• Fii

Hur tänker vissa kvinnor ???

Hej Galenpanna

Håller med de flesta om att det är din man som har ansvaret att säga ifrån - och det MYCKET tydligt. Jag föreslår att han ser till att få prata i enrum med henne (bokar en tid eller väntar tills de är ensamma på kontoret) och då säger något i stil med: "Jag tycker inte om att du skickar sms till mig, bjuder mig på lunch/fika osv och jag vill att du slutar med det. Jag vill inte ha någon annan relation med dig än den rent affärsmässiga. Om du fortsätter att xxx kommer jag att betrakta det som sexuella trakasserier och ta kontakt med chefen/facket".

Att komma med oönskade närmanden är ett sexuellt trakasseri, men den som blir utsatt måste då först mycket tydligt klargöra att närmandena är oönskade.

Jag kan föstå att din sambo inte ville "ställa till en scen" på det lilla kontoret. Jag tror dock att det i slutändan blir mycket värre om man inte tar tag i problemet. Visst är det jobbigt att ta konflikten, men det är ännu jobbigare att bara låta det fortsätta - vem vet hur länge!

Jag har också jobbat på så små kontor, där vi har haft konflikter som legat och grott utan att någon har tagit tag i dem och det har i slutändan tvingat folk att byta jobb. Det ska inte behöva gå så långt - vuxna människor ska kunna lära sig att lösa konflikter.

Jag tycker att det är jätteviktigt att du INTE tar ansvar för konflikten och pratar med den andra tjejen, eftersom det väldigt tydligt signalerar till din sambo att han slipper ta ansvar för jobbiga saker själv. Han måste vara vuxen nog att själv lösa sina konflikter.

Svar på tråden Hur tänker vissa kvinnor ???