• cissan 28/6 2003

Barnledighet för män?

Läste ni artikeln i DN idag där en undersökning visade att endast 13 procent av kvinnorna ville att mannen och kvinnan skulle dela lika på barnledigheten medan 18 procent av männen ville det. Inte riktigt de siffror jag hade väntat mig i alla fall.

Frågan är dock om det är önskvärt att dela helt lika eller om man bara försöker göra problem av något som inte är ett problem.

Själv skulle jag dock vilja att min man var hemma länge med våra eventuella barn - för hans skulle och för deras.

Artikeln: www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=210516&previousRenderType=6

• Svar på tråden Barnledighet för män?
  • cheeks

Vaddå "inte har råd att låta pappan vara hemma"???? Man får väl planera lite! Om pappan nu tjänar så himla mycket mer så får väl de spara lite av hans pengar som de kan ha under ledigheten.
    Man har dessutom råd med otroligt mycket mer än man tror att man ska ha. Det handlar om prioriteringar, om man väljer att låta pappan jobba och mamman vara hemma så har man ju valt bort barnets bästa till förmån för högre materiell levnadsstandard. Eftersom det här handlar om en så väldigt kort period av livet så tycker jag att om man inte är villig att göra den "uppoffringen" rent ekonomisk så behöver man ju inte skaffa barn alls. Det är ju faktiskt frivilligt.

• Santa Fe

Jo, i grunden är jag också för valfrihet. Absolut! Men jag tror det är svårt få jämställdhet på arbetsmarknaden (lika lön) om inte män och kvinnor delar lika på föräldraledigheten. Då halkar inte kvinnor efter i löneutvecklingen pga flera års frånvaro från arbetsmarknanden, en arbetsgivare har inget skäl att föredra manliga anställda osv.

• Santa Fe

Scarlett - klockrent skrivet!!!

• Dea

Fast det är ju lagstadgat i båda fallen. Staten har redan lagt sig i hur man än gör.

Antingen sägen den läskiga LAGEN att mamman får ta ut X månader och pappan får ta ut X månader. Oberoende av varandra.

Ledigheten är i likhet med övriga socialförsäkringar individuell.

Eller så säger den den läskiga LAGEN att även om föräldrarna är berättigade till X månader var, så kan man skänka dessa månader till varann. Vilket i praktiken gör att den som tjänar minst stannar hemma.

Kanske X borde vara mycket mer än det är idag, kanske varje förälder borde ha motsvarande två X var.

Just nu är det lätt att veta ur ett personligt perspektiv. Friheten att välja. Individualism och flexibilitet. Men tänk er att alternativen var 12 månader tillsammans eller 9 månader var istället?
    Vad väljer man då?
    Jag antar att det inte är realistiskt av samhällsekonomiska skäl.

Men sen är också frågan om det stimulerar en gynnsam samhällsutveckling, ekonomiskt, socialt och politiskt. (Jämställdhet är ett uttalat politiskt mål i lagstiftning, nästan alla partier och institutioner).
    Vad gynnar samhället.

Jag vet själv inte vilket som är bäst, men just nu lutar jag åt första alternativet, eftersom jag tycker om den synen på föräldrar. Att det är kontakten med båda som är viktig, det är inte som att en är familjeförsörjare och en "passar barn".

Sen tror jag att ger rättvisare bedömning i arbetslivet av yrkeskvinnor som inte har barn, vid anställning och vid lönesättning.

(Om vi inte vill att staten ska lägga sig i får vi nöja oss med 0 månader var).

• Gnutten

Cheeks

"Eftersom det här handlar om en så väldigt kort period av livet så tycker jag att om man inte är villig att göra den "uppoffringen" rent ekonomisk så behöver man ju inte skaffa barn alls. Det är ju faktiskt frivilligt"

Så man ska leva fattigt bara för att man skaffar barn som ett tecken på att man är villig att offra nåt? Ungefär som alla tydligen måste sälja sina bilar så fort dom köper hus..... Förstår mycket väl dom som skaffar barn men låter den av föräldrarna stanna hemma mest som tjänar minst så man förlorar minst. Det vore ju korkat att göra tvärtom eller? Sen tror jag nog i alla fall ett barn nyfött-1 år behöver sin mamma jäkligt mycket mer än barnet behöver sin far. Eller kan era karlar amma? Den kan nämligen inte jag tyvärr.......

• Puppan

Cheeks

Visst kan man planera, och vårt barn kanske inte var genomplanerat, det var köpet av lägenheten som byggde på att jag tjänar det jag tjänar och min sambo tjänar det han tjänar... Dessutom tycker inte jag att man skall behöva flytta för att kunna skaffa barn!!

Hela livet kommer alltid att handla om priorieringar, men det gäller att man själv skall kunna välja sina priorieteringar! Nu kanske inte min familj har det största problemen av alla men jag tror fortfarande att bara för att kvinnor och män måste dela på mammaledigheten så kommer lönerna att öka för kvinnorna. Titta iställer på var kvinnor arbetar och hur mycket män det finns där! Jag ser inte mycket män på dagis och sjukhus direkt!

Om nu kvinnor vill ha högre lön på sina poster vilket de borde så får man titta på lönestrukturen för en varje yrkesgrupp och inte män och kvinnor iallmänhet. De måste komma med något bättre än att lagstifta om föräldraledighet för att lönerna skall ändras!

• Gnutten

Tänkte bara tillägga att jag gärna är pappaledig när vi skaffar barn men tror att det är bättre när barnet kanske är ungefär ett år eller mer eftersom jag tror att barnet behöver sin mor mer än mig fram tills dess........

• a flock of seagulls

Henrike, du har så klart rätt. Blev lite upprörd bara och var tvungen att se det ur en annan syvinkel.

Cheeks, jag kan hålla med dig om att man får planera lite själv också. Det kommer vi att göra. Vilket antagligen betyder att våra barn inte ens kommer att få egna rum de första åren. Vi bor nämligen i Stockholm och här handlar det inte om någon materiell fråga utan om att det är så dyr med boende. Var bor du någonstans? Men vi får se lite vad jag tjänar också när jag börjar jobba, kanske vi har råd med ett pyttigt radhus med gemensamt sovrum för barnen, en timmes resa utanför Stockholms city då. Hurra!

• Puppan

Hej Dea

Som svar på ditt lilla tips om ammningspump, så är det så att det är inte alltid så att barnet tar flaskan, oavsett hur mycket man än vill. Tro mig jag VET!

Svar på tråden Barnledighet för män?