• Vasatjej

Träff i Vasa

Hej alla österbottningar och andra intresserade!
    Eftersom inte all vill/har möjlighet att åka till Helsingfors på BT-träff kan vi kanske ornda vår egen träff här i Vasa?
    Alla som är intresserade - hör av er? När gifter ni er och var? Hur långt har ni kommit i planeringen?
    Jag gifter mig den 7.8 i Korsholms kyrka i Gamla Vasa. Vi har bokat festlokal, band, köpt klänning och börjat fundera på inbjudningar och andra trycksaker. Tycker ändå att det är lång tid kvar så vi stressar inte - ännu i alla fall.
    Nån som har tips på en bra (kvinnlig) solist som kan sjunga i kyrkan?

• Svar på tråden Träff i Vasa
  • Vasatjej

Vi ska också gifta oss i Korsholms kyrka. Vilken präst ska ni ha? Har du tips på någon som kan sjunga solosång i kyrkan, helst en kvinnlig sångare? Verkar vara svårt att hitta om man inte har någon sångbegåvning i släkten. Hur ska ni ta er från kyrkan till Seglis? Vi tänkte hyra nån veteranbil från ett museum här i Vasa, ska dit imorgon och kolla vad de har för bilar och vad det kostar.
    Vi tänkte oxå ha festen på Seglis först men nu lutar det mer åt Strampen. Vi var och tittade på seglis i vintas och jag blev inte direkt överförtjust, det såg lite sjaskigt ut. Men det blir nog fint på sommaren när det är städat och fint pyntat. Vet du vad det kommer att kosta per person att ha festen där, med mat och dryck och sånt? Får man ta med egen sprit dit eller måste man ta den via dem?
    Frågvis...hoppas du orkar svara.

• Ilda

Här är en till klasslärare, kanske vi känner varandra C&M? Vilket år började du studera vid PF? Jag började 1998 och blev färdig i början av 2003, jobbar just nu.

Vasatjej: Gör du dina inbjudningskort "för hand" eller ska du göra de på datorn?

För mig är det ingen större skillnad när träffen blir av, men helst inte inne i veckan. Kanske nångång i mars skulle vara passligt?

• Vasatjej

Jag ska göra själva korten själv, men texten ska jag nog printa ut med någon snygg stil. Köpte en ny printer+scanner+kopieringsmaskin (allt i ett) igår så den måste installeras innan jag kan börja skriva ut något. Jag har gått kalligrafikurs så jag funderade ett tag på att skriva för hand, men vi ska skicka över 60 inbjudningar så det blir nog för jobbigt. Korten ska bli fyrkantiga i gräddvitt och guld.

• C&M

Vasatjej: Vi har inte önskat nån spec. präst, vi tar den som vi får så att säga. Jag känner inte till några sångare, själv hoppas jag att en av mina kompisar ska komma och att hon kan tänka sig att sjunga.

JAg har varit på bröllop vid segelföreningen och det var riktigt fint där då. Kostnaden är från ca 25 euro per gäst (billigaste alt.) . Men min.antalet är sextio gäster så vi kommer att bli tvungna att betala lite mera än för bara de som kommer. Alkoholen fås därifrån eftersom det är en restaurang. Strampen var lite för dyrt för oss eftersom min.antalet gäster där väl var 100 så vi skulle bli tvungna att betala ganska mycket extra.

Vi har ännu inte bestämt hur vi ska åka från kyrkan till festen, vi tar inte nån stress över det... Ännu :)

IIda: Mycket möjligt att vi känner varandra, jag började också hösten 1998.

Skulle passa mig bra med träff i mars, jag har inte nån större skillnad om det är i veckan eller på helgen, inte heller om det är på dagen eller kvällen.

• Vasatjej

Ja, på Strampen är det så att man betalar för minst 100 gäster även om man är färre. Men det blir inget problem för oss eftersom vi kommer att bli ca. 110-120 gäster. Men usch vad dyrt det blir...jag skulle vilja hitta en fin lokal där man kan ta med spriten själv. Det skulle ju dra ner kostnaderna betydligt. Men alla vi har vairt och sett på är för små eller för gamla och fula. Dessutom måsta man ju sköta allt själv, städa och pynta och sånt och det kommer att bli lite jobbigt eftersom vi jobbar. Ska dock försöka ta ledigt några dagar före och efter bröllopet i alla fall.

• C&M

Jo, det blir nog dyrt, även fast man som vi inte har så många gäster så känns det dyrt. Vi sökte också efter ett ställe där vi kunde ha tagit med egen alkohol, men är nog lite för kräsna... Ungdomslokalerna känns ofta lite sjabbiga. Och så ska man ju jobba en hel del med det i så fall, och det är jag för lat för.

Vi försöker spara lite pengar genom att göra kort, program och sånt själva. Men frissa har jag beställt och hon kommer också att sminka mig. Jag är inte så duktigt på det och vill att det ska se bra ut.

Det som bekymrar mig för tillfället är min fästmans klädsel, det ska vi fara och titta på nån dag. Problemet är att jag trodde att han inte skulle vilja ha frack el.dyl. utan ville ha kostym. Men nu tycks han inte vilja ha kostym.

Är det värt att fara till Seinäjoki (eller annan stad i närheten), eller är det bra urval i Vasa?

• Vasatjej

Vi var och provade herrkläder till Boutique Beauty nyligen. Fanns (enligt min åsikt) för litet urval där. Man det vanligaste finns no, som frack, jaquette och frock coat. Västar fanns det ganska lite av nu, skulle komma mer i början på mars.
    Vi skulle vilja att min blivande ska ha en guldfärgad frock coat med guldbrokad men nåt sånt finns inte att få tag i här. Har kollat på nätet och hittat ett ställe i Hesa där det finns, så det blir kanske att hyra därifrån om vi ska ner dit före bröllopet nån gång. Skulle gärna vilja att han är lite speciell och inte som vilken annan brudgum som helst.

• C&M

Ja, vi får väl ta en tur till Boutique Beauty först. SKulle gärna se att min fästman hade en ljust lila väst, eftersom färgtemat är lila och silver. Förhoppningsvis finns det nån sådan och sedan hoppas jag att han kan tänka sig att ha den på.

Det är skönt att sitta och "tjata" här på BT:s forum. Jag tror mina kompisar har tröttant på mitt bröllopstjat vid det här laget. Ingen av dem har ännu gift sig, så jag känner mig lite tjatig ibland. Då är det bra att ni finns!

• Vasatjej

Håller med dig C&M! Inga av mina vänner går i giftastankar så jag vill inte tråka ut dem med en massa bröllopssnack. Min mamma och min kille får dock utstå en hel del, men det tror jag inte de har något emot. Men visst är det bra att kunna diskutera här, ofta får man så himla snabba svar oxå!
    För mig skulle det passa att träffas t.ex. någon fredag eller lördag, kanske 19 eller 20.3. Eller ännu tidigare?

• Ilda

Hejsan!

Vasatjej: Den helgen som du föreslog passar bra!

C&M: Kanske vi t.o.m. har gått i samma grupp på PF? Åtminstone passar det in på beskrivningen..;)
    Vi var till Haavemaa i Seinäjoki och köpte/hyrde kläder. Där hade de nog en hel del herrkläder, men eftersom vi inte sett på herrkläder nån annanstans och inte har något att jämföra med vet jag inte om det var stort eller litet urval. Men bra betjäning var det där! :)

Svar på tråden Träff i Vasa