• Vasatjej

Träff i Vasa

Hej alla österbottningar och andra intresserade!
    Eftersom inte all vill/har möjlighet att åka till Helsingfors på BT-träff kan vi kanske ornda vår egen träff här i Vasa?
    Alla som är intresserade - hör av er? När gifter ni er och var? Hur långt har ni kommit i planeringen?
    Jag gifter mig den 7.8 i Korsholms kyrka i Gamla Vasa. Vi har bokat festlokal, band, köpt klänning och börjat fundera på inbjudningar och andra trycksaker. Tycker ändå att det är lång tid kvar så vi stressar inte - ännu i alla fall.
    Nån som har tips på en bra (kvinnlig) solist som kan sjunga i kyrkan?

• Svar på tråden Träff i Vasa
  • Vasatjej

Åhh, jättesnygg klänning. Jag funderade oxå på den. Jag var säker på att jag ville ha halterneck, men det blev en axelbandslös. Sincerity oxå, de har jättefina klänningar. Min kostade 790 tror jag.
    Hur vill du att urringningen ska vara? Jag skulle ha velat ha mer V-ringad, men jag tyckte den där var fin oxå.
    Skulle vara SÅÅÅ bra om du kunde kolla vad de har för herrkläder på Haavemaa, tänkte annars tvinga min kille att ringa dit imorgon. Jag vill helst inte pga. språket...Skriv ett inlägg här när du hinner, ska hålla utkik.

• Jaana G

Iida: jättesnygg klänning!

Ja, vad håller vi på med? Vi var till Kokkola och provade kläder till min andra hälft. Han skall ha svart Bonjuour (långkavaj). Jag tyckte också att det skulle ha varit snyggt om han hade velat ha den i en annan färg, men han ville ha svart. Betjäningen vid Mitta Mekko i Kokkola är inte av det bästa slaget. Jag har aldrig blivit så paff till någons inställning till svenska tidigare. Med andra ord var de helt finskspråkiga där. Som tur kan min sambo finska så det blev ingen större katastrof. Utbudet där var i övrigt jätte dåligt när det gäller herrkläder, men det är kanske inte så väsentligt för de flesta av er.

Funderar just nu på blommor och inbjudningskort. Vi vill ha mycket enkla kort och det borde inte bli så dyrt. Jag tror faktiskt att man kommer billigt undan om man vill ha enkla kort och gör dem själv. Det beror ju sedan på hur mycket detaljer man vill ha, oftast är det ju sådant som kostar.

• Ilda

Hejsan!

Vi har varit till Seinäjoki idag och provat ut rätt storlek på kläderna. De ska beställa min klänning från Storbritannien och den levereras först i mitten av maj! Vårt bröllop är den 12.6 så jag hoppas verkligen inte att det blir några förseningar. Men de lovade nog att den kommer i tid så måste väl tro på det då.

Jag skulle ha velat ha min klänning med v-urringning. Hon (på Haavemaa) hade flera olika förslag på hur hon kunde göra min klänning till en sådan, men bestämde inget ännu. Min riktiga klänning är 2 storlekar mindre än den jag provade idag så det kan ju se annorlunda ut.

Angående de där herrkläderna kunde jag tyvärr inte se några andra än svarta, men vet ju inte om de hade nånting i sina "gömmor". Min kille provade en jaquett med guldfärgad väst och den var jättesnygg. Matchade min gräddfärgade klänning! Det fanns många olika färger på västarna, men det var väl inte det du menade Vasatjej?

Har ni köpt alla andra attiraljer (som underkläder, skor, slöja, tiara) samtidigt som ni köpt klänningen? Tyckte att allting var så dyrt! 100 ? för lite nät..;) De vet vad de kan håva in pengar på.

• Jaana G

Jag har ju också beställt en av sinceritys klänningar 3021 och den borde komma nu i början av februari. Tänker köpa tiara, handskar, skor och underkläder först då jag fått klänningen. Tänkte be att få en liten tygbit med mig från "klänningsaffären" för att hitta underkläder i samma nyans. Helt klar vitt går ju inte att ha under naturvitt eftersom det skiner igenom. Handskar och tiara har jag tänkt köpa från samma affär där jag köpt klänningen....skorna vet jag inte var jag skall hitta, de är ju jättedyra. Och jag tycker det känns lite onödigt att sätta 80-100 euro på ett par skor, men i nödfall så...

• Vasatjej

Hej!
    Hmmm...det verkar vara svårt att hitta färgade kavajer. Min kille ringde till Tyynelä igår och de har bara svarta där också. Tråkigt!
    Jag har hem underkläder på prov nu, ska prova dem med klänningen på lördag. Jättesnygga och billiga i guldfärgad spets från Josefssons katalog av alla ställen. Gillar inte riktigt spetsunderkläder i vanliga fall så jag tänkte inte satsa en förmögenhet på dem.
    Tiara hade jag tänkt ha, men jag hittade ett supersnyggt halsband på Boutique Beauty som är ganska "mycket" så att säga, så det skulle bli för mycket om jag hade tiara till. Jag ska dessutom ha väldigt "stort" hår, långt, hängande och med stora lockar.
    Inga handskar trots att jag har axelbandslös klänning. Skorna kostar ca. 90 euro på Boutique Beauty och jag vill garanterat INTE ha dem fler gånger än på bröllopet, så jag ska försöka hitta några andra, billigare. Spelar ju inte så stor roll hur de ser ut, de syns inte under kjolen i alla fall. Huvudsaken är att de är bekväma och inte skaver.
    Vad kostade det förresten att hyra jaquett på Haavemaa? Vi betalar 120 euro på Beauty, med skor och allt som hör till.
    Är det nån som beställt inbjudningskort från Calligraphen? Jag tycker att deras katalog är väldigt svårtolkad, man vet inte vad som ingår i varje korts pris. Till vissa kort hör allt, och till andra ska man betala skilt för t.ex. insida, tryckning och sånt. Väldigt "råddigt". Har annars hittat några fina där.

• Blåvit 14/8-04

Oj vad ni har varit aktiva här! Jättebra om vi kan skjuta upp träffen! :)

Vi ska inte prova herrkläder förrän i mars nångång. Vasatjej, får man alltid hyra skorna också till herrkläderna? Det skulle ju vara bra. Har de storlek 45 tror du? :) Vi har funderat att min fästman ska ha jaquett, men jag vet inte om jag gillar de randiga byxorna. Han har väldigt långa ben, och de ser väl ännu längre ut med randiga byxor! Men vi får se när vi provar hur det börjar se ut.
    Mina skor har jag lånat av en kompis. Hon köpte två par till sitt bröllop så de är oanvända :). Jag ska nog betala en slant åt henne i hyra.

Vi hade tänkt ta calligraphens inbjudningskort, men de var så stora. Så nu ska jag och min syster (som till skillnad från mig gillar att pyssla) tillsammans försöka få fram en enkel modell som vi kan göra själva. De ska vara i cremefärgat kartongpapper med mörkrött/vinrött hjärta, storlek A5 vikt på mitten.

Vi måste nog se till att få ordnat ett nytt datum för träffen så att det passar alla! Det skulle vara så kul att träffas! :)

• Vasatjej

Hejsan!
    Skorna ingår oxå i priset 120 euro, vet dock inte vilka storlekar de har. Jag är inte heller så förtjust i de randiga byxorna, ska försöka övertyga killen att han ska ha svarta istället. vet inte om det är etikkettsbrott av värsta sorten, men jag bryr mig inte. Tycker det skulle vara med enhetligt med svarta byxor, eftersom han ska ha guldfärgad väst. Tycker inte att guld och grått matchar så jättebra. Men vi får se!
    En annan sak förresten...här på BT står det ju att man bör sätta ut klädkod i inbjudningarna, men gör ni det? Tror inte att det är så vanligt här och jag tror att det orsakar mer förvirring om man sätter ut det. Folk vet i allmänhet vad man brukar ha på ett bröllop, och jag skulle inte heller "dö" om nån klädde sig mindre fint. Vad anser ni om det här?

• Jaana G

Jag tycker det är helt onödigt att skriva ut klädkod, de flesta kommer ju ändå i någonting finare än det de har på sig till vardags...och inte skulle jag heller bry mig så hårt om nu någon hade jeans. Vi kommer dock att bryta mot etiketten att bestman skall ha likadan klädsel som brudgummen. Vi har nämligen två bestmen och två tärnor. En av tärnorna respektive bestmennen (lite svengelska!) "uppträder" i kyrkan medan de alla fyra tillsammans håller i trådarna för programmet på bröllopsfesten. Till saken med kläderna!! Jo, en av killarna som är bestman är jättekort, under 160 cm, och den andra mera normallängd vad gäller killar. Om han som är jättekort sätter på sig lång kavaj så blir han ju bara kortare och dessutom skulle vi säkert få specialbeställa en långkavaj om han ville ha en. Så därför har vi bestämt att "bestmännen" har mörk kostym. Stör det någon så får de så lov att stå ut :)

• Vasatjej

Vår bestman kommer inte heller att ha samma kläder (tror jag) som min kille. Detta för att vi vill att brudgummen ska skilja ur lite ur mängden, han känner ju sig inte så speciellt klädd om en annan person har exakt likadana kläder. Detta är i alla fall vår känsla angående detta, får se om det blir så oxå, har inte diskuterat klädseln så mycket med han som ska vara bestman ännu.
    Hur gör ni med festprogrammet (det tryckta alltså) och underhållningen på bröllopet? Är ni med själva och planerar allt eller låter ni nån annan sköta alltihopa? Vi vill gärna veta ganska exakt vad som kommer att ske på bröllopet så vi kommer nog att planera det mesta själva. Trycksakerna vill jag även göra själv, är det ovanligt att man gör så? Brukar det alltid vara tärnan och bestman som fixar ihop det? Jag är så noga med att det blir i just det papper jag vill ha och skrivet o formulerat som jag vill, så jag tycket att det blir lättast om vi gör det själv istället för att ge så exakta instruktioner till nån annan? Vad säger ni andra?

• Ilda

Hej!

Det kostade 127 ? att hyra jaquett inklusive alla tillbehör på Haavemaa. Känns inte så dyrt då man jämför med brudkläderna. De frågade om min kille ville ha randiga eller svarta byxor (han ska ha randiga) så det verkade nog vara ok att välja svarta också.

Vi kommer inte att skriva ut nån klädkod på inbjudningskorten. Som du redan konstaterade tror jag att folk enbart skulle bli osäkra på vad som menas och de flesta vet väl hur man brukar klä sig på bröllop.

Vi kommer att göra alla programblad och dylikt själva. Då får vi det som vi vill ha det och ingen annan behöver ta stress för det. Dessutom tycker jag att det är roligt att göra sånt. Vad har era bestmen och tärnor för uppgifter?

Svar på tråden Träff i Vasa