• Miniängeln

Hur ser er ekonomi ut?

Har ni delad ekonomi
    eller
    gemensam ekonomi?

Jag och min pojke har varit tillsammans i drygt 6 år, sambos i 5 år, förlovade i 3.. Men vi har fortfarande delad ekonomi.

Jag skulle vilja ha mer gemensam, men hur funkar det praktiskt?

Hur gör ni?
    Har ni flera bankkonton?
    Hur gör ni det rättvist när den ena tjänar mer än den andra?

Vore kul å höra hur det funkar hos andra par.

• Svar på tråden Hur ser er ekonomi ut?
  • a flock of seagulls

Vi har tillgång till varandras konton. Vi lägger varje månad ihop pengarna och betalar räkningarna, sedan köper var och en det den behöver. Det är inte så noga. Ena månaden köper jag mer, andra han.

• cilla

Vi har också helt gemensam ekonomi och numera grälar vi aldrig om pengar. Det gjorde vi förr när vi hade hushållskassa och jag blev sur när han köpte för dyra viner bl.a.

Det enda som är trist är när man ska köpa presenter, man ger liksom bort ngt som han redan har betalat till hälften.

• Nässla

Hej!

Vi har gemensam ekonomi fast vi har varsitt konto. Nu på sistne har vi haft så dåligt med pengar att det var slut när vi betalat räkningar och köpt mat, så då har det inte varit något att diskutera. När vi hade lite bättre ekonomi gjorde vi så att vi betalade räkningar, lade undan en bestämd summa till mat och köpte ev gemensamma saker till hemmet. När det var gjort delade vi resterande peng på två så vi fick en varsin "lekpeng" att använda till vad vi ville.

• Kicker

Vi har ett mellanting mellan delad och egen:
    Vi har ett gemensamt konto dit vi båda sätter in en viss summa i månaden - därifrån betalas mat och alla gemensamma räkningar.
    Sen har vi varsitt privata konto - därifrån betalas nöjen, sport, kläder, presenter osv som är privat liksom.

Har funkat jättebra, och rekommenderas!

• Meddelande borttaget
  • Stjärna

Vi hade delad så länge som vår inkomst var likadan. Nu har min sambo dubbelt så hög inkomst som jag, då jag fortfarande studerar.

Vi har varsit lönekonto och ett gemensamt servicekonto. När vi fått in vår lön sätter vi dem på servicekontot, betalar hyra, räkningar och lägger undan till mat samt ev. gemensamt sparande. De pengarna som då blir över (brukar bli ca 4000) delar vi 50/50 på och kallar våra fickpengar.

Med mina fickpengar betalar jag mobiltelefonräkningen, kläder, fika osv.

Sedan vi delade så här för snart ett år sedan har vi inte haft ett enda gräl om pengar!

• Dea

Jag och sambon har en automatisk överföring varje månad till ett gemensamt konto, där gemensamma utgifter tas ifrån. Överföringens storlek motsvarar lika stor andel av våra inkomster.

• Storm

Vi har i mina ögon delad ekonomi eftersom vi har alla pengar gemensamt, men vi har inget gemensamt konto. Sedan har jag ett sparkonto också, men pengarna som är där ser vi som gemensamma. Vi har varsitt konto där våra löner hamnar. Sedan delar vi upp räkningarna så att vi har lika mycket kvar på respektive konto efter att vi bägge betalat sin egen räkningsskörd. Det blir oftast att jag betalar de flesta räkningarna eftersom jag tjänar betydligt mer än min man. Maten betalar den som har lust och mest pengar kvar på sitt konto, vi brukar balansera gemansamma inköp så att vi bägge har ungefär lika mycket kvar på våra konton. På så sätt har vi båda "egna pengar på eget konto" Men vi ser det som om det är samma börs. Lite konstig lösning kanske, men det funkar för oss och vi grälar aldrig om pengar.

• Electric Lady

Vi har gemensam ekonomi men olika bankkonton där studiemedlet kommer in. Sen delar vi upp räkningarna rättvist, och turas om att betala maten med våra kort. Har den ena för lite på sitt konto kan vi föra över pengar mellan oss.
    Sen har vi ett gemensamt sparkonto där vi har en liten buffert, just nu ca 2500 kronor. Den är kombinerat sparande till bröllopet och nödfallspengar.

Dessutom har jag ett antal egna sparkonton med pengar min mormor och morfar, och mina föräldrar, sparat åt mig. De är tänkta att gå till lägenhetsköp.

• Stjärna

Vill tillägga att jag personligen inte skulle klara av att dela allt. Jag vill ha egna fickpengar. Pengar som bara är mina. Tack och lov är det lika viktigt för sambon!

Svar på tråden Hur ser er ekonomi ut?