• Kookai

    Naturlig födelsekontroll

    Har läst en del om just naturlig födelsekontroll i en annan tråd och blev mycket intresserad. Startade en tråd eftersom jag inte ville "sno" den andra tråden.

    Vore ytterst intresserad av veta hur detta funkar, vad för metoder det finns, vad skillnaderna är osv. All information emottages tacksamt.

    Jag kommer inte alls överens med mina p-piller (har tappat lusten helt, går upp i vikt osv). Har prövat hormonspiral men fick fruktansvärda pms-besvär av den. Kondom funkar inte (osexigt och inge skönt). Efter jag tagit ut spiralen och innan jag började med pillrena igen mådde jag jättebra, både fysiskt och psykiskt. Vore toppen om jag kunde hitta ett sätt att skydda mig utan att behöva proppa i mig massa hormoner.

  • Svar på tråden Naturlig födelsekontroll
  • fröken Ur

    Det finns ju en slags dator, persona heter den. Jag vet inte exakt hur den fungerar men jag tror att den "läser av" ens urin och på så sätt beräknar när man har störst chans att bli gravid och visar det genom en röd eller grön lampa. (Känns som ganska viktigt att ta reda på vilken färg lampan ska ha innan man börjar använda den...) ;)

  • Larven

    Vet inte så mycket i gentligen förutom att det är ett inte så säker preventinmedel. Om man inte kan använda andra preventinmedel så förstår jag att du vill använda detta. Mitt råd är bara att läsa på ordentligt så du inte får överraskningar. ;) Lycka till

  • vinterflickan

    Det gäller att sätta sig väl in i det om man inte vill få "överaskningar". Det finns barnmorskor som är väl insatta i hur man gör men jag vet inte hur vanligt det är. Min mamma som är barnmorska har vidareutbildat sig inom naturlig familjeplanering och det är hon som har lärt mig. Jag vill egentligen inte ge några "tips" eftersom jag är rätt lite insatt i det och jag vill inte "orsaka något". Men hon har lärt mig hur jag kan se på flytningarna om det är säkert eller inte.

  • Jennie med ie

    Rätta mig nu om jag har fel.....

    Naturlig familjeplanering bygger främst på att man undersöker sitt slidsekret för att veta vilka de fertila dagarna är. Fertilt sekret är trådigt och liknande rå äggvita ungefär, halkigt och genomskinligt. Detta sekret trivs spermierna i och däri kan de ligga och vänta in ägget. När ägglossningen är över ändrar sekretet karaktär och färg till att bli mer torrt och mer vitt, som lite halvsmält limstift kan man kanske säga. När ägglossningen är över stiger också kroppstemperaturen med ca ½ grad. Nu är normalt ens fertila dagar över...

    Kruxet kan vara att verkligen känna igen sitt fertila sekret. Plus att alla kvinnor inte har så mycket av det att hon märker av det, men sdet kan ändå finnas där det gör mest nytta dvs inne vid livmodermunnen.

  • Kookai

    vinterflickan... lovar att inte hålla dig ansvarig ifall jag skulle bli gravid

    Skämt åsido, jag kommer naturligtvis att prata med min läkare/gynekolog innan jag fattar något slutgiltigt beslut. Jag är mest intresserad av att höra andras erfarenheter. Hur/vart har ni lärt er? Hur lång tid tog det att lära sig? Vad tycker ni fördelarna resp nackdelarna är?

    Tror att jag kanske inte skulle använda mig av metoden om jag absolut absolut inte ville barn. Som det ser ut nu är det inget vi planerar men inte skulle världen gå under ifall det blev så i alla fall...

  • vinterflickan

    Kookai
    För mig skulle världen absolut inte gå under om jag blev gravid och det är väl därför jag vågade testa.

    Fördelarna är många; Inget strul med kondomer, inga biverkningar av hormoner (om jag äter p-piller tappar jag helt lusten, snacka om säkert preventivmedel!), man kan ha sex nästan när och var som helst och den dagen du bestämmer dig för att bli gravid så vet du exakt vilka dagar du ska försöka och du behöver inte vänta på att hormonerna ska lämna kroppen.

    Nackdelen är väl att man får låta bli eller använda kondom under de osäkra dagarna men för övrigt är jag väldigt positiv.

    Det finns tydligen olika mätinstrument man kan använda sig av om man är osäker i början men jag har aldrig provat det.

    Min mamma (barnmorska) förklarade för mig hur jag kunde se på flytningarna och det tog kanske tio minuter. Sen var det bara att sätta igång! Men jag vet faktiskt inte vart man ska vända sig om man inte har min mamma. Testa hos din vanliga barnmorska/gynekolog, om de inte kan hjälpa dig där kanske de kan hänvisa dig?

  • Phina

    Jag köpte en bok om naturlig födelsekontroll för ett bra tag sedan. Jag läste lite i den och blev väldigt positiv till att lära mig metoden, men tyckte dock att det verkade vara ganska svårt. Mitt största problem var väl att jag inte visste vad skillnaden var mellan "trådigt", "halkigt", "krämigt", "vått", "grymligt" osv. Jag gav upp efter 1-2 veckor. (Mitt tålamod är inte det bästa. :) ) Men nu har jag bestämt mig för att försöka igen och lära mig den!

    Boken heter "Billingsmetoden" av Evelyn Billings och Ann Westmore, och kan köpas på www.epan.se/ (->Print-on-demand ->Hälsa)

    Lycka till!

  • vinterflickan

    Jag funderade på spiral innan men det verkar som om det ökar risken för infektioner...

  • Kookai

    I och med att min naturliga mens är ganska riklig och ganska smärtsam är tydligen inte kopparspiral att rekommendera. Men i sanningens namn är det nog alla former av läkemedel/preventivmedel jag är emot. Känner att jag stoppat i mig så väldigt mycket läkemedel i mitt liv att det omöjligen kan vara bra i längden. Skulle önska att jag kunde bli"vän" med min menscykel och låta naturen ha sin gång liksom, obehindrad av onaturligheter såsom p-piller, hormoner, alvedon och penecillin (om ni fattar vad jag menar). Antar att jag är lite nyfiken på hur min kropp skulle fungera utan alla dessa tillsatser...

  • Zetiina

    Kookai:
    Jag rekommenderar också att du läser boken om Billingsmetoden. Själv lånade jag den på bibblan. Och som jag nog skrev i den andra tråden - även om man sen beslutar sig för att inte använda metoden så är boken intressant eftersom man lär sig mycket om hur man fungerar.

    Själv håller jag på att lära mig metoden och tycker det går ganska lätt.

    Jag känner par som använt metoden i flera år och trivs bara bra med den. Och inte blivit gravida En del av dem använder kondom under de fruktsamma dagarna, men det gör man ju såklart som man vill.

    Jag är inne på samma linje som dig. Vill inte påverka min kropp med hormoner eller andra konstlade saker. Naturen är ganska fiffigt uttänkt utan att man behöver mixtra med den.

  • butterix

    Hej alla, jag är helt övertygad om att naturen kan bäst, så jag ska också testa Billingsmetoden nu. Jag har aldrig haft några problem med mina p-pller (snarare tvärtom), men jag är döless på alla konstiga tillsatser som vi får i oss. T.ex. köper jag KRAV-märkt etc i stor utsträckning, och jag försöker tänka på hur min livsstil påverkar den livsmiljö vi alla lever i - och som våra barn ska ärva..! Hoppas att många fler lämnar kemikaliernas värld och litar på sin egen kropp! Lycka till! (PS: Kolla också på www.klokast.se och t.ex. klokast.se/siem/ om du vill få tips om hur du kan komma bort från andra mediciner = gifter. Mycket viktig debatt tycker jag, tralala)

  • Zetiina

    butterix:
    Vore kul om du ville maila mig! zetiina@hotmail.com
    (Nämn i så fall bröllopstorget i topic så jag hittar ditt mail bland all skräppost jag får.)

Svar på tråden Naturlig födelsekontroll