Barnledighet för män?
Cheeks:
Det är ju inte alla som planerar att få barn, men väljer att bli det ändå om hon skulle bli gravid...
"Det handlar om prioriteringar, om man väljer att låta pappan jobba och mamman vara hemma så har man ju valt bort barnets bästa till förmån för högre materiell levnadsstandard. " skriver du....
Skriver du det bara för att du vill ha en hetsig debatt? Man kan ju tro det...
Vad är det som säger att man inte kan välja det bästa för SITT barn och ÄNDÅ ha en högre levnadsstandard... Vill man inte ha råd att ge sitt barn allt det vill ha och behöver? Eller föder man upp henne/honom till att bli en hemsk fruktansvärd kapitalist då....?
Jag tror knappast att en lagstadgning av delad föräldraledighet löser problemen med skillnaderna i lön på kvinnor och män.
Varför inte se till att lagstadga att en arbetsgivare inte har rätt att särberhandla kvinnor och män pga att vi är de som föder barn och oftast är hemma längst. Det är ju lkiksom inte så att vi har valt själva att vara barnaföderskor. Det har Gud eller naturen gjort... Hade inte det bästa varit att kunna säga till sin man att "jag födde faktiskt barn sist, nu är det din tur att gå med stor mage, bli tjock, full med vatten, få foglossningar och ha illamående varje morgon....." och så är han automatiskt ledig längst tiden...
Sen kan man inte TVINGA någon att vara hemma. För oss till exempel skulle det aldrig funka att dela på ledigheten. Visst, jag skulle tycka att det är bra, men min man KAN inta vara hemma så länge. Även om han skulle vilja...