• Dea

Vårda förhållandet!

Jag tror inte man räddar något förhållande med presenter och smink. Ärligt talat, vakna från femtiotalsdrömmen, ingen av oss kan konservera en tjugofemåring. Vi utvecklas både inuti och utanpå och det gäller att hänga med varandras utveckling om det ska hålla.

Det kanske var en befrielse för kvinnan i berättelsen att inte behöva hålla sig vacker. De kanske inte hade samma värderingar längre.

Fast kommunikation och beröring är bra tips.

• Dea

Men Ejnie, Om jag ska välja mysbyxor efter hur de klär mig lever jag ju i alla fall under oket att se bra ut, då är de ju inte mysbyxor längre. Dessutom står det inte att kvinnan inte var hel och ren, vilket jag förutsätter att hon var, utan bara att hon -hemska tanke- var osminkad och hade joggingställ och hästsvans!

Jag tror att hon helt enkelt vuxit ifrån honom. Om hon verkligen ville lägga massa onödig tid och energi på smink och obekväma kläder, för sin egen skull, men inte kunde orkade beroende på att hon var deppig till exempel, så borde mannen ha frågat och stöttat henne istället för att kritisera henne. Men det är också möjligt att hon bara börjat prioritera andra saker än utseende.

/Skriver Dea, osminkad och i hästsvans.

• Dea

Det är naturligtvis inget självändamål att klä sig i fula kläder. Men jag tycker att man har rätt att i det egna hemmet klä sig i kläder man trivs i, eller älskar (om de är hela och rena) utan att fundera på hur snygg man är i det.

Jag tycker att är skillnad mellan skönhetsvård, och att sköta hygien, klädvård och hälsa. De senare är nödvändiga, det förstnämda är det inte.

Är det för ens egen skull man ägnar sig åt utseendet så slutar man nog inte, om man inte mår dåligt. Och det är inget fel att vilja känna sig vacker, jag menar inte att alla ska slänga ut sminkväskan.

Jag tycker det är kul att det finns smink, det är kreativt att kunna leka med sitt utsseende.

Men om man måste sminka sig för att behålla en man, är det inte mycket till man, i mina ögon. Vi är lika mycket kvinnor, och samma personer, utan smink.

• Dea

Nej, jag tycker inte heller synd om just den killen.

- Kanske hon mådde dåligt, och inte orkade sköta om sig, fast hon ville.

- Kanske hon aldrig velat sminka sig utan bara gjorde det för att fånga honom, vilket är ett slags bedrägeri. Och korkat.

- Kanske hon skötte sin hygien, men inte var lika vågad och glamorös som småbarnsmamma som hon varit som singeltjej.

- Kanske han bara saknade nyförälskelsen.

Fast det var ju egentligen heas poäng att man ska jobba på kommunikation och uppvakta varann i vardagen, jag snöade bara in på det där med att sminka sig för att behaga.

Svar på tråden Vårda förhållandet!