• Gnutten

Barnledighet för män?

cheeks

Varför lagstadga om nånting som kan passa
    olika par så olika? Medans nåt par vill dela 50/50 på barnledigheten kanske ett par vill dela 80/20 ocj ytterligare ett par är överrens om att mamman ska ta all barnledighet och pappan inte ska ta ut nån. Varför ska staten som sitta som en storebror och bestämma över en sån sak?
    Tycker det låter som ett dåligt skämt att lagstadga delad barnledighet.........

• Gnutten

Cheeks

"Eftersom det här handlar om en så väldigt kort period av livet så tycker jag att om man inte är villig att göra den "uppoffringen" rent ekonomisk så behöver man ju inte skaffa barn alls. Det är ju faktiskt frivilligt"

Så man ska leva fattigt bara för att man skaffar barn som ett tecken på att man är villig att offra nåt? Ungefär som alla tydligen måste sälja sina bilar så fort dom köper hus..... Förstår mycket väl dom som skaffar barn men låter den av föräldrarna stanna hemma mest som tjänar minst så man förlorar minst. Det vore ju korkat att göra tvärtom eller? Sen tror jag nog i alla fall ett barn nyfött-1 år behöver sin mamma jäkligt mycket mer än barnet behöver sin far. Eller kan era karlar amma? Den kan nämligen inte jag tyvärr.......

• Gnutten

Tänkte bara tillägga att jag gärna är pappaledig när vi skaffar barn men tror att det är bättre när barnet kanske är ungefär ett år eller mer eftersom jag tror att barnet behöver sin mor mer än mig fram tills dess........

• Gnutten

Dea

Det måste ju vara det ultimata att låta frugan sitta och pumpa ut mjölk på
    e.m när hon kommer hem från jobbet så
    jag har till dagen efter....

Tror nog hon föredrar att vara hemma
    och njuta av föräldrarledigheten själv
    då istället.......

• Gnutten

Santa Fe

"Ett barn behöver inte rent fysiskt och psykiskt sin mamma mer än sin pappa under det första levnadsåret. Ett barn blir inte bättre, friskare och tryggare om barnet är hemma med mamma hela året än om pappa tar över när barnet är 6 månader.

Om du tror och anser att det är så, då bygger det på ett rent personligt ställningstagande och en personlig åsikt, inte någon vetenskaplig sanning"

Kan inte du visa mig dom vetenskapliga bevisen för att du har rätt? Då lovar jag att jag tar fram vetenskapliga bevis på motsatsen. När det gäller i princip vad som helst kan man ju höra experter som motsäger varandra och tycker olika. Jag tror det jag tror så får du tro det du tror. Kan fortfarande inte amma. Det behöver jag inga vetenskpliga bevis för va?!

• Gnutten

Cheeks

Som svar på frågan till charlize om att
    hennes man inte KAN vara hemma så kanske jag kan svara som är i ungefär samma situation.

Jag har ett väldigt speciellt jobb på en firma med ca 10 anställda. Jag gör ett antal oräkneliga uppgifter och det har tagit ca 3 år att bli bra på det jag gör. Att ta in nån som ska göra det jag gör
    medans jag är pappaledig ser jag som en omöjlighet. Om man ex sjuksöterska, jobbar i affär, mäklare, kock etc etc så finns det MASSVIS med arbetslösa duktiga personer som säkert relativt enkelt kan ta över. Men med ett sånt jobb som jag har så skulle inte personen som tar över när jag är ledig kunna hälften av vad som skulle krävas innan jag skulle vara tillbaka igen..... Ni som tror stenhårt på det här förslaget och tror det ska minska löneklyftor mellan män/kvinnor tror jag lever i en fantasivärld faktiskt.......

• Gnutten

Isolde

Tolka det som du vill. varför skulle jag spekulera i hur jag skulle göra om jag var kvinna med det här jobbet?

Visst finns det säkert massor av kvinnor som är lika viktiga på sitt jobb. Och?
    Dom får väl göra som dom vill.......

Visst tycker jag det är viktigt att få tid med mina framtida barn. Tror ändå inte att jag är lika viktig som moderna är första året. Sen kommer jag väl ta ut en del pappaledighet. Men kanske mer i form av halva dagar, enstaka dagar än 2 mån helledigt...... Funkar toppen för mig och min fru och det är det som är viktigt för mig. Inte vad andra tycker...

Svar på tråden Barnledighet för män?