• Ilda

Träff i Vasa

Hejsan!

Jo, jag skulle också vara intresserad av en träff i Vasa. Vi gifter oss den 12 juni i södra Österbotten. Sitter och planerar som bäst, men det finns ju så många detaljer att fundera kring. Vi har bokat kyrka, präst, lokal + hon som ska hjälpa oss med maten. Var och provade ringar för nån vecka sen och hittade en som kändes rätt. Bestämde ändå att vänta lite med köpet. Har inte heller nån klänning, men vet vilken jag vill ha. Men eftersom den är ganska dyr funderar jag på att kanske låta sy en liknande klänning. Är det någon annan som ska det?

Än så länge känner jag ingen stress, men tiden tycks gå så snabbt så vi försöker att planera lite hela tiden. Blir mycket att sitta och surfa och kolla in olika alternativ. Nästa helg är det bröllopsmässa i Tammerfors, nån som ska dit? Jag tror att vi ska fara, har aldrig varit på nån bröllopsmässa tidigare och tänkte att man kanske kunde få lite idéer.

• Ilda

Det var en jättefin klänning du har hittat. Tyvärr har jag ingen bild på den jag vill ha(har sökt på internet utan resultat), men det är en A-linjeformad halterneck klänning med v-urringning. Den har brodyr på övre delen medan själva kjolen är utan. Hade inte alls tänkt mig en sådan modell utan "råkade" bara prova den och märkte att den passade absolut bäst av alla klänningar jag provat. Har du köpt din klänning i Vasa? Var du nån annanstans och provade också? Var det samma pris överallt? Tänkte om man skulle kunna få samma klänning lite billigare...

Hurudan ring ska du ha? Den jag fastnade för är i gult och vitt guld och så har den små diamanter och safirer. Har nog sett på några andra också i gult och vitt guld.

Var ska ni fotografera er? Vi ska fotografera oss i Vasa, men har inte bokat det ännu. Ska också göra håret i Vasa, har en bekant som är frissa där.
    Floristen tror jag inte att det är så bråttomt med, vi har inte alls funderat på det ännu.

Är kul att diskutera bröllopsbestyr med folk "hemifrån", hoppas det blir av med en träff!

• Ilda

Vi ska vigas kl 16. Det tar ca 1 timme att köra bil från Vasa efter fotograferingen så vi borde väl boka den till mitt på dan nångång. När jag ringde runt till olika fotografer i Vasa verkade det inte vara så mycket bokat till sommaren ännu, men det är klart att vi måste göra det snart. Vilken tid ska du till frissan? Vet du redan hurudan frisyr du vill ha?

• Ilda

Kanske jag börjar bli lite nervös nu i alla fall, känns som om jag inte skulle ha nånting på klart...Håret ska nog vara uppsatt, men hur vet jag inte riktigt ännu. Slöja ska jag också ha och ev en tiara. När jag inte har klänningen ännu känns det svårt att bestämma om allt det andra. Men, det ordnar väl sig. Nånting har vi i alla fall gjort idag; vi har bokat träff med vår "matfixare". Eller rättare sagt hon som ska hjälpa oss med att räkna ut hur mycket det behövs av alla råvaror och sånt. En del av maten kommer vi(+ våra föräldrar) att göra själva och en del ska hon laga. Hur gör ni med maten?

• Ilda

Nä, he je ju lieng ti såmarin...:)

Vår bröllopsfest kommer att vara på en ungdomslokal så där finns det ingen färdig "matservice". Stället är det enda som jag haft klart från första början så har alltid varit inställd på att det blir en del ordnande veckorna innan. Men jag har ju ledigt då så det ska nog inte va nåt problem. Fast det är ju många andra som ska hjälpa till också så de kanske skulle tycka det vore skönt om allt var färdigt ordnat. ;)

Har ni funderat på nåt färgtema? Hur kommer temat att synas i så fall? Jag skulle gärna ha nåt med blått, silver och vaniljfärg men vet inte om det kanske blir för mycket? Fast man behöver ju inte göra det så invecklat..

• Ilda

Får man fråga vad era klänningar kostade? Fick ni något med nåt annat på köpet? "Min" klänning finns också på BB, men det känns som om det skulle vara så mycket pengar att lägga ut..Är dock rätt frestad av att köpa den i alla fall.

• Ilda

Hejsan!

Jag har också funderat varför det inte är nån som skriver..Bra att du gjorde det!

Vi var på mässan i Tammerfors i går. Var väl helt ok, har ju ingen annan bröllopsmässa att jämföra med. Mycket var förstås tänkt för såna som bor i Tammerforstrakten, som alla fotografer, frissor och restauranger. Sen var det nog såna som hade ringar och blomsterarrangemang också, men det var oftast så trångt kring de montrarna. Lite mera om t.ex. bordsdukning och resmål skulle det ha fått vara, fast att det inte fanns det sistnämnda kan ju bero på att det var en resemässa i Helsingfors samtidigt. Modevisningen var väl sådär, inte så många traditionella klänningar, utan det var t.ex. röda och svarta kreationer. Men det kan ju va trevligt att se lite andra slags klänningar också.

För att sammanfatta det hela kan jag säga att det var trevligt att gå där och strosa, men jag tror inte att vi kommer att ha så stor "nytta" av det. Fast man vet ju aldrig. ;)

När ska vi ordna en träff?

• Ilda

Hejsan!

Jag skulle också helst träffas på en helg. Men en fredagkväll passar också jättebra eftersom jag slutar tidigt på fredagar.

Alla verkar ha inbjudningskorten under kontroll, hur ska era se ut?

• Ilda

Lördagen den 21.2 passar mig bra, så jag är intresserad! Att gå ut och äta tycker jag låter som en bra idé.

Angående ringen så har vi inte köpt någon ännu, men i morgon kanske det blir av. Och jag hoppas det blir en klänning också :)

• Ilda

Jo för mig passar det bra med en träff den 21.2. Ingen skillnad med tiden. Den som har annat program kan ju föreslå en tid.

• Ilda

Hej!

Vi kan nog skjuta upp träffen, bara den blir av då också...;)

Har just bestämt mig för vilken klänning jag ska ha! Var och provade den i fredast, men kunde inte bestämma mig då ännu. Så när vi ringde dit i går så var den förstås såld! :( Typiskt! Hittar man nåt man vill ha ska man ta det direkt. Att man aldrig lär sig. Men de lovade att beställa en ny likadan så jag hoppas att jag hinner få den i tid. Fast det är ju rätt många månader kvar till juni så tror nog att det ordnar sig.

Vi köper klänningen (och hyr hans kläder)från Haavemaa i Seinäjoki och jag måste säga att jag tyckte att det var jättebra betjäning där. Det var ganska mycket folk där då vi var dit så det lönar sig kanske att ringa och boka tid innan.

Jag skulle också vilja veta hur ni andra gör med inbjudningskorten, så berätta gärna.

• Ilda

Vi ska faktiskt dit imorgon igen så jag kan ju kolla liet om de har annat än svarta herrkläder. Vi såg inte på herrkläder alls då vi var dit sist, hade inte så mycket tid på oss. Min kille ska ha jaquett.

Det blev en halterneck klänning som jag valde. Urringningen är dock inte riktigt den jag ville ha, men "tanten" i Haavemaa sa att det var möjligt att ändra den så får se då hur det blir. Här är en bild på den: www.sinceritybridal.com/2004/3023.htm Färgen på min klänning är gräddvit, tyckte att den färgen passade mig jättebra. Priset är förstås lite väl högt (ca 700?), men tänkte satsa i alla fall. Vad kostade din klänning?

• Ilda

Hejsan!

Vi har varit till Seinäjoki idag och provat ut rätt storlek på kläderna. De ska beställa min klänning från Storbritannien och den levereras först i mitten av maj! Vårt bröllop är den 12.6 så jag hoppas verkligen inte att det blir några förseningar. Men de lovade nog att den kommer i tid så måste väl tro på det då.

Jag skulle ha velat ha min klänning med v-urringning. Hon (på Haavemaa) hade flera olika förslag på hur hon kunde göra min klänning till en sådan, men bestämde inget ännu. Min riktiga klänning är 2 storlekar mindre än den jag provade idag så det kan ju se annorlunda ut.

Angående de där herrkläderna kunde jag tyvärr inte se några andra än svarta, men vet ju inte om de hade nånting i sina "gömmor". Min kille provade en jaquett med guldfärgad väst och den var jättesnygg. Matchade min gräddfärgade klänning! Det fanns många olika färger på västarna, men det var väl inte det du menade Vasatjej?

Har ni köpt alla andra attiraljer (som underkläder, skor, slöja, tiara) samtidigt som ni köpt klänningen? Tyckte att allting var så dyrt! 100 ? för lite nät..;) De vet vad de kan håva in pengar på.

• Ilda

Hej!

Det kostade 127 ? att hyra jaquett inklusive alla tillbehör på Haavemaa. Känns inte så dyrt då man jämför med brudkläderna. De frågade om min kille ville ha randiga eller svarta byxor (han ska ha randiga) så det verkade nog vara ok att välja svarta också.

Vi kommer inte att skriva ut nån klädkod på inbjudningskorten. Som du redan konstaterade tror jag att folk enbart skulle bli osäkra på vad som menas och de flesta vet väl hur man brukar klä sig på bröllop.

Vi kommer att göra alla programblad och dylikt själva. Då får vi det som vi vill ha det och ingen annan behöver ta stress för det. Dessutom tycker jag att det är roligt att göra sånt. Vad har era bestmen och tärnor för uppgifter?

• Ilda

Vi ska inte heller ha bestman eller tärna. Jag har bara varit på ett bröllop där de hade det och det känns inte som något som vi "måste" ha. Verkar som om det är mera på finskt håll som man har "kaaso", åtminstone har jag upplevt det så. Däremot ska vi ha två toastmasters som håller i trådarna för programmet.

• Ilda

Här är en till klasslärare, kanske vi känner varandra C&M? Vilket år började du studera vid PF? Jag började 1998 och blev färdig i början av 2003, jobbar just nu.

Vasatjej: Gör du dina inbjudningskort "för hand" eller ska du göra de på datorn?

För mig är det ingen större skillnad när träffen blir av, men helst inte inne i veckan. Kanske nångång i mars skulle vara passligt?

• Ilda

Hejsan!

Vasatjej: Den helgen som du föreslog passar bra!

C&M: Kanske vi t.o.m. har gått i samma grupp på PF? Åtminstone passar det in på beskrivningen..;)
    Vi var till Haavemaa i Seinäjoki och köpte/hyrde kläder. Där hade de nog en hel del herrkläder, men eftersom vi inte sett på herrkläder nån annanstans och inte har något att jämföra med vet jag inte om det var stort eller litet urval. Men bra betjäning var det där! :)

• Ilda

Nä, jag är inte från Vasa utan från Kristinestad. Bodde nära Peffan och gick i grupp 2. Mina biämnen var musik & biologi. Tror nog du vet vem jag e nu..:)

• Ilda

Hej på er!

Tänker ni alla skicka iväg inbjudninskorten redan? Vi som inte ens har börjat med våra...Ska och se på papper nu i veckan. Tycker inte att det är så bråttomt eftersom vi inte tänkte skicka de förrän kanske i slutet av mars.

26 eller 27.3 passar nog bra för mig också. Så ska vi boka nåndera dagen?

• Ilda

Hejsan!

27.3 på eftermiddagen låter som en bra tidpunkt för vår träff. Hoppas att de flesta här kan komma.

Ni som var på Salkari-mässan, hur var det?

Svar på tråden Träff i Vasa