• cissan 28/6 2003

Barnledighet för män?

Läste ni artikeln i DN idag där en undersökning visade att endast 13 procent av kvinnorna ville att mannen och kvinnan skulle dela lika på barnledigheten medan 18 procent av männen ville det. Inte riktigt de siffror jag hade väntat mig i alla fall.

Frågan är dock om det är önskvärt att dela helt lika eller om man bara försöker göra problem av något som inte är ett problem.

Själv skulle jag dock vilja att min man var hemma länge med våra eventuella barn - för hans skulle och för deras.

Artikeln: www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=210516&previousRenderType=6

• Svar på tråden Barnledighet för män?
  • Gnutten

Isolde

Tolka det som du vill. varför skulle jag spekulera i hur jag skulle göra om jag var kvinna med det här jobbet?

Visst finns det säkert massor av kvinnor som är lika viktiga på sitt jobb. Och?
    Dom får väl göra som dom vill.......

Visst tycker jag det är viktigt att få tid med mina framtida barn. Tror ändå inte att jag är lika viktig som moderna är första året. Sen kommer jag väl ta ut en del pappaledighet. Men kanske mer i form av halva dagar, enstaka dagar än 2 mån helledigt...... Funkar toppen för mig och min fru och det är det som är viktigt för mig. Inte vad andra tycker...

• AnnaKajsa

Självklart finns det män som bränner ut sig men de är faktiskt inte lika många som kvinnorna...

Ingen kvinna är sämre för att hon inte vill ha barn! Det gjorde jag tydligt klart och det är inte det vi diskuterar. Det jag menar är att männen som vill ha barn inte kan använda oumbärlighetsargumentet för att inte vara hemma med sina barn!

Annars tycker jag att Scarlett uttryckte det jättebra kl 15.20!

• Henrike

Gnutten, om du visste att dina barn skulle må bättre om du var hemma med dem längre, skulle du prioritera annorlunda då?

I övrigt tycker jag det är illa om du tror att du är mindre betydelsefull för ditt barn än modern (utöver matproduktionsaspekten, då).

• Sibella

I Sverige har vi en fantastisk föräldraförsäkring (jag tror att den saknar motstycke i världen). Och jag är helt förbluffad över alla människor (mest män) som inte utnyttjar den till att göra sin del och ta hand om sina barn. Jag är chockad över alla pappor som inte vill ta hand om sina barn och få kontakt med dem trots att de t o m får betalt för det. I mina ögon är de dåliga föräldrar eftersom de hellre lämnar bort sina barn till någon annan än att vara med dem själv.

Den svenska föräldraförsäkringen kommer att bli ännu bättre den dagen föräldradagarna blir knutna till respektive förälder. När det händer kommer en fantastisk massa män nämligen helt plötsligt inse att de inte alls är oumbärliga på jobbet och att det visst är bra att ta sin del av ansvaret för barnen. Och det kommer alla de små barnen må bättre av. Tror jag.

• Jj?

Gnutten: Om vi bortser ifrån amningen kan du då förklara för mig på vilka sätt en kvinna (genom att vara kvinna) är bättre än en man på att knyta an till ett litet barn?

Jag tror nämligen inte att det det är nedärvda kunskaper vi har utan inlärda... Jag har svårt att förstå hur mitt kön skulle göra mig mer eller mindre lämpad för att byta blöjor eller plåstra om såriga knän. Jag tror inte att män är mindre lämpade att trösta gråtande bebisar. Jag tror inte att kunskapen om hur man tar febern på ett sjukt barn sitter i vilket kön man har.

• Jj?

(Anledningen till att man kan bortse från amningen i diskusionen är att det är många barn som av olika skäl inte ammas alls eller endast ammas en kort tid)

• odin

Mycket bra skrivet Scarlett.

Kvinnor måste välja mellan barn eller karriär medan männen kan ha både och. Och inte beror det på våra fysiska egenskaper.

Jag vill inte behöva välja. Jag vill också kunna få barn, ta hand om det och samtidigt forsätta utvecklas inom mitt yrke. På min sambos jobb tar ingen av männen ut föräldraledighet, de säger att de inte "kan" vara borta. Man kan ju undra då varför folk skaffar barn när de inte vill ta hand om det? Ens några månader.

• Texas

Är för en delad föräldrarledighet och jämställdhet. Viktigt att få framtiden mer jämställd just med tanke på barnen som är vår framtid. Är det inte viktigt att skapa en bättre framtid för dem. Är det inte viktigt att våra döttrar får lika lön, ej blir utbrända och får bättre vilkor på arbetsmarknaden? Detta kan endast ske om vi gör något åt detta nu och föregår med gott exempel. Barn tar efter sina föräldar, det är dax att bryta den onda cirkeln.

• Dea

Jag vill ändå vara rättvis nog att skriva att på mitt jobb är det en hel del av killarna som varit och är pappalediga.

En av cheferna tog ett halvår pappaledigt när han bara jobbat tre veckor.

• Jj?

De män som fått barn på mitt jobb har tagit mellan 4 och 8 månader... Kvinnorna har varit hemma något längre.

Svar på tråden Barnledighet för män?