Jag bara undrar, ni som stångas så hårt för 50-50 lagstiftningen (som är det vi diskuterar), har ni eller väntar ni barn?
Jag vill bara förklara varför jag undrar, jag väntar nämligen min andra bebis om mindre än två månader, och jag debatterar (tyvärr) på jobbet. Jag jobbar fortfarande heltid, framförallt eftersom jag tänker på min karriär. Jag är skittrött. Jag har jättebra argument för det här, men jag ORKAR inte försöka få ner dem på debattforumet längre, jag försökte två gånger igår och datorn hängde sig...
Det jag menar är att jag som blivande nybliven mamma vill SOVA. Jag vill VILA. Jag BEHÖVER vara hemma MINST ett halvår för att komma tillbaka till mig själv igen. Jag tycker att kvinnor som väntar och föder barn inte ska förfördelas på jobbet OAVSETT om de tar ut 85% eller 15% av föräldradagarna. Och jag tycker naturligtvis samma sak för män. Men jag tror att föräldradagarna är ett bekvämt sätt för arbetsgivare att bortförklara något som ligger djupare än så, dvs. en förlegad attityd att kvinnors jobb inte är lika mycket värt som mäns. Jag vill inte bara ha jämställdhet vad gäller mäns och kvinnors likheter, utan även olikheter. För i grund och botten är vi alla individer, inte bara "man" eller "kvinna".