• Miniängeln

Hur ser er ekonomi ut?

Har ni delad ekonomi
    eller
    gemensam ekonomi?

Jag och min pojke har varit tillsammans i drygt 6 år, sambos i 5 år, förlovade i 3.. Men vi har fortfarande delad ekonomi.

Jag skulle vilja ha mer gemensam, men hur funkar det praktiskt?

Hur gör ni?
    Har ni flera bankkonton?
    Hur gör ni det rättvist när den ena tjänar mer än den andra?

Vore kul å höra hur det funkar hos andra par.

• Svar på tråden Hur ser er ekonomi ut?
  • Rita

Vi har gemensam ekonomi men olika konton, förutom ett huskonto, där jag sätter in lite mindre. Han har dubbelt så mycket som mig i lön så det slutar alltid med att han betalar de flesta räkningarna, fix på huset, semestrar, en hel del kläder till mig. Jag betalar min bil, mobil, och det mesta till mina barn. Men det är aldrig bråk om pengar förutom att jag kan känna att det är jobbigt att jag inte kan bidra lika mycket + att mina barn kostar mycket mer än hans dotter. Men det är väl en släng av 'Jag kan själv' som jag inte lever upp till enligt mig själv...

• TeaSpoon

Jag har mitt lönekonto och maken sitt, sedan har vi ett gemensamt där vi betalar räkningar ifrån. Sedan har jag kvar mitt gamla kort/lönekonto som vi sätter över matpengar på.

Var och en räknar ut hur mycket man har i räkningar och flyttar pengar till det gemensamma. Sedan flyttar båda matpengar till matkontot och sedan disponerar man över summan som blir kvar. Skulle en råka på en stor räkning (som jag den här månaden när hunden blev sjuk) så hjälper den andre med pengar.

• sinefa

Vi har ingen gemensam ekonomi, men delar på räkningarna, jag för över pengar från mitt konto till hans eller tvärtom.
    Han betalat oftast mer än mig vad gäller övrigt, tex mat, restaurangnotor osv eftersom han tjänar mycket mer än mig. (Jag pluggar , han jobbar)
    Hans sparpengar är hans eftersom han sparade dem innan vi träffades, och mina pengar är mina. Självklart hjälps vi åt om det är knapert

• Cillalilla

Vi har gemensam ekonomi.
    Blivande mannen betalar det mesta då han tjänar mer än jag.
    Vi har varsitt lönekonto och ett gemensamt som går under "huskonto". Där sätter vi in pengar till huslånet och bröllopet. Andra räkningar betalar han direkt från lönekontot. Jag betalar min mobil och det mesta i kläd och matväg. Kan lugnt påstå att jag har det bra!

• Bellis

Vi har delad ekonomi. Dvs alla gemensamma räkningar delar vi rakt av 50/50, sen så lägger vi 1500 var till mat/hushållskassa varje månad. Det var och en sedan har kvar är egna pengar som var och en gör precis vad man vill med.

Det funkar urbra! Jag tycker det är skönt i varje fall, trots att han tjänar betydligt mer än mig. På detta sätt bråkar vi ALDRIG om pengar. Ett olustigt problem mindre alltså! Ibland betalar han nån räkning helt och hållet, för att han tycker lite synd om mig, och han betalar oftast när vi äter ute.

• eja

Måste säga att det förvånar mig att så många säger att de har gemensam ekonomi fastän de måste föra över pengar till varandra eller fråga den andra om pengar när det egna kontot är tomt. Vad är då er definition på delad (separat) ekonomi?

Finns det alls något som kan kallas delad ekonomi om gemensam till och med ska innefatta när var och en är avsvarig för sina privata räkningar?

• Lill Anna  8/7-04

Jag vet inte hur jag ska definiera vår ekonomi.. Jag har hand om alla pengar och ger gubben "veckopeng". Han är fruktansvärt dålig med pengar.

• ProudWoman

Har som Lill Anna... Vi delar på min lön på ca 9000 i månaden, däifrån går pengar till mat, räkningar och övrigt, och sen delar vi på det som är kvar. Att vi delar min lön då sambon pluggar beror på att ahn inte får studiemedel pga skuld hos CSN

• TonyTiger

Det här är en bra och svår fråga som vi har haft en hel del diskussioner om.
    Jag har en dotter sedan tidigare och hade ett bra jobb med bra lön. Bra kontakt med dottern och med ett stort kontaktnät med människor runt mig. Vi hade 43 mil emellan oss och jag var tvungen att flytta (nån var ju tvungen). Jag startade eget pga att jag inte hittade något, med all osäkerhet med ekonomin som det innebär. Vi köpte en lägenhet tillsammans och hon stod för en del av hyran innan vi kunde flytta dit (jag kunde inte ta ut lön). Sen fick hon pengar av sina föräldrar till insatsen, och nu börjar hon trycka mig på pengar och att jag ska skjuta till hälften. Jag har lånet på firman, lägenheten tillsammans och det var inte riktigt detta vi pratade om innan jag flyttade. Då skulle vi se till att hjälpas åt så mycket det gick... Jag tjänar idag bra och tar mycket av räkningarna (även hennes) samt att jag alltid tar krognotor, restaurangbesök och andra aktiviteter. Men hon anser att dom stora pengarna har hon lagt. Det tar inte många månader innan vi har kommit upp i dom summorna som hon la på ett bräde men dom försvinner mellan raderna när vi pratar ekonomi. Dessutom rustade jag upp hennes gamla lägenhet ganska mycket som hon sålde med bra vinst. Jag har gjort allt jobb på den nya lägenheten men de värdena är tydligen noll nu...
    vad göra? Vill ha delad ekonomi då det känns mer moget.

• nattugglan

Mest delad faktiskt. Vi betalar in en summa till icakortet och betalar ungefär varannan tank och varannan hyra o telefonräkning. Just nu bjuder jag oftare på restaurangbesök eftersom jag tjänar mest.
    Besparingar och aktier är helt privata än så länge, förutom gemensamma saker som bil och möbler.

Svar på tråden Hur ser er ekonomi ut?