
    Alltså ammar man inte på heltid i 12 månader (sen finns ju undantag, som damen i ett Dr Phil program ammade sina 7-åriga barn...).

• Santa Fe

Henrike, Storm och cheeks - bra skrivet, jag instämmer!

• Santa Fe

Jo, i grunden är jag också för valfrihet. Absolut! Men jag tror det är svårt få jämställdhet på arbetsmarknaden (lika lön) om inte män och kvinnor delar lika på föräldraledigheten. Då halkar inte kvinnor efter i löneutvecklingen pga flera års frånvaro från arbetsmarknanden, en arbetsgivare har inget skäl att föredra manliga anställda osv.

• Santa Fe

Scarlett - klockrent skrivet!!!

• Santa Fe

//Gnutten

Ett barn behöver inte rent fysiskt och psykiskt sin mamma mer än sin pappa under det första levnadsåret. Ett barn blir inte bättre, friskare och tryggare om barnet är hemma med mamma hela året än om pappa tar över när barnet är 6 månader.

Om du tror och anser att det är så, då bygger det på ett rent personligt ställningstagande och en personlig åsikt, inte någon vetenskaplig sanning.

• Santa Fe

Gnutten

Nä, du som man har nog problem med amningen.
    Men ett barn dör inte utan amningmjölk. Ett barn behöver inte sin mamma det första levnadsåret för sin överlevnads skull, barnet behöver en vuxen (man som kvinna) för att överleva och bli ett friskt, tryggt barn.

Om man följer amningsrekommendationerna (jag vet, det finns olika, men WHO:s) så rekommenderas 6 månader. Inga hinder för dig som pappa ta över efter det alltså.
    Vill man amma längre, vilket många vill, då är det alltså ett personligt val, inte ett måste för barnets hälsas skull.

• Santa Fe

Puppan

Mitt svar byggde på att Gnutten ifrågasatte om det fanns vetenskapliga bevis för att ett barn kan klara sig med någon annan än mamman den första tiden. Och ja, det kan ju barnet.

Många barn vill ju inte ha tutte heller, utan föredrar flaskan. Andra har ingen egen mjölk att ge osv osv. Andra avstår från att amma helt pga en eller annan anledning.

Som svar på din fråga:
    Om jag hade ett barn som föredrog bröstet, då skulle jag antingen vända om barnet och sakta vänja det vid flaskan i god tid innan jag ska börja jobba igen.
    I dina ögon är jag kanske en hemsk mamma som tänker så egoistiskt, men jag tycker inte kärleken till sitt barn kan värderas utgående från hur jag gör med amningen.

Svar på tråden Barnledighet för män?