• Jaana G

Träff i Vasa

Iida: jättesnygg klänning!

Ja, vad håller vi på med? Vi var till Kokkola och provade kläder till min andra hälft. Han skall ha svart Bonjuour (långkavaj). Jag tyckte också att det skulle ha varit snyggt om han hade velat ha den i en annan färg, men han ville ha svart. Betjäningen vid Mitta Mekko i Kokkola är inte av det bästa slaget. Jag har aldrig blivit så paff till någons inställning till svenska tidigare. Med andra ord var de helt finskspråkiga där. Som tur kan min sambo finska så det blev ingen större katastrof. Utbudet där var i övrigt jätte dåligt när det gäller herrkläder, men det är kanske inte så väsentligt för de flesta av er.

Funderar just nu på blommor och inbjudningskort. Vi vill ha mycket enkla kort och det borde inte bli så dyrt. Jag tror faktiskt att man kommer billigt undan om man vill ha enkla kort och gör dem själv. Det beror ju sedan på hur mycket detaljer man vill ha, oftast är det ju sådant som kostar.

• Jaana G

Jag har ju också beställt en av sinceritys klänningar 3021 och den borde komma nu i början av februari. Tänker köpa tiara, handskar, skor och underkläder först då jag fått klänningen. Tänkte be att få en liten tygbit med mig från "klänningsaffären" för att hitta underkläder i samma nyans. Helt klar vitt går ju inte att ha under naturvitt eftersom det skiner igenom. Handskar och tiara har jag tänkt köpa från samma affär där jag köpt klänningen....skorna vet jag inte var jag skall hitta, de är ju jättedyra. Och jag tycker det känns lite onödigt att sätta 80-100 euro på ett par skor, men i nödfall så...

• Jaana G

Jag tycker det är helt onödigt att skriva ut klädkod, de flesta kommer ju ändå i någonting finare än det de har på sig till vardags...och inte skulle jag heller bry mig så hårt om nu någon hade jeans. Vi kommer dock att bryta mot etiketten att bestman skall ha likadan klädsel som brudgummen. Vi har nämligen två bestmen och två tärnor. En av tärnorna respektive bestmennen (lite svengelska!) "uppträder" i kyrkan medan de alla fyra tillsammans håller i trådarna för programmet på bröllopsfesten. Till saken med kläderna!! Jo, en av killarna som är bestman är jättekort, under 160 cm, och den andra mera normallängd vad gäller killar. Om han som är jättekort sätter på sig lång kavaj så blir han ju bara kortare och dessutom skulle vi säkert få specialbeställa en långkavaj om han ville ha en. Så därför har vi bestämt att "bestmännen" har mörk kostym. Stör det någon så får de så lov att stå ut :)

• Jaana G

Våra närmaste vänner inklusive tärnorna och bestmännen gör vårt program och programbladen. De har ganska fria händer men de verkar vara mycket måna om hur vi själva vill ha det och layouten är vi också med och bestämmer om. Själva programmet sköter de helt och hållet men vi har diskuterat vad som lämpar sig och vad som är mindre lämpligt med tanke på att vi har många olika människotyper bland våra gäster. Min kompis har lovat trycka våra saker vid sin pappas firma och vi har lovat att betala vad det blir att kosta, hon har lovat att det blir mycket förmånligt.

• Jaana G

För mig känns det helt naturligt att ha tärna och bestman, det har funnits på alla de bröllop jag varit på de senaste åren. Deras uppgift är, som jag redan skrivit, att hjälpa oss med program och förberedelser. Det är absolut inget extra besvär för oss. Men, de skall inte tåga in med oss i kyrkan så tärnorna kommer själva att bestämma vilka kläder de vill ha så behöver vi inte heller betala dem. Våra två bestmän och tärnorna har tagit den här uppgiften mera som en ära... Oj! vad det låter högtidligt här för mig nu. Det är ju bara hur man vill ha det :)

• Jaana G

...nej! nu håller jag på bli gäggig. Vi kommer alltså inte att betala tärnornas klänningar...

• Jaana G

Den 20 eller 21 mars skulle inte alls passa mig, helgen efteråt låter bättre. Håller på med språkgranskning vid sidan av jobbet och studierna och kanhända jag har en skribent som vill ha sin text granskad till veckan därpå 26-27...men låt inte det störa träffen om det passar för er andra. Och, som sagt är inget säkert ännu.

Vi har köpt mallpapper till våra inbjudningskort nu, men eftersom min klänning är lite försenad så kan jag inte bestämma vilken röd eller vinröd vi skall på de naturvita korten ännu. Börjar bli lite otålig på den fronten nu, jag vill ju sitta och pyssla. Det är inte alltför ofta jag har den känslan så nu borde jag få skrida till verket....

• Jaana G

Naturligtvis skulle det stå :...så kan jag inte bestämma vilken röd eller vinröd nyans vi skall ha på de naturvita korten. Tappar bort orden då det är så mycket jag skulle vilja säga på en gång...Int för att jag bryr mig hur nån skriver här. Men med alla ord på plats så får ni andra även ett sammanhang i det jag försöker säga :)

• Jaana G

Hej! På tal om inbjudningskorten, jag har bara funderat ut hur våra skall se ut. Vi gifter oss 3.7 och vi tänker skicka iväg våra någon gång mot vappen. Varken vi eller cateringfirman behöver veta det exakta gästantalet mer än en månad i förväg, alltså har gästerna tid på sig till första juni att bestämma om de kommer eller inte. Vi har också några gäster från Södra Finland men de vet redan om bröllopet så för deras skull är det ingen panik att inbjudningskorten kommer först till vappen. Jag har dessutom för mig att folk brukar skicka inbjudningarna tidigast två månader på förhand, men det varierar ju vilket vi också har sett här på sidan :)

• Jaana G

Vi har ännu inte tänkt på nån resa efter bröllopet. Eftersom vi båda studerar och då antagligen en av oss jobbar under sommaren så blir det åtminstone inte direkt efter festen. Vi har ändå lite spekulerat om vi skulle satsa ordentligt på en resa om ett år då också jag är färdig med studierna (han blir klar nu i vår)då skulle vi få fira att vi är klara med studierna plus att vi skulle få en väldigt efterlängtad smekmånad. Oj! vad amerikanskt det där sista lät :)

• Jaana G

Hej! Jag vet inte ännu om jag kan komma på träffen. Skall diskutera när vi är på väg uppåt. Min andra hälft måste och prova en lång kavaj till Kokkola i nåt skede och om det passar just den helgen träffen är planerad vore det utmärkt. Hör av mig ännu. Skulle nog vara jätte kul.

• Jaana G

Eftersom de flesta har fullt upp skippar jag också träffen. Det är aningen onödigt att komma från Åbo om vi bara blir en två-tre stycken. Dessutom känns det som de flesta av oss har kommit långt med planeringarna redan. Vi kan ju ändå ventilera med varandra här tycker jag.
    Blåvit: vad roligt och skönt med bröllopet tidigare så ni får njuta av sommaren. Hoppas ni får det bra. Vi håller nog fast vi tredje juli hela tiden och är för tillfället i färd med att göra inbjudningskorten. Men, då jag tycker det är så tråkigt att sitta och knåpa med dem...har ändå räknat ut att det blir billigast att göra det själv. Hur långt har du/ni kommit i planeringen?

• Jaana G

Jag är gärna med och diskuterar här, men jag hoppar över en eventuell träff framöver. Det kommer hela tiden något i vägen för någon, ingenting personligt mot någon! Även mitt schema ändras från vecka till vecka och hur mitt program ser ut senare i vår vete fåglarna. Vi vet inte ens om vi bor i Österbotten, Åbo eller Hesatrakten då... Men som sagt, jag är jätte gärna med här om tråden fortsätter.

• Jaana G

Har just börjat med inbjudningskorten. De blir naturvita och mot vänstra kanten klistrar jag en vinröd-plommonfärgad tunn trådaktig tygpappersremsa och på dem två pappershjärtan i ungefär samma färg. Hjärtan kommer lite osymmetriskt snett påklistrade lite högre upp än mitten på korten och längst ner i högra hörnet stämplar jag i silver "Vi gifter oss". En av mina väninnor hittade stämplet i Stockholm och tyckte det skulle passa...och jag är överlycklig. Inne i korten har jag limmat ett vinrött-plommonfärgat papper och ännu på det kommer det text på naturvitt papper...det blir vansinnigt mycket limmande men de ser ändå inte klumpiga ut. Tänkte överraska min lillasyster och ge henne uppgiften att göra en del av korten då vi kommer upp mot Österbotten. Det var det nu.

Förresten Blåvit: har du/ni beställt blommor redan...och tårta? Tänkte göra det i helgen då vi far hem, det är väl inte för sent??

• Jaana G

Hej igen på er alla!
    Jag var till Sunds i helgen, men inte kunde jag bestämma mig ännu. Så nu skall jag på nytt dit i maj efter att jag har diskuterat med min frisör vad jag skall ha för frisyr. Hon jag talade med vid Sunds föreslog att jag skulle göra det. Jag har i alla fall två alternativ nu att välja mellan då det gäller blommor. Den ena varianten är typ ett smycke i stil med det som Mette Maarit hade då hon gifte sig. Det skulle alltså vara ett platt långt sammanvävt blomsterarrangemang som liksom hänger över handleden och ner efter klänningen. Den skullt bestå av mörkt vinröda kallor och lite småvita blommor och någonting grönt. Det andra alternativet, som det nu i skrivande stund lutar mot, är en vanlig bukett som består av champagnevita rosor tätt intill varandra med en 2-3 vinröda kallor böjda omkring, dessutom skulle det ytterligare hänga vinröda kallor och några gröna blad/strån ner från buketten.

Har tänkt ringa runt till bagerierna småningom, men har inte kommit mig för ännu. Vi har i alla fall bestämt oss för jordgubbstårta, det borde ju vara säsong just då vi gifter oss. Så få se, få se...

Svar på tråden Träff i Vasa