Barnledighet för män?
Självklart ska man lagstifta! Alla andra former av försäkringar är ju individuella, och jag tycker att det är förlegat att inte föräldraförsäkringen också är det. Varje person som blir förälder, oavsett kön, ska ha rätt att ta ut lika mycket tid. Man ska inte kunna föra över den på någon annan, tycker jag. Varje person som arbetar har rätt till semester och sjukpeng, till exempel. Man kan inte föra över några semesterveckor på sin partner även om man skulle tjäna på det och det passar familjesituationen just då.
Jag tror att det här är en av de viktigaste jämställdhetsfrågorna i dag. Så länge kvinnor inte inser att man måste ge upp vissa privilegier (tid med barnet) för att uppnå andra (en jämställd arbetsmarknad)har vi inte mycket till argument att komma med. Självklart krävs det också pappor som vågar propsa på att de har rätt till hälften av föräldraförsäkringen och hälften av tiden med sitt barn. Trots att föräldraförsäkringen har varit könsneutral i trettio år är tydligen könsrollerna för starka. Alltså behövs lagstiftning. Jämför med vilket land som helst utanför Skandinavien så inser man dessutom snart att sex månader med barnet är betydligt mer än vad de flesta yrkesarbetande mammor i resten av världen kan räkna med.