• Vasatjej

Träff i Vasa

Hej alla österbottningar och andra intresserade!
    Eftersom inte all vill/har möjlighet att åka till Helsingfors på BT-träff kan vi kanske ornda vår egen träff här i Vasa?
    Alla som är intresserade - hör av er? När gifter ni er och var? Hur långt har ni kommit i planeringen?
    Jag gifter mig den 7.8 i Korsholms kyrka i Gamla Vasa. Vi har bokat festlokal, band, köpt klänning och börjat fundera på inbjudningar och andra trycksaker. Tycker ändå att det är lång tid kvar så vi stressar inte - ännu i alla fall.
    Nån som har tips på en bra (kvinnlig) solist som kan sjunga i kyrkan?

• Svar på tråden Träff i Vasa
  • Ilda

Hejsan!

Jo, jag skulle också vara intresserad av en träff i Vasa. Vi gifter oss den 12 juni i södra Österbotten. Sitter och planerar som bäst, men det finns ju så många detaljer att fundera kring. Vi har bokat kyrka, präst, lokal + hon som ska hjälpa oss med maten. Var och provade ringar för nån vecka sen och hittade en som kändes rätt. Bestämde ändå att vänta lite med köpet. Har inte heller nån klänning, men vet vilken jag vill ha. Men eftersom den är ganska dyr funderar jag på att kanske låta sy en liknande klänning. Är det någon annan som ska det?

Än så länge känner jag ingen stress, men tiden tycks gå så snabbt så vi försöker att planera lite hela tiden. Blir mycket att sitta och surfa och kolla in olika alternativ. Nästa helg är det bröllopsmässa i Tammerfors, nån som ska dit? Jag tror att vi ska fara, har aldrig varit på nån bröllopsmässa tidigare och tänkte att man kanske kunde få lite idéer.

• Meddelande borttaget
  • Vasatjej

Skrev just ett långt svar, men det fastnade i filtret...
    Nytt försök. Vi kommer inte att åka till Tammerfors, känner att vi ändå har så mycket ordnat redan att det inte behövs. Har ju köpt klänning och ring, bokat fotograf, lokal, frisör, hotell och band, så det är bara lite "mindre" saker kvar. Men vi kommer säkert ändå gå till Salkaris på bröllopsmässan den 29.2 och kolla lite.
    Jag har inte bokat nån florist ännu, är det nåt man gör så här tidigt eller kan det vänta lite?
    Iida - hurdan klänning vill du ha? Jag har köpt en klänning redan, du kan se den på sinceritybridal.com/2004/3022.htm om du har lust.

• Ilda

Det var en jättefin klänning du har hittat. Tyvärr har jag ingen bild på den jag vill ha(har sökt på internet utan resultat), men det är en A-linjeformad halterneck klänning med v-urringning. Den har brodyr på övre delen medan själva kjolen är utan. Hade inte alls tänkt mig en sådan modell utan "råkade" bara prova den och märkte att den passade absolut bäst av alla klänningar jag provat. Har du köpt din klänning i Vasa? Var du nån annanstans och provade också? Var det samma pris överallt? Tänkte om man skulle kunna få samma klänning lite billigare...

Hurudan ring ska du ha? Den jag fastnade för är i gult och vitt guld och så har den små diamanter och safirer. Har nog sett på några andra också i gult och vitt guld.

Var ska ni fotografera er? Vi ska fotografera oss i Vasa, men har inte bokat det ännu. Ska också göra håret i Vasa, har en bekant som är frissa där.
    Floristen tror jag inte att det är så bråttomt med, vi har inte alls funderat på det ännu.

Är kul att diskutera bröllopsbestyr med folk "hemifrån", hoppas det blir av med en träff!

• Vasatjej

Jag köpte min klänning på Boutique Beauty i Vasa. Det var det första stället jag var in på, skulle bara kolla lite vad som fanns, men när jag hittade "min" klänning vågade jag inte lämna den ifall nån annan skulle köpa den. Lite av ett impulsköp, men jag blir bara mer nöjd för varje dag som går...
    Min ring e lite svår att beskriva. Jag har en slät, smal guldring som förlovningsring och vigselringen är en "dubbelring". Det är liksom två ringar som sitter ihop. Den ena halvan är likadan som min förlovningsring och den andra är i guld med små diamanter. Jag ska löda ihop vigsel- och förlovningsringarna så att det blir som en enda bred ring, med diamanterna i mitten. Hoppas du förstod...lite svårt att beskriva.
    Vi har bokat Airaksinen som fotograf, ska fotas både vid kyrkan och i studio före vigseln.
    Vilken tid ska ni vigas? Vi har bokat kl.15 och fotograferingen 12.30. Skulle helst inte velat att min kille hade sett mig innan vigseln, men det är svårt att ordna praktiskt. Gästerna kan ju inte vänta 2 timmar efter vigseln på att festen ska börja.

• Ilda

Vi ska vigas kl 16. Det tar ca 1 timme att köra bil från Vasa efter fotograferingen så vi borde väl boka den till mitt på dan nångång. När jag ringde runt till olika fotografer i Vasa verkade det inte vara så mycket bokat till sommaren ännu, men det är klart att vi måste göra det snart. Vilken tid ska du till frissan? Vet du redan hurudan frisyr du vill ha?

• Vasatjej

Jag ska till frissan redan kl.9. Sminkningen görs först och tar 1 h, frisyren tar två timmar. Så jag borde vara färdig runt 12-tiden. Jag har väldigt långt, rakt, blont hår som jag ska ha hängande, men för att det inte ska kännas för vardagligt ska jag locka det och sätta upp överhåret med nån vacker dekorationer baktill. Jag tycker inte att jag passar med helt uppsatt hår så därför blir det en nedsläppt frisyr istället. Du då?

• Ilda

Kanske jag börjar bli lite nervös nu i alla fall, känns som om jag inte skulle ha nånting på klart...Håret ska nog vara uppsatt, men hur vet jag inte riktigt ännu. Slöja ska jag också ha och ev en tiara. När jag inte har klänningen ännu känns det svårt att bestämma om allt det andra. Men, det ordnar väl sig. Nånting har vi i alla fall gjort idag; vi har bokat träff med vår "matfixare". Eller rättare sagt hon som ska hjälpa oss med att räkna ut hur mycket det behövs av alla råvaror och sånt. En del av maten kommer vi(+ våra föräldrar) att göra själva och en del ska hon laga. Hur gör ni med maten?

• Vasatjej

Vi ska ha festen på Strampen i Vasa så de ordnar maten. Skulle bli MYCKET billigare att ordna maten själv, men vi tycker så mycket om Strampen som lokal och har inte riktigt hittat nån annan fin. Skulle vara nån ungdomslokal då, men det finns inga fina här i trakten. Och då blir det mycket mer att ordna själv dagarna innan också, nu ordnar Strampen allt och vi behöver bara ge order om hur det ska se ut. Så då kan man koncentrera sig på annat dagarna innan. Men dyrt blir det, vet inte slutliga priset än, men jag fasar för det...Var ska ni ha festen?
    Jag vet, jag hade samma problem innan jag hade köpt klänningen. Allt hänger ju på den och hur den ser ut, tex. vilka andra färger man vill ha och så. Men du hinner nog, int je e så bråttom...

• Ilda

Nä, he je ju lieng ti såmarin...:)

Vår bröllopsfest kommer att vara på en ungdomslokal så där finns det ingen färdig "matservice". Stället är det enda som jag haft klart från första början så har alltid varit inställd på att det blir en del ordnande veckorna innan. Men jag har ju ledigt då så det ska nog inte va nåt problem. Fast det är ju många andra som ska hjälpa till också så de kanske skulle tycka det vore skönt om allt var färdigt ordnat. ;)

Har ni funderat på nåt färgtema? Hur kommer temat att synas i så fall? Jag skulle gärna ha nåt med blått, silver och vaniljfärg men vet inte om det kanske blir för mycket? Fast man behöver ju inte göra det så invecklat..

Svar på tråden Träff i Vasa