• Vasatjej

Träff i Vasa

Kul med en Vasabo till! Hur många är vi egentligen nu som kommer på träffen? Har någon ett förslag på NÄR den ska bli av?Förresten, var har du studerat C&M? Hur stort bröllop ska ni ha? När ska du skicka inbjudningarna?
    Jag tänkte försöka göra en mall idag för hur våra inbjudningskort ska se ut, sen ska jag gå och köpa materialet nästa vecka och börja pyssla nån gång när jag hinner.
    Är det nån som varit på mässan i Kokkola idag? Hur var den? Skulle ha varit kul att fara, men det känns som en ganska lång resa när jag egentligen har det mesta klart.

• Vasatjej

Vi ska också gifta oss i Korsholms kyrka. Vilken präst ska ni ha? Har du tips på någon som kan sjunga solosång i kyrkan, helst en kvinnlig sångare? Verkar vara svårt att hitta om man inte har någon sångbegåvning i släkten. Hur ska ni ta er från kyrkan till Seglis? Vi tänkte hyra nån veteranbil från ett museum här i Vasa, ska dit imorgon och kolla vad de har för bilar och vad det kostar.
    Vi tänkte oxå ha festen på Seglis först men nu lutar det mer åt Strampen. Vi var och tittade på seglis i vintas och jag blev inte direkt överförtjust, det såg lite sjaskigt ut. Men det blir nog fint på sommaren när det är städat och fint pyntat. Vet du vad det kommer att kosta per person att ha festen där, med mat och dryck och sånt? Får man ta med egen sprit dit eller måste man ta den via dem?
    Frågvis...hoppas du orkar svara.

• Vasatjej

Jag ska göra själva korten själv, men texten ska jag nog printa ut med någon snygg stil. Köpte en ny printer+scanner+kopieringsmaskin (allt i ett) igår så den måste installeras innan jag kan börja skriva ut något. Jag har gått kalligrafikurs så jag funderade ett tag på att skriva för hand, men vi ska skicka över 60 inbjudningar så det blir nog för jobbigt. Korten ska bli fyrkantiga i gräddvitt och guld.

• Vasatjej

Ja, på Strampen är det så att man betalar för minst 100 gäster även om man är färre. Men det blir inget problem för oss eftersom vi kommer att bli ca. 110-120 gäster. Men usch vad dyrt det blir...jag skulle vilja hitta en fin lokal där man kan ta med spriten själv. Det skulle ju dra ner kostnaderna betydligt. Men alla vi har vairt och sett på är för små eller för gamla och fula. Dessutom måsta man ju sköta allt själv, städa och pynta och sånt och det kommer att bli lite jobbigt eftersom vi jobbar. Ska dock försöka ta ledigt några dagar före och efter bröllopet i alla fall.

• Vasatjej

Vi var och provade herrkläder till Boutique Beauty nyligen. Fanns (enligt min åsikt) för litet urval där. Man det vanligaste finns no, som frack, jaquette och frock coat. Västar fanns det ganska lite av nu, skulle komma mer i början på mars.
    Vi skulle vilja att min blivande ska ha en guldfärgad frock coat med guldbrokad men nåt sånt finns inte att få tag i här. Har kollat på nätet och hittat ett ställe i Hesa där det finns, så det blir kanske att hyra därifrån om vi ska ner dit före bröllopet nån gång. Skulle gärna vilja att han är lite speciell och inte som vilken annan brudgum som helst.

• Vasatjej

Håller med dig C&M! Inga av mina vänner går i giftastankar så jag vill inte tråka ut dem med en massa bröllopssnack. Min mamma och min kille får dock utstå en hel del, men det tror jag inte de har något emot. Men visst är det bra att kunna diskutera här, ofta får man så himla snabba svar oxå!
    För mig skulle det passa att träffas t.ex. någon fredag eller lördag, kanske 19 eller 20.3. Eller ännu tidigare?

• Vasatjej

Hej tjejer!
    Tänkte diskutera tidpunkten för vår träff igen...jag föreslog ju den 19 eller 20.3 men nu visar det sig att jag inte kommer att vara i Vasa den helgen. Sååå typiskt! Och båda helgerna innan är jag på kurs på fre-lö. Så alltså nästa gång det skulle passa för mig är 26 eller 27.3. Usch, va långt till dess...Hur är det för er andra?
    Nu har vi äntligen börjat pyssla med inbjudningarna, har gjort ett mallkort och det blev sååå fint, precis så stilrent som jag ville ha det. Idag har vi varit och inhandlat mer papper och även hittat fyrkantiga kuvert. Trodde inte att det skulle gå att hitta, men på KEAB Paper fanns det fyrkantiga i storleken 15,5x15,5 cm och våra kort är 15x15. Perfekt alltså! Så i helgen ska vi börja skära papper. Ganska jobbigt, men det får gå...

• Vasatjej

26 eller 27.3 passar nog bra för mig oxå...Hur är det med er andra? Ska vi försöka spika ett datum nu, annars är det snart sommar och alla har gift sig
    Igår skar vi ut 63 inbjudningar...gissa om jag har ont i fingrarna idag. Min kille gjorde placeringskorten. Vi har inte dekorerat dem ännu, bara skurit ut kortet. Skönt att det är gjort, nu är det bara det roliga kvar.

• Vasatjej

Vi tänkte skicka inbjudningarna i början av april. Bäst att börja i tid så att inte allt ska göras dagaran innan de ska skickas. Dessutom är det så kul att pyssla så jag ville börja tidigt.
    Ang. träffen...hurdan träff ska vi ha? Dagtid eller kvällstid? Ska vi tex. fara ut och äta på lördag eftermiddag typ. 14-tiden? Tänkte bara så att man hinner göra nåt annat på kvällen om man vill. Vi brukar oftast försöka vara tillsammans på helgerna (min pojkvän & jag alltså) så därför tycker jag att några timmar en lördag eftermiddag kunde passa bra. Fredagkväll går ju oxå, men då blir det lite stressigt att hinna hem från jobbet. Och då brukar jag vara så trött att jag inte orkar göra nåt på kvällen.
    Men vad säger ni andra?

• Vasatjej

Hejsan!
    Ska nån av er på Salkaris brudmässa på söndag? Vi ska nog gå dit och titta, även på visningen som är på Fontana. Känns kanske inte såå viktigt eftersom klänningen redan är köpt, men kanske de har några snygga herrkläder.
    Hur låter det med träff den 27.3 för alla?

• Vasatjej

Vi har inte bestämt om vi ska åka på bröllopsresa än, men vi väljer i så fall mellan 2 veckor i Thailand eller 1 vecka i Paris. Måste se hur mycket pengar vi har kvar efter festen. Resan blir nog inte direkt efter bröllopet ändå. Skulle vara kula att åka till Thailand i november när det är tråkigt väder här, så vi satsar nog kanske på det. Då hinner man dessutom spara pengar under lite längre tid.

• Vasatjej

Hejsan C&M
    Jag ringde på nummern som står i katalogen, en söndagkväll, och en person råkade svara. Han sa att de oftast är där på måndagkvällar nu på vintern så vi for dit en måndag och där var ett gäng karlar. Så du kan ju antingen ringa en måndagkväll eller bara fara dit direkt. Tror att de öppnar på riktigt först runt 1.5.
    Hur blir det med träffen förresten?

• Vasatjej

Vi har preliminärboakt en svart veteranbil, tror att det var en Volvo. Den var i alla fall stoor, fin och glänsande Minns inte exakt priset, kan ha varit runt 100 euro.
    Jaa, ska vi boka in träffen den 27.3 kl. 14.00 då? Ska vi gå och äta t.ex. till Amarillo eller har någon annan nåt annat förslag? Vem alla kommer? Jag, C&M och Ilda...nån mer? Jaana G? Hoppas ni är in och läser här så att ni inte missar den!

• Vasatjej

Hej Blåvit, länge sen sist! Vad tråkigt att du inte kommer med! Kan vi inte få dig övertalad på nåt sätt, det skulle vara så kul att träffa alla och se vem man diskuterat med här under de senaste månaderna. Träffen är ju redan kl. 14 på lördagen så du är säkert hemma i Jakobstad till kvällen.
    Nån annan som vill komma med?

• Vasatjej

Hej alla!
    Nu har jag tråkiga nyheter...jag kan inte komma på träffen. Jag måste jobba....
    Jag har just börjat på ett nytt jobb, har inte fast arbete utan hoppar in när det behövs, vilket det gör väldigt ofta. Nu har en kollega blivit sjukskriven 2 veckor och jag måste jobba må-fre den här veckan och även nästa. Så typiskt, skulle jättegärna ha velat komma! Men det får väl bli nästa gång om det blir nån mer träff.
    Man kan ju inte heller säga nej till att komma och jobba när man just börjat, känns inte så kul.

• Vasatjej

Även om vi alla börjar ha läget under kontroll med planeringen tycker i alla fall jag att det ändå vore kul med en träff. Man kan ju i alla fall diskutera och kanske få några idéer. Vad tycker ni andra?

Svar på tråden Träff i Vasa