• cissan 28/6 2003

Barnledighet för män?

Läste ni artikeln i DN idag där en undersökning visade att endast 13 procent av kvinnorna ville att mannen och kvinnan skulle dela lika på barnledigheten medan 18 procent av männen ville det. Inte riktigt de siffror jag hade väntat mig i alla fall.

Frågan är dock om det är önskvärt att dela helt lika eller om man bara försöker göra problem av något som inte är ett problem.

Själv skulle jag dock vilja att min man var hemma länge med våra eventuella barn - för hans skulle och för deras.

Artikeln: www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=210516&previousRenderType=6

• Svar på tråden Barnledighet för män?
  • Rita

Tycker att det är helknäppt att lagstadga om det. Om jag skulle få ett fjärde barn så vill jag vara hemma i alla fall ett år, barnet behöver mamman längre än 6 månader.

• Kicker

Och jag tycker att det är ett privilegium att få vara hemma med sina barn - skulle helst göra det helt själv, men kunde kanske tänka mig för rättvisans skull då att ge nån/några veckor åt pappan också.....

• cissan 28/6 2003

Jag håller med om att det är galet att lagstifta i den här frågan. Jag vet bara att jag önskar att jag hade haft min egen pappa hemma mer än vad jag hade.

• cheeks

Tycker helt klart man ska lagstifta om det! Tror, tyvärr, att det är enda sättet att få saker och ting att förändras tillräckligt snabbt.

Personligen skulle jag säkert vilja vara hemma mycket längre själv, men det är ju inte riktigt bara mig det handlar om...

• Idun

Min pappa var hemma nästan halva tiden med alla oss barn. Det var väldigt bra! Även om jag klagade på att han var hemma alldeles för lite när jag blev intervjuad i radio(fniss). Det var inte så vanligt då i slutet av 70/början på 80-talet.
    Att mamma och pappa var hemma ungefär lika mycket med oss gjorde att båda var lika självklara för oss. Det innebar dock inte att de var helt jämställda för det.
    Jag kommer absolut vilja att pappan till mina barn får chansen att bli lika självklar för dom som pappa var för oss. Och jag tror att K gärna vill vara hemma.
    Det är viktigt att vi kvinnor inte bara vill ha alla fördelar som män har haft i alla tider. Vi måste då också vara beredda att ge upp några av våra privilegier!
    Är dock tveksam till lagstiftningen jag också. Alla familjesituationer ser olika ut och det blir mer att ge sig på symtomen är orsakerna. Att männens inkomst är svårare att klara sig utan tillexempel.

• Dea

Om man "Inte ska lagstadga om det" så skulle vi ju inte ha rätt till föräldraledighet över huvud taget.

Då skulle eventuell barnledighet vara nåt man fick avtal fram mellan arbetstagare och arbetsgivare.

Frågan är bara om de lagstadgade månaderna ska ges per barn eller per förälder till barnet.

• Ananas

Det som jag tycker är lite konstigt i det hela är att som kvinna för höra att man bör amma så mycket som möjligt i 12 månader (från Socialstyrelsens rek) och sedan ska de lagstifta så att man inte kan vara hemma så länge.
    I princip tycker jag att mamman och pappan ska få ha rätt till lika mycket ledighet men då är det kanske bättre att utöka föräldraförsäkringen så att den är längre och mamman kan vara hemma längre och amma om hon vill, trots delning 50/50.

• Santa Fe

Intressanta saker det här...Kul att du länkade artikeln, Cissan.

Vad artikeln poängterar (och nog är lätt glömma/inte se sambandet) är att så länge kvinnorna stannar hemma kommer det inte heller att bli jämställt på arbetsmarknaden, dvs kvinnorna kommer ha mindre i lön än män.
    För att citera artikeln: det går inte att lägga beslag på 80-85% av föräldraledigheten och samtidigt hoppas på en jämställd arbetsmarknad.

• Henrike

"Det som jag tycker är lite konstigt i det hela är att som kvinna för höra att man bör amma så mycket som möjligt i 12 månader (från Socialstyrelsens rek)"

Jag vet vääldigt lite om amning, men kanske någon annan vet (har funderat på samma sak som ananas): brukar man amma på heltid i 12 månader, eller äter de annat också, de små liven, mellan 6 och 12 mån? I så fall kunde man ju arbeta och amma när man var hemma så att säga!?

Teoretiskt tycker jag att varje familj skall få välja själv, men i praktiken vet man ju hur "alla" väljer då. Genom att lagstifta ställer man landets väl mot familjens väl: man ställer till det för en del familjer där det är jobbigt att pappan måste vara hemma - samtidigt tror jag i förlängningen att det är bra för landet. Därför tror jag tyvärr att det vore bra att lagstifta. Men synd att det behövs!

Ang. pratet om att "man klarar sig inte utan den högre inkomsten" nej men då får man väl rätta mun efter matsäck! Det finns familjer som klarar sig på oerhört lite för att prioritera att pappan skall vara hemma. Och om alla tvingas göra det så blir det lättare.

• Santa Fe

Har inga barn och är inte nån maestro i barnkunskap direkt. Så rätta mig om jag har fel.
    Men om jag förstått saken rätt så rekommenderar WHO amning i 6 månader. Smakportioner av annan mat (t.ex. mosad potatis, välling osv) kan man börja med från 4 månaders ålder.
    Alltså ammar man inte på heltid i 12 månader (sen finns ju undantag, som damen i ett Dr Phil program ammade sina 7-åriga barn...).

Svar på tråden Barnledighet för män?