• Jj?

Barnledighet för män?

Tänk, Dea, jag är också ofta fascinerad över hur många män som är oersättliga på sina jobb jämfört med kvinnor...

Jag har ALDRIG hört talas om en kvnna som inte tar ut föräldraledighet med motiveringen att hon är oersättlig på jobbet, men det är en ganska bekväm förklaring som man.

Men sedan tror jag att en av de största anledningarna till att fördelningen är så ojämn är INTE att män inte vill vara hemma mera utan att kvinnor INTE VILL släppa ifrån sig makten över hemmet.

• Jj?

Gnutten: Om vi bortser ifrån amningen kan du då förklara för mig på vilka sätt en kvinna (genom att vara kvinna) är bättre än en man på att knyta an till ett litet barn?

Jag tror nämligen inte att det det är nedärvda kunskaper vi har utan inlärda... Jag har svårt att förstå hur mitt kön skulle göra mig mer eller mindre lämpad för att byta blöjor eller plåstra om såriga knän. Jag tror inte att män är mindre lämpade att trösta gråtande bebisar. Jag tror inte att kunskapen om hur man tar febern på ett sjukt barn sitter i vilket kön man har.

• Jj?

(Anledningen till att man kan bortse från amningen i diskusionen är att det är många barn som av olika skäl inte ammas alls eller endast ammas en kort tid)

• Jj?

De män som fått barn på mitt jobb har tagit mellan 4 och 8 månader... Kvinnorna har varit hemma något längre.

• Jj?

"sina 60 pappadagar"

Hälften av FÖRÄLDRAledigheten tillhör automatiskt mamman hälften pappan. Sedan kan den ena föräldern överlåta dagar till den andre. 60 dagar kan INTE överlåtas.

Föräldrarna i gårdagens artikel i DN verkade inte medvetna om det. Det lät som att de trodde att alla dagarna utom de 60 var mammans om inte mamman överlät. DET tycker jag är skrämmande. (Sen hade de ett könsmönster i sin familj som jag uppfattar som betydligt mer gammeldags än vad mina föräldrar har... Men det är en annan historia)

• Jj?

Jo, men det talas inte om mammadagar... Mitt inlägg var egentligen inte riktat till dig emsipemsi, utan mer ett inlägg appråpå ditt.

Killen i artikeln sa "Jag tar nog i alla fall ut de sextio pappadagar som Therese inte kan ta ut. Och kanske några av hennes dagar."

För det är ju inte HENNES dagar han tar ut om han tar mer än 60 dagar... Han bara överlåter färre till henne.

• Jj?

Ingen tar någonsin helt egna beslut! Alla beslut är påverkade av de krav och förväntningar vi har på oss från vår omgivning. Ju mer medveten man är om varför man tar de beslut man tar dessto mer egna belut tar man.

Svar på tråden Barnledighet för män?