• Storm

Barnledighet för män?

Jag tror att en lagstadgning av en delning av föräldraledigheten skulle medföra att glappet mellan kvinno- och manslönerna skulle minska vilket då inte kvinnorna som grupp har denna "black om foten" det innebär med föräldraledighet i arbetslivets ögon. Jag ser som mycket poitivt och nödvändigt.

En av nackdelarna är att många föräldrar reagerar negativt eftersom de får försämrad ekonomi när pappan tvingas vara hemma då han vanligtvis tjänar bäst. Det är å andra sidan delvis vad förslaget vill korrigera. Så vid ett eventuellt införande blir det lite av ett slags moment 22 som kommer att rätta upp sig med tiden.

Summa summarum är jag för förslaget, då jag tror att denna kickstart är vad jämställdheten i arbetslivet behöver.

• Storm

Vilken intressant diskussion det blev. Mycket vettigt har sagts redan av tex. Santa Fe, Jj? och Ejnie. Jag vill inte återupprepa de goda argument de redan lämnat i bidrag till debatten.

Däremot reagerar jag starkt mot den förställning som många verkar dela att det finns någon som är oersättlig på arbetsplatser. _Ingen_ är oersättlig på någon arbetsplats, allt annat är rent bullsh*t. Om det vore så skulle företag gå under på löpande band iom att människor blir långstidsjuka, går i pension eller rent av avlider. Barnafödande och ledighet är något som av naturen tar ett par månader vilket gör det ypperligt att förbereda för hemmavistelse och att lära upp någon annan för jobbet.

Svar på tråden Barnledighet för män?