• Charlize

Barnledighet för män?

Cheeks:
    Det är ju inte alla som planerar att få barn, men väljer att bli det ändå om hon skulle bli gravid...

"Det handlar om prioriteringar, om man väljer att låta pappan jobba och mamman vara hemma så har man ju valt bort barnets bästa till förmån för högre materiell levnadsstandard. " skriver du....
    Skriver du det bara för att du vill ha en hetsig debatt? Man kan ju tro det...
    Vad är det som säger att man inte kan välja det bästa för SITT barn och ÄNDÅ ha en högre levnadsstandard... Vill man inte ha råd att ge sitt barn allt det vill ha och behöver? Eller föder man upp henne/honom till att bli en hemsk fruktansvärd kapitalist då....?

Jag tror knappast att en lagstadgning av delad föräldraledighet löser problemen med skillnaderna i lön på kvinnor och män.
    Varför inte se till att lagstadga att en arbetsgivare inte har rätt att särberhandla kvinnor och män pga att vi är de som föder barn och oftast är hemma längst. Det är ju lkiksom inte så att vi har valt själva att vara barnaföderskor. Det har Gud eller naturen gjort... Hade inte det bästa varit att kunna säga till sin man att "jag födde faktiskt barn sist, nu är det din tur att gå med stor mage, bli tjock, full med vatten, få foglossningar och ha illamående varje morgon....." och så är han automatiskt ledig längst tiden...

Sen kan man inte TVINGA någon att vara hemma. För oss till exempel skulle det aldrig funka att dela på ledigheten. Visst, jag skulle tycka att det är bra, men min man KAN inta vara hemma så länge. Även om han skulle vilja...

• Charlize

Tänker inte förklara mej för alla som ifrågasätter varför jag säger att min man inte kan vara pappaledig. Jag har inte sagt att inte kommer att vara det alls, men han kan absolut inte vara hemma halva tiden om det skulle komma till det... Men jag vet att det kommer att funka för oss i alla fall...

Och visst finns det säkerligen kvinnor som inte kan skaffa barn pga sitt jobb, och väljer att inte göra det. So what? Är de sämre kvinnor då?

Tänk om det ändå handlat om att FÅ x antal dagar (med samma lön).... Då är det klart att man kanske inte velat att de skulle försvinna om man inte tog ut dem... ;)

PUPPAN:
    Du har så rätt...
    Och varför skulle egentligen mannen ta ut sina dagar när babyn är jätteliten...? Självklart har både barnet och pappan mer ut av att han tar sina dagar senare... Hur ojämlikt det än kan låta i vissa öron...

• Charlize

AnnaKajsa:

Självklart är det inte bara MÄN som är oumbärliga på sitt jobb... Jag är oumbärlig på mitt också. Tycker jag... Kan knappt vara sjuk eller ledig alls... Knappt ta semester etc.
    I min drömvärld, när vi väl får barn, skulle jag vilja dela på veckorna när barnet är tillräckligt gammalt. Vi får väl se om det går då. Det gäller ju att både jag och min man kan klara av våra jobb på mindre tid då... Det är ju inte meningen att man ska behöva bränna ut sig för "jämställdhetens" skull... ;)

Och visst kan man anse det vara arbetsgivarenbs skyldighet att ordna så att det fungerar, för KVINNOR som av naturen är de som föder barn.... Men inte alla arbetsgivare ser det som sin skyldighet att ordna så att det fungerar om en kille ska vara hemma i ett halvår... Fast så BORDE det naturligtvis vara....

• Charlize

AnnaKajsa:
    Det kanske även här handlar om prioriteringar.
    En kvinna kan inte skaffa barn på grund av sitt jobb, men hon vill hemskt hemskt gärna, men som sagt kan inte, hon måste välja, jobb eller barn. Hon väljer jobbet. Inte för att hon vill det helst men för att det kanske är det bästa ändå för henne "in the long run".

Är hon då sämre för att hon inte offrar sitt jobb för ett barn...?

• Charlize

AnnaKajsa:
    Säkert.... För det finns inga män som bränner ut sig..... De får väl skylla sig själva som anser sig vara så oumbärliga på sitt jobb med sin höga lön, eller......?

• Charlize

"I mina ögon är de dåliga föräldrar eftersom de hellre lämnar bort sina barn till någon annan än att vara med dem själv." skriver Sibella

HERRE GUD säger jag!
    Jag skulle aldrig ens våga yppa för NÅGON att de skulle vara en sämre förälder för att de inte gör si eller så... Alla har ju olika sätt att uppfostra sina barn, utifrån sina egna åsikter och förutsättningar.
    Och jag tror inte att det finns några studier på om barn som varit hemma mest med mamma skulle må sämre än de som varit hemma lika mycket eller mer med pappan... Eller att de skulle bli annorlunda på något sätt... Stackars de barn som bor med en ensamstående mamma då... Visst kanske det finns endel som saknar en fadersfigur och påverkas av det, men det är ju bara ett fåtal, och personligen tror jag att det bara är en av många ursäkter...

Den här diskussionen är egentligen ganska löjlig eftersom det kommer att dröja länge innan det EVENTUELLT kan komma att lagstadgas om delad föräldraledighet. Vi har alla olika åsikter om vad VI tycker är bäst för OSS! Och då gör vi så oavsett vad andra tycker... Och det ska vi fortsätta med. Och våra barn kommer säkert att må jättebra och växa upp till fantastiska individer. :)

Svar på tråden Barnledighet för män?