• Puppan

Barnledighet för män?

Jag som har barn kan säga att rent teoretiskt kan man dela 50/50 på barnledigheten ialla fall när det gäller mat, närhet och ammning. Men om man nu lagstadgar något så komplett idiotiskt så får man även se till att man får ut 80% av befintlig lön! Vi skulle aldrig ha råd att förlora den 20 000 netto varje månad som det skulle ha inneburit om min sambo varit ledig, inte utan att sälja vår lägenhet i allafall.
    Sen tycker jag att tanken är god, att man ska få lika löner för lika jobb, men även det bygger på att mannen och kvinnan har jämställda jobb där båda borde ha ungefär lika mycket betalt.
    Vad spelar det för roll för två personer som har nästan samma lön och arbete? Inte mycket. Där den ena kanske arbetar kommunalt (dagis, fritids, sjukvård) och den andra är chef på sitt företag blir löneskillnaden astronomisk även om kvinnorna får jämställd lön mot männen i sitt arbete...

• Puppan

Cheeks

Visst kan man planera, och vårt barn kanske inte var genomplanerat, det var köpet av lägenheten som byggde på att jag tjänar det jag tjänar och min sambo tjänar det han tjänar... Dessutom tycker inte jag att man skall behöva flytta för att kunna skaffa barn!!

Hela livet kommer alltid att handla om priorieringar, men det gäller att man själv skall kunna välja sina priorieteringar! Nu kanske inte min familj har det största problemen av alla men jag tror fortfarande att bara för att kvinnor och män måste dela på mammaledigheten så kommer lönerna att öka för kvinnorna. Titta iställer på var kvinnor arbetar och hur mycket män det finns där! Jag ser inte mycket män på dagis och sjukhus direkt!

Om nu kvinnor vill ha högre lön på sina poster vilket de borde så får man titta på lönestrukturen för en varje yrkesgrupp och inte män och kvinnor iallmänhet. De måste komma med något bättre än att lagstifta om föräldraledighet för att lönerna skall ändras!

• Puppan

Hej Dea

Som svar på ditt lilla tips om ammningspump, så är det så att det är inte alltid så att barnet tar flaskan, oavsett hur mycket man än vill. Tro mig jag VET!

• Puppan

Vill nog tillägga något i debatten. Om mamman och pappan skall dela så blir det automatiskt så att hon är hemma när bebisen är liten dvs nyfödd till 6-7 månader. Hon får bebistiden och mannen får upptäckar tiden, det är inte heller speciellt "rättvist" skall man även lagstadga vilken period man måste vara mamma och pappaledig? Dessutom är det så att man väljer hur mycket dagar man tar ut. Mamman kan i terorin vara hemma 15 år (jag vet att det är innan 7 år)om hon tar ut en dag i månaden, medans pappan då kan vara hemma 6 månader på raken med full pappa penning eller ta ut 2 timmar ledigt i ett visst antal år för att slösa bort sin pappa penning utan att vara ledig nämvärt mer. Dessutom kan han ta ut sina pappadagar på semestern och ta ut semesterersättning i pengar om företaget tycker att det är bättre. Ännu hellre låt oss alla gå tillbaka till arbetet efter 1 eller två månader, barnen kan vara på dagis och alla kan arbeta så att alla får lika lön!!
    Snacka om att vi skulle få friska hälsosamma barn som relaterar till oss som förebilder!

• Puppan

Kookai

Man har 180 dagar var, varav 60 inte går att "ge bort" 30 dagar av dessa är lägstanivådagar med en summa på 60 kr/dag.

• Puppan

Cheeks

Idag har pappan 60 dagar som han måste ta ut. Kolla upp om dagens män gör det medans barnet är litet! Jag tror att det är ruskigt ovanligt, snarare passar han på när barnet har blivit lite mer komminucerbart och det kan aktivera sig tillsammans.

En annan fråga, planerar du ditt liv nu efter hur det kommer bli OM du får barn. Det är inte någon självklarhet att man kan och om man efter 5 år av försök plötsligt blir med barn trots att man inte trodde att det skulle hända, skulle du sälja lägenhet, bil och landställe bara för att din man skulle kunna vara hemma när barnet väl kommer???

• Puppan

heja gnutten

jag håller med dig!

• Puppan

Odin

Om du eller någon annan vill göra karriär så gör det, det gör männen, de män som vill vara hemma med sitt barn är det jag lovar. Som mamma ville jag inte något hellre än att jobba några dagar i veckan, och jag hade då turen att min sambo kunde arbeta kväll de dagar jag valde att göra det. Det här var dock inte fysiskt möjligt förrens vår dotter var 10 månader. Då först accepterade hon välling och mat fullt ut. Annars hade min sambo fått gå utanför mitt arbete för att jag skulle kunna amma henna när hon ville det. Inte jättekul pappa ledighet.

Att kvotera pappaledighet bygger inte bara på mamman och pappan utan även på barnet. Jag har aldrig tvingat i min dotter flaskan för att jag skall kunna arbeta. Hon ville inte ha den, ville inte ha den med bröstmjölk, inte med ersättning inte med välling förens hon var 10 månader. Hur skall man lösa detta har ni tänkt er?

• Puppan

Det jag säger är bara att om man redan bor någonstans och trivs bra där kan man väl ändå inte behöva sälja bara för att mannen måste vara pappaledig. Nu lever man kanske inte så nära gränsen, men det är lättare att vänja sig med mer pengar än mindre. Dessutom är barn inte på något sätt gratis.

För att sticka ut hakan lite vill jag bara säga att när man väl sitter med barn, lån, landställe, mm mm så vill man ha det nästan som man hade det innan man skaffade barn om inte annat för att känna att hela livet inte har anpassat sig efter det nya knyttet.

Jag ville varken hjälpa eller stjälpa ditt uttalande jag bara menar att om man inte vill vara ledig så är man inte det, man löser det på andra sätt.

• Puppan

Ytterligare en sak i debatten. Om man nu för saks skull hävdar att lönen kommer att bli lika för alla om man lagstiftar föräldraledigheten, kommer inte arbetsgivarna som har anställda med fysiskt tunga arbeten eller personer (som jag) som får foglossning, uppdragen livmodertapp och allt annat som kan hända under ens graviditet som gör att man blir sjukskriven TIDIGT dra öronen åt sig lika mycket som idag när det gäller att anställa kvinnor.

Graviditeten kan vi inte lagstifta bort och det är svårt att få bukt med det som hör till. Vad händer då med den kärriars inriktade kvinnan. Kommer inte chefen att hoppa över henne nästa befodran om han tror att hon inte har fått alla barn som hon och hennens jämställda man som är hemma halva tiden vill ha??

• Puppan

Santa Fe

Vad gör du om barnet inte vill ha något annat än mammans tutte??? Förnekar du då din bebis det bara för att du ska kunna jobba??

• Puppan

Jag kan fortfarande inte tänka mig att det är speciellt många som vägrar att låta sin man vara hemma. Jag skulle personligen aldrig göra det om sambon valde att vara hemma nästa gång. Det jag säger är att då får de höja taket för vad man får ut så man får ut 80% av befintlig lön. Ingen skall behöva stå ut med otroligt fattiga månader bara för att en förälder måste vara hemma.

Och ja jag vet att ni tycker att man skall spara, men ibland går det inte och det beror inte på att man ligger på gränsen alla månader, men att man kanske vill kunna bestämma själv till vad ens sparade pengar går till.

• Puppan

De tio dagarna är pappa dagar, de går inte att överlåta och de försvinner om pappan inte tar ut dem inom 3månader tror jag. Så de är utöver. Dessutom är det dagar som arbetsgivaren inte kan neka pappan oavsett hur fort eller långsamt barnet kommer.

Svar på tråden Barnledighet för män?