Barnledighet för män?
"Det som jag tycker är lite konstigt i det hela är att som kvinna för höra att man bör amma så mycket som möjligt i 12 månader (från Socialstyrelsens rek)"
Jag vet vääldigt lite om amning, men kanske någon annan vet (har funderat på samma sak som ananas): brukar man amma på heltid i 12 månader, eller äter de annat också, de små liven, mellan 6 och 12 mån? I så fall kunde man ju arbeta och amma när man var hemma så att säga!?
Teoretiskt tycker jag att varje familj skall få välja själv, men i praktiken vet man ju hur "alla" väljer då. Genom att lagstifta ställer man landets väl mot familjens väl: man ställer till det för en del familjer där det är jobbigt att pappan måste vara hemma - samtidigt tror jag i förlängningen att det är bra för landet. Därför tror jag tyvärr att det vore bra att lagstifta. Men synd att det behövs!
Ang. pratet om att "man klarar sig inte utan den högre inkomsten" nej men då får man väl rätta mun efter matsäck! Det finns familjer som klarar sig på oerhört lite för att prioritera att pappan skall vara hemma. Och om alla tvingas göra det så blir det lättare.