• Vasatjej

Träff i Vasa

Hej alla österbottningar och andra intresserade!
    Eftersom inte all vill/har möjlighet att åka till Helsingfors på BT-träff kan vi kanske ornda vår egen träff här i Vasa?
    Alla som är intresserade - hör av er? När gifter ni er och var? Hur långt har ni kommit i planeringen?
    Jag gifter mig den 7.8 i Korsholms kyrka i Gamla Vasa. Vi har bokat festlokal, band, köpt klänning och börjat fundera på inbjudningar och andra trycksaker. Tycker ändå att det är lång tid kvar så vi stressar inte - ännu i alla fall.
    Nån som har tips på en bra (kvinnlig) solist som kan sjunga i kyrkan?

• Svar på tråden Träff i Vasa
  • Jaana G

Våra närmaste vänner inklusive tärnorna och bestmännen gör vårt program och programbladen. De har ganska fria händer men de verkar vara mycket måna om hur vi själva vill ha det och layouten är vi också med och bestämmer om. Själva programmet sköter de helt och hållet men vi har diskuterat vad som lämpar sig och vad som är mindre lämpligt med tanke på att vi har många olika människotyper bland våra gäster. Min kompis har lovat trycka våra saker vid sin pappas firma och vi har lovat att betala vad det blir att kosta, hon har lovat att det blir mycket förmånligt.

• Blåvit 14/8-04

Ska ni alla ha tärnor och bestmän? Vi kommer inte att ha några sådana, av den enkla orsaken att det skulle kännas onaturligt. Dessutom blir det ju en massa mindre detaljer för oss att fundera på! :) Festprogrammet och inbjudningskorten kommer jag och mina systrar att göra själva. Jag har funderat på att föra festprogrammet till något tryckeri, eventuellt det som ligger vägg i vägg med mitt jobb på vårt familjeföretag.

Ska ni på brudmässan i Kokkola på söndag? Där är ju utställare från Oulu till Vasa, så där kan man kanske hitta nåt som intresserar en. Vi ska nog åka om min fästman inte jobbar, annars får jag ta min syster med mig.

• Jaana G

För mig känns det helt naturligt att ha tärna och bestman, det har funnits på alla de bröllop jag varit på de senaste åren. Deras uppgift är, som jag redan skrivit, att hjälpa oss med program och förberedelser. Det är absolut inget extra besvär för oss. Men, de skall inte tåga in med oss i kyrkan så tärnorna kommer själva att bestämma vilka kläder de vill ha så behöver vi inte heller betala dem. Våra två bestmän och tärnorna har tagit den här uppgiften mera som en ära... Oj! vad det låter högtidligt här för mig nu. Det är ju bara hur man vill ha det :)

• Jaana G

...nej! nu håller jag på bli gäggig. Vi kommer alltså inte att betala tärnornas klänningar...

• Ilda

Vi ska inte heller ha bestman eller tärna. Jag har bara varit på ett bröllop där de hade det och det känns inte som något som vi "måste" ha. Verkar som om det är mera på finskt håll som man har "kaaso", åtminstone har jag upplevt det så. Däremot ska vi ha två toastmasters som håller i trådarna för programmet.

• C&M

Hej på er!

Det var roligt att hitta er diskussion. JAg är nämligen vasabo och har läst diskussioner på BT de senaste dagarna, av en slump hittade jag den här tråden!

Jag bor i Vasa och vi kommer att gifta oss den 10 juli. Hittills har vi bokat kyrka (Korsholms) och festlokal (segelföreningens restaurang), jag har fixat en klänning (hyrd) och i går blev de sista inbjudningskorten klara. Jag har gjort dem själv, tyckte det var billigast och dessutom ska vi inte skicka iväg så många inbjudningar.

Angående det här med tärna och bestman, så ska jag ha tärna men min blivande vill inte ha bestman. Vi är inte så mycket för regler och sånt, vi går lite vår egen väg. Till min mors förträt...

Jag följer gärna med på er träff, ifall den blir av!

• Blåvit 14/8-04

Hej C&M!
    Välkommen med i gänget! Vad roligt att vi är flera som hittat hit till BT. Ju fler desto bättre...

Hur gammal är du? Är du C eller M? Är du hemma från Vasa? Jobbar du eller studerar? Många frågor det här, men det blir roligare att veta mera om varandra. :)

Träffen ska nog bli av. Nångång. Du är hjärtligt välkommen där med! :)

• C&M

Tack Blåvit!

Det är jag som är C (min sambo/fästman är M) och vi är båda födda -78. Jag är hemma från Korsholm men har bott i Vasa sedan -99. För tillfället är jag arbetslös, blev klar med studierna sommaren 2002 och har jobbat ända tills slutet av -03. Så nu är jag hemma och får planera bröllop i lugn och ro, eller inte behöver man göra det på heltid, men det är roligt att ha nånting att sysselsätta sig med.

• Vasatjej

Kul med en Vasabo till! Hur många är vi egentligen nu som kommer på träffen? Har någon ett förslag på NÄR den ska bli av?Förresten, var har du studerat C&M? Hur stort bröllop ska ni ha? När ska du skicka inbjudningarna?
    Jag tänkte försöka göra en mall idag för hur våra inbjudningskort ska se ut, sen ska jag gå och köpa materialet nästa vecka och börja pyssla nån gång när jag hinner.
    Är det nån som varit på mässan i Kokkola idag? Hur var den? Skulle ha varit kul att fara, men det känns som en ganska lång resa när jag egentligen har det mesta klart.

• C&M

Jag är klasslärare och har således studerat vid PF.

Inbjudningarna är klara, men vi måste ha med vägbeskrivning också så jag tror att vi skickar ut dem i mars nån gång. Vi kommer att bjuda ca 50 personer. Jag har alltid velat ha ett litet bröllop och lyckligtvis är min fästman av samma åsikt. Min mor däremot skulle vilja ha ett stort bröllop med åtminstone hundra gäster.

Jag har inte alls varit på nån mässa och kommer knappast att fara heller. Vi har det mesta på klart redan och jag tror att jag skulle bli förvirrad och tvivla på de planer som hittills gjorts.

För tillfället försöker jag kolla på blommor och frisyrer på Internet, svårt att veta hur jag vill ha håret och vad som passar. Får nog rådfråga min frissa...

Svar på tråden Träff i Vasa