• Miniängeln

Hur ser er ekonomi ut?

Har ni delad ekonomi
    eller
    gemensam ekonomi?

Jag och min pojke har varit tillsammans i drygt 6 år, sambos i 5 år, förlovade i 3.. Men vi har fortfarande delad ekonomi.

Jag skulle vilja ha mer gemensam, men hur funkar det praktiskt?

Hur gör ni?
    Har ni flera bankkonton?
    Hur gör ni det rättvist när den ena tjänar mer än den andra?

Vore kul å höra hur det funkar hos andra par.

• Svar på tråden Hur ser er ekonomi ut?
  • julifru**

Vi har ett där bådas löner kommer in på! Därifrån dras alla räkningar även ngr tusen som vi sparar på ett sparkonto!
    Aldrig ngr problem med vem som tar ut hur mkt!

Kram Anna

• eja

Vi har tre konton; mitt, hans och vårt. Alla pengar kommer in till vårt konto, sedan tar vi 10% av respektive inkomst till den som fick pengarna. Resten används av oss båda till i stort sett allt utom hobbysaker när vi egentligen inte har råd och presenter till varandra. En hybridlösning, med andra ord. :)

Han får in mer pengar än jag men det blir rättvist eftersom vi båda förlorar på att inte kunna hålla samma levnadsstandard.

• Mrs Brady 2 B

Vi har ett gemensamt konto där alla pengarna går in på, räkningar ut och sen får var och en ta ut det den vill av det lilla som blir kvar efter vi månads handlat. Vi har haft gemensam ekonomi sen efter bara ca 6 månader.

• Kräftan

Vi har delad ekonomi & 3 st konton, mat/räkningskonto, hans & mitt (samt ett gemensamt sparkonto). Eftersom han tjänar lite mer än mig så betalar han en lite större del av räkningarna. Vi tycker att det är viktigt att ha ett personligt konto med "egna" pengar som man gör vad man vill med.

• Mrs Brady 2 B

Jag förstår inte varför så många tycker att det är viktigt att ha "egna" pengar. Vi ser alla pengar som "mina", men i och med att vi inte har det så bra så är vi lite extra försktiga med vart pengarna går, och oftast rådfrågar vi varandra om någon vill köpa något. Vi utnyttjar pengarna lika mkt båda två och det funkar alldeles utmärkt.

• donborwen

Vi har helt gemensam ekonomi och det har vi haft sedan vi flyttade ihop. Det fungerar jättebra för oss.

• Grodan-Draken

Vi har delad ekonomi.
    För oss funkar det så att vi för över x antal kronor till ett "räkningskonto" . Pengarna som är över på respektive personkonto använder vi som vi vill själva. När nästa lön kommer för båda över det som finns kvar på personkontot till ett annat gemensamt konto som används till resor ny bil etc.

• Stines

Vi har än så länge varsitt konto (eller flera var).
    Vi betalar procentuellt på alla gemensamma räkningar. Dvs vi räknar ut hur stor procent av pengarna som han respektive jag drar in.
    Sen betalar vi räkningarna enligt den procenten.

• MissRut

Vi delar gemensamma räkningar rakt av på mitten, sätter in pengar på ett matkonto varje månad och det som man har kvar efteråt är ens egna pengar. Och för oss funknar det jättebra.
    Nu pluggar jag och han jobbar, så han får mer pengar än jag. Men det funkar ändå jättebra. Kanske för att vi inte håller så hårt på åmitt och ditt och att om han ber mig köpa något kräver inte jag pengar tillbax utan vi räknar med att det jämnar ut sig ändå.

Som svar på Mrs Brady 2 B´s fråga:
    För oss är det viktigt att ha "mina" pengar. Vi har väldigt olika intressen och sätt att hantera pengar på så det här funkar mycket bättre än om vi skulle dela lika på allt.

• Nils

Hej
    Eftersom jag bara jobbar 46% nu när barnen är små så har jag inte lika mycket lön som min man.
    Från hans konto dras det till räkningar,och jag köper hem den mesta maten.Sen har vi unjefär lika mycket pengar kvar på våra konton att använda till annat...Men vi ser inte pengarna som mitt och ditt. Fattas jag pengar så får jag av min man och vice versa.
    :)

Svar på tråden Hur ser er ekonomi ut?