• odin

Barnledighet för män?

Jag har varit för en lagstadgad delning av föräldraledigheten i flera år. Tyvärr är det så att de mammor jag känner tycker att de har "rätt" till nästan all ledighet. Dessa mammor har lågavlönade jobb som de inte trivs på och ser föräldraledigheten som ett ypperligt tillfälle att ta en time out, en del upp till två år.

Visst, alla kvinnor vill inte göra karriär men de som vill de då? De som har pluggat på högskolan i en massa år och vill in i den mansdominerade företagsvärlden men som måste "betala" för de kvinnor som ser sin långa ledighet som en rättighet. Så länge kvinnorna visar att de frivilligt tar hela ledigheten tror många arbetsgivare att det är så för alla kvinnor, vilket ger upphov till att vi bortsorteras vid intervjuer och får lägre lön. Vi ska ju ändå vara hemma i flera år...

Jag låter kanske hård men det finns inget annat sätt att göra arbetsmarknaden jämställd. Eftersom kvinnan i många fall har makten i hemmet är det upp till henne att dela med sig av ledigheten. Jag tror inte att många män skulle protestera - däremot tror jag inte heller att de skulle tigga och be om mer ledighet. För när kvinnan tar hand om hem och barn, och mannen om försörjning är det är som det "alltid varit". Tryggt och säkert, alla vet sin roll. Men lite väl stenålder va?

• odin

Mycket bra skrivet Scarlett.

Kvinnor måste välja mellan barn eller karriär medan männen kan ha både och. Och inte beror det på våra fysiska egenskaper.

Jag vill inte behöva välja. Jag vill också kunna få barn, ta hand om det och samtidigt forsätta utvecklas inom mitt yrke. På min sambos jobb tar ingen av männen ut föräldraledighet, de säger att de inte "kan" vara borta. Man kan ju undra då varför folk skaffar barn när de inte vill ta hand om det? Ens några månader.

Svar på tråden Barnledighet för män?