• C&M

Träff i Vasa

Hej på er!

Det var roligt att hitta er diskussion. JAg är nämligen vasabo och har läst diskussioner på BT de senaste dagarna, av en slump hittade jag den här tråden!

Jag bor i Vasa och vi kommer att gifta oss den 10 juli. Hittills har vi bokat kyrka (Korsholms) och festlokal (segelföreningens restaurang), jag har fixat en klänning (hyrd) och i går blev de sista inbjudningskorten klara. Jag har gjort dem själv, tyckte det var billigast och dessutom ska vi inte skicka iväg så många inbjudningar.

Angående det här med tärna och bestman, så ska jag ha tärna men min blivande vill inte ha bestman. Vi är inte så mycket för regler och sånt, vi går lite vår egen väg. Till min mors förträt...

Jag följer gärna med på er träff, ifall den blir av!

• C&M

Tack Blåvit!

Det är jag som är C (min sambo/fästman är M) och vi är båda födda -78. Jag är hemma från Korsholm men har bott i Vasa sedan -99. För tillfället är jag arbetslös, blev klar med studierna sommaren 2002 och har jobbat ända tills slutet av -03. Så nu är jag hemma och får planera bröllop i lugn och ro, eller inte behöver man göra det på heltid, men det är roligt att ha nånting att sysselsätta sig med.

• C&M

Jag är klasslärare och har således studerat vid PF.

Inbjudningarna är klara, men vi måste ha med vägbeskrivning också så jag tror att vi skickar ut dem i mars nån gång. Vi kommer att bjuda ca 50 personer. Jag har alltid velat ha ett litet bröllop och lyckligtvis är min fästman av samma åsikt. Min mor däremot skulle vilja ha ett stort bröllop med åtminstone hundra gäster.

Jag har inte alls varit på nån mässa och kommer knappast att fara heller. Vi har det mesta på klart redan och jag tror att jag skulle bli förvirrad och tvivla på de planer som hittills gjorts.

För tillfället försöker jag kolla på blommor och frisyrer på Internet, svårt att veta hur jag vill ha håret och vad som passar. Får nog rådfråga min frissa...

• C&M

Vasatjej: Vi har inte önskat nån spec. präst, vi tar den som vi får så att säga. Jag känner inte till några sångare, själv hoppas jag att en av mina kompisar ska komma och att hon kan tänka sig att sjunga.

JAg har varit på bröllop vid segelföreningen och det var riktigt fint där då. Kostnaden är från ca 25 euro per gäst (billigaste alt.) . Men min.antalet är sextio gäster så vi kommer att bli tvungna att betala lite mera än för bara de som kommer. Alkoholen fås därifrån eftersom det är en restaurang. Strampen var lite för dyrt för oss eftersom min.antalet gäster där väl var 100 så vi skulle bli tvungna att betala ganska mycket extra.

Vi har ännu inte bestämt hur vi ska åka från kyrkan till festen, vi tar inte nån stress över det... Ännu :)

IIda: Mycket möjligt att vi känner varandra, jag började också hösten 1998.

Skulle passa mig bra med träff i mars, jag har inte nån större skillnad om det är i veckan eller på helgen, inte heller om det är på dagen eller kvällen.

• C&M

Jo, det blir nog dyrt, även fast man som vi inte har så många gäster så känns det dyrt. Vi sökte också efter ett ställe där vi kunde ha tagit med egen alkohol, men är nog lite för kräsna... Ungdomslokalerna känns ofta lite sjabbiga. Och så ska man ju jobba en hel del med det i så fall, och det är jag för lat för.

Vi försöker spara lite pengar genom att göra kort, program och sånt själva. Men frissa har jag beställt och hon kommer också att sminka mig. Jag är inte så duktigt på det och vill att det ska se bra ut.

Det som bekymrar mig för tillfället är min fästmans klädsel, det ska vi fara och titta på nån dag. Problemet är att jag trodde att han inte skulle vilja ha frack el.dyl. utan ville ha kostym. Men nu tycks han inte vilja ha kostym.

Är det värt att fara till Seinäjoki (eller annan stad i närheten), eller är det bra urval i Vasa?

• C&M

Ja, vi får väl ta en tur till Boutique Beauty först. SKulle gärna se att min fästman hade en ljust lila väst, eftersom färgtemat är lila och silver. Förhoppningsvis finns det nån sådan och sedan hoppas jag att han kan tänka sig att ha den på.

Det är skönt att sitta och "tjata" här på BT:s forum. Jag tror mina kompisar har tröttant på mitt bröllopstjat vid det här laget. Ingen av dem har ännu gift sig, så jag känner mig lite tjatig ibland. Då är det bra att ni finns!

• C&M

Den helgen som Vasatjej nämnde passar mig riktigt bra, råkar vara så att min fästman är bortrest då.

IIda: Är du hemma från Vasa eller? Vilket år är du född?

Jag läste modersmål och naturvetenskap som biämnen, kanske det säger någonting...

• C&M

IIda: Jovisst vet jag vem du är! Jätteroligt med bekanta! Lite märkligt att man ska gå sådana omvägar för att "träffas" igen. Du vet nog garanterat vem jag är, för vi var ju i samma grupp, precis som du trodde.

• C&M

Hejsan!
    26 eller 27 mars passar mig riktigt bra. Skulle gärna få bli av då för det är väl inte så lång tid innan den första av oss gifter sig...
    Idag ska jag göra de sista inbjudningskorten, sen måste vi fixa info-bladet med vägbeskrivningen. Så jag hoppas vi får iväg dem inom den här veckan. Annars är det ganska lugnt för tillfället, lite för lugnt...

• C&M

Vi hade inte tänkt skicka dem så tidigt, men vi har en del långväga gäster som antagligen vill ha lite mera tid för förberedelse, dessutom är det ju semestertider, kan vara många som har planer för semestern och då vill man ju vara ute i god tid. Däremot var jag förvånad över att folk har så tidiga osa-datum. Vi har satt dryga tre veckor innan, men många har ju månader i förväg.

Var det tänkt att vi skulle gå ut och äta nånstans då vi träffas. Är det nån som har förslag på ställe och klockslag?

• C&M

Hej på er igen!
    Jag har ett litet bekymmer som kanske någon av er kan hjälpa mig med, t.ex. Vasatjej. Du nämnde att ni skulle titta på nån veteranbil vid muséet här i Vasa. Jag har försökt ringa dit, men lyckas inte få tag i nån, såg att de har stängt nu på vintern. Har du några kontaktuppgifter som funkar? Skulle vara tacksam för hjälp!

• C&M

Tack för tipset, Vasatjej! Jag ska göra ett försök nästa måndag. Hoppas bara att man inte är för sent ute. Har ni bestämt er för nån bil? Är det dyrt?

Ja, hur är läget? Blir träffen av den 27.3? Jag har åtminstone möjlighet att komma den dagen, t.ex. på eftermiddagen vid 14-tiden och tycker att det vore jätteskoj att träffas.

• C&M

Tack Vasatjej för "förhandsinformationen"! Det låter inte så dyrt, jag trodde att det skulle vara mycket dyrare än så.

Jag tycker det låter bra med Amarillo kl. 14 den 27 mars.

• C&M

Hej på er!
    Det var synd att det inte blir nån träff den 27 mars, men jag håller med Vasatjej, jag kommer nog gärna på en träff senare i vår ifall intresse och tid finns...

Vi har det mesta klart redan, dvs sådant som man kan göra redan nu. Sedan återstår ju bordsplacering, funderingar kring musiken och dyl. men det är ju inte så bråttom med det. Vi har skickat ut våra inbjudningar och fått en del svar redan. Min fästman har varit och provat kläder och vi har fixat transporten till kyrkan. Det var väl de tre grejerna som vi fått gjort de senaste veckorna.

Svar på tråden Träff i Vasa