Oklara Cellförändringar
Jag har också tagit bort svåra cellförändringar på livmodertappen. Ska på min andra efterkontroll på torsdag, det är 1½ år sedan jag tog bort dem. Första kontrollen visade att allt var bra.
Cellförändringar uppkommer av ett virus som är sexuellt överförbart, liknande kondylomviruset. De flesta klarar av detta virus, men vissa utvecklar cellförändringar. Dessa kan sedan leda till cancer, men gör det bara i 10 % av fallen eller något sånt. Eftersom man inte vet vilka som kan utveckla cancer av dem, så tar man bort cellförändringarna på alla som har svåra cellförändringar. Har man måttliga brukar man kunna få välja att antingen operera bort, eller att gå på täta kontroller. Självklart är man orolig!!! Jag var det fast jag är sjuksköterska och vet att det inte borde vara nån fara.
Vad jag har hört så är det ganska ovanligt att man inte får bort allt vid första operationen. Min läkare trodde att de hade missat en del, men vid efterkontrollen visade det sig att allt var borta.
Jag tyckte också att jag hade fått ganska dålig information innan. Det var inte förrän jag var på efterkontroll som jag kom mig för att fråga lite mer.