• Vasatjej

Träff i Vasa

Hej alla österbottningar och andra intresserade!
    Eftersom inte all vill/har möjlighet att åka till Helsingfors på BT-träff kan vi kanske ornda vår egen träff här i Vasa?
    Alla som är intresserade - hör av er? När gifter ni er och var? Hur långt har ni kommit i planeringen?
    Jag gifter mig den 7.8 i Korsholms kyrka i Gamla Vasa. Vi har bokat festlokal, band, köpt klänning och börjat fundera på inbjudningar och andra trycksaker. Tycker ändå att det är lång tid kvar så vi stressar inte - ännu i alla fall.
    Nån som har tips på en bra (kvinnlig) solist som kan sjunga i kyrkan?

• Svar på tråden Träff i Vasa
  • brudijuni

Vasatjej:

Ja, jag hört duon och jag vet att de är super!

Jag bor i Vörå och jobbar på Åbo Akademi i Vasa. Hur e de med dej? Var jobbar du?

• Vasatjej

Brudijuni - jag blev färdig från skolan ifjol, och nu i höst har jag gått en datakurs på 6 månader. har 2 månader kvar, men det är praktik. Ska börja imorgon, ska bli sååå kul. Efter kursen är det bara att hoppas på nåt jobb, ser lite dystert ut,men...
    Tror du att det räcker bara med Nickes duo om man har 100 gäster eller borde vi ta hela bandet?
    Blåvit - va fin klänning du ska ha!
    Jag kommer att fara till samma frisör som jag gått hos i 10 år nu här i Vasa, och där finns en son gör sminket oxå, så det blir allt från samma ställe.

• Jaana G

Blåvit: Superfin klänning, otroligt stilig och fräscha axelband. Jag har beställt en kosmetolog från Jakobstad som kommer och sminkar mig till frissan. Det är ju nog många som trots att de inte sminkar sig till vardags bokar en kosmetolog till bröllopet. Det går ju att säga att man verkligen int vill ha nå mycket smink utan se så naturlig ut som möjligt. Å andra sidan tycker jag du kunde fråga frisören om de kan sminka där, det vet jag att de gör på vissa ställen, och handlar det nu om lite puder inför fotograferingen(för att undvika blänkandet) så är det kanske onödigt att ha en kosmetolog att göra det om man känner sig obekväm i mycket extra smink.

• Blåvit 14/8-04

Tack Vasatjej och Jaana! Jag måste säga att jag haft mina tvivel angående klänningen, men nu har jag nog bestämt mig.

Jag diskuterade sminkningen med min frissa när jag bokade, och jag måste nog ha med en egen sminkös om jag vill bli sminkad där. Men det är ju länge än till augusti! Bestämmer jag mig för att sminka själv så hinner jag öva, och bestämmer jag mig nu så hinner jag ändra mig flera gånger om! :)

• Vasatjej

Hej alla!
    Var håller ni hus? Vad har ni gjort den senaste tiden? Nån som har gjort några framsteg i bröllopsplaneringen?
    Vi ska i alla fall snart och prova ut min killes kläder, har beställt tid nu. Nästa söndag ska vi dessutom gå en kurs i hur man dansar brudvals? Jag kan dansa ganska bra och han är väl helt OK oxå, men det kanske behöver fräschas upp lite. Så kan det ju vara kul oxå!
    Nån som var på bröllopsmässan i Tammerfors i helgen? Berätta i så fall!

• Ilda

Hejsan!

Jag har också funderat varför det inte är nån som skriver..Bra att du gjorde det!

Vi var på mässan i Tammerfors i går. Var väl helt ok, har ju ingen annan bröllopsmässa att jämföra med. Mycket var förstås tänkt för såna som bor i Tammerforstrakten, som alla fotografer, frissor och restauranger. Sen var det nog såna som hade ringar och blomsterarrangemang också, men det var oftast så trångt kring de montrarna. Lite mera om t.ex. bordsdukning och resmål skulle det ha fått vara, fast att det inte fanns det sistnämnda kan ju bero på att det var en resemässa i Helsingfors samtidigt. Modevisningen var väl sådär, inte så många traditionella klänningar, utan det var t.ex. röda och svarta kreationer. Men det kan ju va trevligt att se lite andra slags klänningar också.

För att sammanfatta det hela kan jag säga att det var trevligt att gå där och strosa, men jag tror inte att vi kommer att ha så stor "nytta" av det. Fast man vet ju aldrig. ;)

När ska vi ordna en träff?

• Blåvit 14/8-04

Det är väl ingen som skriver förrän någon annan har gjort det... Ingen vill vara först!

Vi var på mässan i Tammerfors idag, och jag kan säga precis som Ilda; det mesta var tänkt för dem som bor i Tammerfors. Jag slängde alla brochyrer som rörde salonger, festlokaler, klädbutiker osv. i Tammerfors med omnejd, det var ca hälften av de brochyrer vi fick. Som Ilda skrev så var det verkligen trångt kring montrarna med ringar och buketter, men av de smyckebrochyrer jag lyckades snappa åt mig vet jag nu ungefär hur min ring ska se ut. Vi orkade inte stanna för att se på modevisningen, men om det var mest röda och svarta kreationer så missade vi ju inte så mycket! :)

En sak vi iaf. hade nytta av var Calligraphens monter. Nu vet vi att vi inte ska beställa inbjudningskorten där, de var alldeles för stora! Vem vill ha inbjudningskort i storlek A5? Inte vi i alla fall. Nu får jag låna min syster och hennes idéer och tjänster och tillverka egna inbjudningskort.
    En annan sak var också bra med mässan: vi köpte en påse röda hjärtkonfetti som vi ska strö på borden. Nackdelen var att det fanns bara en påse, vi hade behövt 2-3 påsar. Vi får leta vidare någon annanstans.

Träffen ja. Något förslag? Som jag tidigare sagt: jag kommer helst inte på en helg. Men blir det ändå så så går det nog säkert att ändra på min inställning! :)

• Jaana G

Hej på er! Träffen ja! Det skulle verkligen vara kul med en träff, bara jag får det att passa in. Som jag redan nämnt nånstans så borde det fixa sig om jag vet om det en tid på förhand...ca ett par veckor.

Lite framåt har det väl gått för oss när det gäller planeringen. Vi har bestämt vilka vi bjuder och så har vi fått ett "cirkapris" från cateringfirman som skall sköta det mesta för oss. De var billigare än vi trodde, vilket känns oerhört skönt. Vi har faktiskt köpt ring också.

• Jaana G

Jag kunde ju ha nämnt tidigare att jag jobbar måndag-onsdag varje vecka i Åbo, i övrigt spelar dagarna inte så stor roll.

Skall på bröllopsmässa här i Åbo nästa helg så vi får se vad jag har att säga om det...hoppas få idéer angående inbjudningskort, bordsdekorationer och sånt. Ni som var på mässan i Tammerfors kanske vet om de hade någon försäljning av tiaror, handskar o.dyl. Hoppas kunna få se lite sånt och ev. köpa där.

• Blåvit 14/8-04

I Tammerfors var åtminstone 2 brudklänningsbutiker representerade. Jag såg att de sålde klänningar och slöjor, men tittade inte så noga så jag vet inte om de också hade handskar och tiaror. Antagligen hade de. Det beror kanske på vilken butik som ställer ut, de här butikerna var som redan nämnts från Tammerfors. Kanske Åbobutikerna är annorlunda... :)

Svar på tråden Träff i Vasa