• JHK

Det kliar!!!

Hejsan.
    Jag blir så trött... Nu har jag fått en svampinfektion igen...
    Så fort jag är fri från en så kommer en ny inom en månad. Det förstör hela mitt sexliv och allt annat också för den delen. Jag försöker att inte ha tajta kläder, använda bomullstrosor och så... vad mer kan jag göra? Använder förresten pevaryl men är så trött på att se den tuben i badrumsskåpet...
    Hoppas på förslag till hjälp

• Svar på tråden Det kliar!!!
  • Kräftan

Har du varit hos läkaren? Jag fick tabletter en gång mot svamp. Men sedan jag slutade använda trosskydd i tid & otid så har jag sluppit svamp. Bra att sova utan trosor också. Min gynekolog sade en gång att jag skulle passa mig för att äta för mkt sött, men det vet jag inte som det stämmer.

• Stjärna

Försök att gå halvnaken lite då och då när du är hemma. Kan vara bra att lufta lite. Sov utan nederdel.

Använd inte sitsvärme i bilen, mer än när det verkligen är kallt.

Ät mindre socker, jag har hört att det kan påverka klimatet i de nedre zonerna.

Jag har börjat med allt det du nämt samt detta, och mina besvär har blivit mindre!

• JHK

aha.... Använder ju faktisk alltid "rumpvärmen" i bilen... Använder aldrig trosskydd i onödan... kanske blir det för mycket godis... tack för tipsen. fler som har tips?

• Grönkulla

Gå till gyn och begär att de tar ett prov. Du kan ha en mer besvärlig typ av svamp som kräver annat än pevaryl. Dessutom om man har återkommande svampinfektioner skall man gå till gyn och inte behandla sig med pevaryl själv, det kan tillsist förvärra problemen.
    Socker och vitt mjöl förvärrar. Avänd inte trosskydd. Vid mens är tygbindor bättre än vanliga. Välj grövre pasta, grövre bröd och uteslut socker i så stor utsträckning som möjligt en längre period (ngr månader - ett halvår kanske). Sedan kan du förhoppningsvis återgå till lite mer normalt ätande igen.

• Fröken Johansson-Johansson

Jag brukar få klåda i slutet av min mensperiod och för mig funkar det med att använda ACOs intimolja att tvätta mig med. Och att sova utan trosor och lufta i övrigt.
    Och direkt det börjar klia så tvättar jag mig med oljan och på en gång så lindrar det.
    Ge det ett försök! :)
    //Fröken J-J

• Grönkulla

Jo, just det tvätta dig med olja (och då den som är avsedd för det ej matolja alltså). Det finns dessutom en särskilt inimhudcreme att smörja in sig med. (Apoteket). Men först och främst kontakt gyn.

• Icapika

Stryk trosorna! Kanske lite fånigt och jobbigt, men jag har hört att det hjälper för många... De blir inte så mycket veck.

• blåbär

Har du försökt med att även behandla din kille? Killar får också svampinfektionen om tjejen har det, men de besväras inte av det. Prova med att behandla er samtidigt med Pevarylkrämen och så har ni inget sex under den tiden så ska du se att du snart blir bättre!

• Meddelande borttaget
  • fröken  Regnhatt

Hade problem med svamp, det försvann när jag slutade äta p-piller. Slutligen var det enda utvägen efter alla andra råd.

Svar på tråden Det kliar!!!