• Vasatjej

Träff i Vasa

Hej alla österbottningar och andra intresserade!
    Eftersom inte all vill/har möjlighet att åka till Helsingfors på BT-träff kan vi kanske ornda vår egen träff här i Vasa?
    Alla som är intresserade - hör av er? När gifter ni er och var? Hur långt har ni kommit i planeringen?
    Jag gifter mig den 7.8 i Korsholms kyrka i Gamla Vasa. Vi har bokat festlokal, band, köpt klänning och börjat fundera på inbjudningar och andra trycksaker. Tycker ändå att det är lång tid kvar så vi stressar inte - ännu i alla fall.
    Nån som har tips på en bra (kvinnlig) solist som kan sjunga i kyrkan?

• Svar på tråden Träff i Vasa
  • Vasatjej

Vi har preliminärboakt en svart veteranbil, tror att det var en Volvo. Den var i alla fall stoor, fin och glänsande Minns inte exakt priset, kan ha varit runt 100 euro.
    Jaa, ska vi boka in träffen den 27.3 kl. 14.00 då? Ska vi gå och äta t.ex. till Amarillo eller har någon annan nåt annat förslag? Vem alla kommer? Jag, C&M och Ilda...nån mer? Jaana G? Hoppas ni är in och läser här så att ni inte missar den!

• C&M

Tack Vasatjej för "förhandsinformationen"! Det låter inte så dyrt, jag trodde att det skulle vara mycket dyrare än så.

Jag tycker det låter bra med Amarillo kl. 14 den 27 mars.

• Jaana G

Hej! Jag vet inte ännu om jag kan komma på träffen. Skall diskutera när vi är på väg uppåt. Min andra hälft måste och prova en lång kavaj till Kokkola i nåt skede och om det passar just den helgen träffen är planerad vore det utmärkt. Hör av mig ännu. Skulle nog vara jätte kul.

• Blåvit 12/6-04

Hej!
    Jag tror att jag skippar träffen den 27:e. Orsaken är att jag håller på att bli trött på hela Vasa och vill inte vara här en lördag om jag inte är absolut tvungen. Just nu har jag skola måndag-fredag, och det är väldigt tråkigt när jag tidigare kunde åka hem till Jakobstad redan på torsdagarna. Men nog klarar ni er säkert lika bra ändå! :)

Förresten så har vi tidigarelagt vårt bröllop med två månader. Vi gifter oss nu den 12 juni i stället för 14 augusti, och det känns väldigt bra att vi kunnat ombestämma det! :) Nu kan vi njuta av sommaren när bröllopet är över, istället för att vi varit nervösa hela sommaren...

• Vasatjej

Hej Blåvit, länge sen sist! Vad tråkigt att du inte kommer med! Kan vi inte få dig övertalad på nåt sätt, det skulle vara så kul att träffa alla och se vem man diskuterat med här under de senaste månaderna. Träffen är ju redan kl. 14 på lördagen så du är säkert hemma i Jakobstad till kvällen.
    Nån annan som vill komma med?

• Katie

Har int alls hängt me i denna tråd då jag inte har nån möjlighet att komma på nån träff.. Har en liten fråga trots allt och tänkte ställa den här så slipper jag skapa nytt inlägg

Skall ni ha solosång i kyrkan?? Hur har ni fått tag på solosångare samt vem skall spela på ev. piano i kyrkan?? Har hittat solosångare men är nu lite fundersam över hur man skall göra med själva musiken.. Spelar kantorn "vanliga låtar" om man frågar?? Tar kantorn betalt för det isåfall?? Hade helst velat ha nån som spelar på trumpet men den som skulle spela har inte möjlighet att komma

• Vasatjej

Hej alla!
    Nu har jag tråkiga nyheter...jag kan inte komma på träffen. Jag måste jobba....
    Jag har just börjat på ett nytt jobb, har inte fast arbete utan hoppar in när det behövs, vilket det gör väldigt ofta. Nu har en kollega blivit sjukskriven 2 veckor och jag måste jobba må-fre den här veckan och även nästa. Så typiskt, skulle jättegärna ha velat komma! Men det får väl bli nästa gång om det blir nån mer träff.
    Man kan ju inte heller säga nej till att komma och jobba när man just börjat, känns inte så kul.

• Jaana G

Eftersom de flesta har fullt upp skippar jag också träffen. Det är aningen onödigt att komma från Åbo om vi bara blir en två-tre stycken. Dessutom känns det som de flesta av oss har kommit långt med planeringarna redan. Vi kan ju ändå ventilera med varandra här tycker jag.
    Blåvit: vad roligt och skönt med bröllopet tidigare så ni får njuta av sommaren. Hoppas ni får det bra. Vi håller nog fast vi tredje juli hela tiden och är för tillfället i färd med att göra inbjudningskorten. Men, då jag tycker det är så tråkigt att sitta och knåpa med dem...har ändå räknat ut att det blir billigast att göra det själv. Hur långt har du/ni kommit i planeringen?

• Ilda

Jaha, blir väl ingen träff då! :( Skulle ha varit trevligt även om det mesta börjar vara planerat. Tycker ni andra att vi ska satsa på nån ny helg?

Vi börjar äntligen se ljus i tunneln med inbjudningskorten. Min svägerska har ritat ett jättesnyggt brudpar som vi ska ha på framsidan på korten. Vi kommer också att använda samma bild på vigselprogrammen och programbladen. På helgen ska vi försöka föra en modell av vårt inbjudningskort till ett tryckeri och få de upptryckta där. Sen så är det väl bara att börja dela ut!

• Vasatjej

Även om vi alla börjar ha läget under kontroll med planeringen tycker i alla fall jag att det ändå vore kul med en träff. Man kan ju i alla fall diskutera och kanske få några idéer. Vad tycker ni andra?

• C&M

Hej på er!
    Det var synd att det inte blir nån träff den 27 mars, men jag håller med Vasatjej, jag kommer nog gärna på en träff senare i vår ifall intresse och tid finns...

Vi har det mesta klart redan, dvs sådant som man kan göra redan nu. Sedan återstår ju bordsplacering, funderingar kring musiken och dyl. men det är ju inte så bråttom med det. Vi har skickat ut våra inbjudningar och fått en del svar redan. Min fästman har varit och provat kläder och vi har fixat transporten till kyrkan. Det var väl de tre grejerna som vi fått gjort de senaste veckorna.

• Jaana G

Jag är gärna med och diskuterar här, men jag hoppar över en eventuell träff framöver. Det kommer hela tiden något i vägen för någon, ingenting personligt mot någon! Även mitt schema ändras från vecka till vecka och hur mitt program ser ut senare i vår vete fåglarna. Vi vet inte ens om vi bor i Österbotten, Åbo eller Hesatrakten då... Men som sagt, jag är jätte gärna med här om tråden fortsätter.

• Blåvit 12/6-04

Visst ska vi se till att tråden fortsätter! :) Vår planering har gått ganska långt framåt på senaste tiden. Min syster har börjat göra inbjudningskorten, de är i ganska tjockt vaniljfärgat papper som jag skurit ut till storlek A5 och vikt på mitten. På framsidan kommer två vinröda hjärtan, ett uppe ett nere, och runt dem en ram som vi ritar med vinröd penna. Uppe på ramen klistrar vi in "inbjudan" som vi skrivit på tunt papper. Inne i inbjudan kommer själva texten på ett skilt blad i tunnare vaniljfärgat papper. Ganska dålig beskrivning, men kanske ni förstår ändå... :)

Vi har också varit och provat och bestämt min fästmans kläder; jaquett med grå väst och vinröd plastron, jättesnyggt!

Idag fick vi också bekräftat att vi får en solist till vigseln, en som går i min systers klass och som har tagit sånglektioner. Jag har hittat en väldigt fin sång som skulle passa superbra på en vigsel, men om hon ska sjunga den så måste vi först skicka efter noter från Sverige. Hon håller just nu på och övar en kärlekssång som hon ska sjunga på någon avslutning, så jag tror att det får bli den som hon sjunger för oss också.

Vad har vi gjort mer då? Jag har lite börjat fundera på sånghäftet, gästlistan börjar i stort sett vara klar (172 st. gäster) och maten är bestämd (tillsammans med min pappa som står för kostnaderna för den).

Jag måste nog säga än en gång att vi är väldigt nöjda att vi kunde ta det beslutet att tidigarelägga bröllopet! Visst hade vi (mest jag) tänkt tanken tidigare, men avslagit den då det skulle ha varit så jobbigt att ändra allting. Men det gick hur lätt som helst! :) Nu får vi vara nygifta hela sommaren... Och det är mindre än 3 månader kvar! :D

• Blåvit 12/6-04

Jag tror att inbjudningskorten är mera cremefärgade än vaniljfärgade. Bara som en liten korrigering...

• Vasabrud

Hallå
    Jag registerade mig alldeles just på denna sida eftersom vi ska gifta oss den 21 augusti i Korsholms kyrka. Jämfört med er verkar det som om jag inte har planerat någonting alls. Hoppas att jag kan få en del hjälp och goda råd av er som har kommit längre!

• Blåvit 12/6-04

Hej!
    Och välkommen med i gänget! Vad kul att flera österbottningar hittar hit! :)
    Det är bara att fråga om du behöver hjälp med någonting, vi hjälper dig så gärna!

• Jaana G

Har just börjat med inbjudningskorten. De blir naturvita och mot vänstra kanten klistrar jag en vinröd-plommonfärgad tunn trådaktig tygpappersremsa och på dem två pappershjärtan i ungefär samma färg. Hjärtan kommer lite osymmetriskt snett påklistrade lite högre upp än mitten på korten och längst ner i högra hörnet stämplar jag i silver "Vi gifter oss". En av mina väninnor hittade stämplet i Stockholm och tyckte det skulle passa...och jag är överlycklig. Inne i korten har jag limmat ett vinrött-plommonfärgat papper och ännu på det kommer det text på naturvitt papper...det blir vansinnigt mycket limmande men de ser ändå inte klumpiga ut. Tänkte överraska min lillasyster och ge henne uppgiften att göra en del av korten då vi kommer upp mot Österbotten. Det var det nu.

Förresten Blåvit: har du/ni beställt blommor redan...och tårta? Tänkte göra det i helgen då vi far hem, det är väl inte för sent??

• Blåvit 12/6-04

Jaana G: Jag beställde min bukett förra helgen. Sunds hade bröllopshelg och då beställde jag buketten mesamma. Det blir en rund bukett med endast vinröda rosor och lite grönt gräs som är format till ett hjärta. På www.bernzonsblommor.nu finns en bild av den. Gå till "runda buketter" så är det nr 587 där på första sidan. Här är den med rosa blommor, men jag ska som sagt ha vinröda. Inte tror jag att du är för sent ute, jag känner ibland att jag är för tidigt ute...

Jag får se hur det blir med tårtorna. Två av min fästmans systrar är utbildade bagare så jag ska fråga om de kan baka våra tårtor. Jag hoppas att de går med på det bara. Inte tror jag heller att du är för sent ute med att beställa tårtorna, det finns ju många bagerier i Jeppis. Vad ska ni ha för tårtor? Vanliga prinsess- och jordgubbstårtor eller i äkta amerikansk stil? För oss lutar det åt prinsesstårtor, de är ju så goda! :)

• Jaana G

Hej igen på er alla!
    Jag var till Sunds i helgen, men inte kunde jag bestämma mig ännu. Så nu skall jag på nytt dit i maj efter att jag har diskuterat med min frisör vad jag skall ha för frisyr. Hon jag talade med vid Sunds föreslog att jag skulle göra det. Jag har i alla fall två alternativ nu att välja mellan då det gäller blommor. Den ena varianten är typ ett smycke i stil med det som Mette Maarit hade då hon gifte sig. Det skulle alltså vara ett platt långt sammanvävt blomsterarrangemang som liksom hänger över handleden och ner efter klänningen. Den skullt bestå av mörkt vinröda kallor och lite småvita blommor och någonting grönt. Det andra alternativet, som det nu i skrivande stund lutar mot, är en vanlig bukett som består av champagnevita rosor tätt intill varandra med en 2-3 vinröda kallor böjda omkring, dessutom skulle det ytterligare hänga vinröda kallor och några gröna blad/strån ner från buketten.

Har tänkt ringa runt till bagerierna småningom, men har inte kommit mig för ännu. Vi har i alla fall bestämt oss för jordgubbstårta, det borde ju vara säsong just då vi gifter oss. Så få se, få se...

• mamma my

hejsan alla österbottningar!
    har någon några bra tips på trubadurer eller orkestrar.(i vasa trakten)

Svar på tråden Träff i Vasa