• Vasatjej

Träff i Vasa

Hej alla österbottningar och andra intresserade!
    Eftersom inte all vill/har möjlighet att åka till Helsingfors på BT-träff kan vi kanske ornda vår egen träff här i Vasa?
    Alla som är intresserade - hör av er? När gifter ni er och var? Hur långt har ni kommit i planeringen?
    Jag gifter mig den 7.8 i Korsholms kyrka i Gamla Vasa. Vi har bokat festlokal, band, köpt klänning och börjat fundera på inbjudningar och andra trycksaker. Tycker ändå att det är lång tid kvar så vi stressar inte - ännu i alla fall.
    Nån som har tips på en bra (kvinnlig) solist som kan sjunga i kyrkan?

• Svar på tråden Träff i Vasa
  • Meddelande borttaget
  • Vasatjej

Skrev just ett långt svar, men det fastnade i filtret...
    Nytt försök. Vi kommer inte att åka till Tammerfors, känner att vi ändå har så mycket ordnat redan att det inte behövs. Har ju köpt klänning och ring, bokat fotograf, lokal, frisör, hotell och band, så det är bara lite "mindre" saker kvar. Men vi kommer säkert ändå gå till Salkaris på bröllopsmässan den 29.2 och kolla lite.
    Jag har inte bokat nån florist ännu, är det nåt man gör så här tidigt eller kan det vänta lite?
    Iida - hurdan klänning vill du ha? Jag har köpt en klänning redan, du kan se den på sinceritybridal.com/2004/3022.htm om du har lust.

• Vasatjej

Jag köpte min klänning på Boutique Beauty i Vasa. Det var det första stället jag var in på, skulle bara kolla lite vad som fanns, men när jag hittade "min" klänning vågade jag inte lämna den ifall nån annan skulle köpa den. Lite av ett impulsköp, men jag blir bara mer nöjd för varje dag som går...
    Min ring e lite svår att beskriva. Jag har en slät, smal guldring som förlovningsring och vigselringen är en "dubbelring". Det är liksom två ringar som sitter ihop. Den ena halvan är likadan som min förlovningsring och den andra är i guld med små diamanter. Jag ska löda ihop vigsel- och förlovningsringarna så att det blir som en enda bred ring, med diamanterna i mitten. Hoppas du förstod...lite svårt att beskriva.
    Vi har bokat Airaksinen som fotograf, ska fotas både vid kyrkan och i studio före vigseln.
    Vilken tid ska ni vigas? Vi har bokat kl.15 och fotograferingen 12.30. Skulle helst inte velat att min kille hade sett mig innan vigseln, men det är svårt att ordna praktiskt. Gästerna kan ju inte vänta 2 timmar efter vigseln på att festen ska börja.

• Vasatjej

Jag ska till frissan redan kl.9. Sminkningen görs först och tar 1 h, frisyren tar två timmar. Så jag borde vara färdig runt 12-tiden. Jag har väldigt långt, rakt, blont hår som jag ska ha hängande, men för att det inte ska kännas för vardagligt ska jag locka det och sätta upp överhåret med nån vacker dekorationer baktill. Jag tycker inte att jag passar med helt uppsatt hår så därför blir det en nedsläppt frisyr istället. Du då?

• Vasatjej

Vi ska ha festen på Strampen i Vasa så de ordnar maten. Skulle bli MYCKET billigare att ordna maten själv, men vi tycker så mycket om Strampen som lokal och har inte riktigt hittat nån annan fin. Skulle vara nån ungdomslokal då, men det finns inga fina här i trakten. Och då blir det mycket mer att ordna själv dagarna innan också, nu ordnar Strampen allt och vi behöver bara ge order om hur det ska se ut. Så då kan man koncentrera sig på annat dagarna innan. Men dyrt blir det, vet inte slutliga priset än, men jag fasar för det...Var ska ni ha festen?
    Jag vet, jag hade samma problem innan jag hade köpt klänningen. Allt hänger ju på den och hur den ser ut, tex. vilka andra färger man vill ha och så. Men du hinner nog, int je e så bråttom...

• Vasatjej

Min klänning kostade 830 euro från början, men vi fick den för 790 om jag minns rätt. Min kära mamma betalade, fast vi från början var inställda på att hyra. Vi får oxå herrkläderna billigare precis som blåvit skrev.
    Jag köpte ett halsband där oxå, men hon kunde inte hitta priset på det, så det vet jag faktiskt inte vad det kostar ännu. Ska dit och prova herrkläder snart så då kan jag säkert få reda på det.
    Angående färgtema: Jag hade vissa favoritfärger redan från början, men jag väntade ändå tills jag köpt klänningen med att bestämma slutgiltigt. Så nu blir det väldigt sparsmakat, med vaniljvitt, guld och såna ljusa beigetoner. Har inte börjat planera så mycket ännu, men färgerna kommer nog att gå igen i blombukett, blomsterarrangemang på Strampen, inbjudningskort, placeringskort, festprogram och andra dekorationer, kanske ljus och sånt. Får se hur mycket man vill satsa, på Strampen behöver man ju egentligen inte bry sig om dekorationer själv, men om man vill ha nån speciell färg så kan man säga till.
    Jag tycker inte att ditt färgtema med blått, silver och vanilj är för mycket, Ilda. Det låter snyggt.
    Blåvit - hur ser din klänning ut? Finns det nån bild på den?

• Vasatjej

Vad ska ni förresten ha för band som spelar på festen? Jag vill int ha nåt traditionellt dansband, utan mer nån som kan spela lite av varje; vals, tango, covers från 60-90-talet och lite svenska schlagerlåtar. Finns det nåt band som är så mångsidigt?
    Vi har preliminärbokat Nicke Sebbas med band, och de är ju verkligen proffsiga och kan spela väldigt varierat, med de är ju förstås från den dyrare ändan. Så om ni vet nåt bra och billigt band, tipsa gärna.
    Jag är också i behov av en bra sångerska som kan sjunga två solosånger i kyrkan. Nån som känner till nån bra här i Vasatrakten?
    Hej på dej brudijuni - var gifter ni er och var har ni festen? Har du nån bild på din klänning, vi är ju alla så nyfikna här på BT. Jag undrar ocså om nån har nåt bra tips på var det finns snygga papper om man vill tillverka sina egna inbjudningskort. Jag har kollat på Tiimari, Niru Naru, Ateljé Sumppis och nån bokhandel, men jag är inte alls nöjd...Finns väldigt lite "ovanliga" papper, tex. med lite struktur i (såna som är lite buckliga). Hur ska ni andra göra, beställa kort eller göra själv? Calligraphen i Åbo har ju väldigt fina, men det blir kanske dyrare än att göra själv. Har i alla fall beställt gratis prover därifrån, så man kan kanske sno nån idé av dem och sen göra nåt liknande själv.
    När tycker ni förresten att vi ska ha träffen då?

• Vasatjej

Brudijuni - vi har oxå bokat duon, men det kan hända att vi byter till hela bandet. Vi kommer att ha över 100 gäster så jag är rädd att det blir för lite ljud med bara 2 som spelar. Har du hört duon? Det är länge sen jag hörde Nicke och då har han oftast spelat ensam, så jag vet inte riktigt hur de låter.
    Bor du i Vörå nu? Är du hemma därifrån oxå? Jobbar eller studerar du?

• Vasatjej

Brudijuni - jag blev färdig från skolan ifjol, och nu i höst har jag gått en datakurs på 6 månader. har 2 månader kvar, men det är praktik. Ska börja imorgon, ska bli sååå kul. Efter kursen är det bara att hoppas på nåt jobb, ser lite dystert ut,men...
    Tror du att det räcker bara med Nickes duo om man har 100 gäster eller borde vi ta hela bandet?
    Blåvit - va fin klänning du ska ha!
    Jag kommer att fara till samma frisör som jag gått hos i 10 år nu här i Vasa, och där finns en son gör sminket oxå, så det blir allt från samma ställe.

Svar på tråden Träff i Vasa