• sussi72

Är så svartsjuk på hans ex

Finns där fler som jag härute? Jag har varit tillsammans med min kille i nästan 3 år och jag vet att han älskar mig mycket och allt. Men kan inte låta bli att tänka på hur mycket han älskade sitt ex. När vi träffades i början så pratade han ofta om henne, hur fin hon var etc. Sen dess har jag ofta grubblat över deras kärlek. Han verkar sårad och det känns som om hon var hans största kärlek. JAg har aldrig fått reda på varför det tog slut, för han vill inte berätta, men jag tänker ganska ofta på henne och på dem. Jag känner mig inte som hans stora kärlek och det är inte så kul.
    Behövde bara skriva av mig.

• Svar på tråden Är så svartsjuk på hans ex
  • sussi72

Jag tror också på det där att han vet att hon är min ömma punkt, så använder han det när han är riktigt förbannad på mig och vill såra mig!! Men jag varnade honom redan från början att jag är svartsjuk på ex. Ändå tjatade han om henne och hur snygg hon var och lämnade fotoalbum och andra foton framför mig där de håller om varandra. det kändes som om han valt ut de bästa bilderna från dem och satt in i ett album. I början var jag inte svartsjuk, men ju mer förälskad jag blev desto mer kände jag, och hans mål från början var ju att göra mig svartsjuk, men han trodde nog aldrig att det skulle bli en sån plåga för mig!!! Så himla dumt att testa gränser sådär tycker jag!

• julia*

Ja, verkligen, särskilt om det var hans MENING att göra dig svartsjuk! Kan du inte bara försöka låta bli att titta på de gamla fotona? Jag försöker alltid undvika dem!

• sussi72

Jo, Julia. NU undviker jag allt, men när vi bodde tillsammans så plågade jag mig själv med att kolla igenom gamla videofilmer från dem och foton. Jag ångrar mig såååå nu! Nu säger jag ifrån om det är risk för att jag ska råka se något från hans ex. Det skulle jag ha gjort redan från början.

• Fru Westin

pust, tur att jag har hittat en man utan förflutet...
    Jag skulle nog vara väldigt svartsjuk på ev. ex.

• anjena

Tänkte bara säga en grej. Jag har inte läst allainläggen men för mig är det som såhär. Jag och min första pojkvän är fortfarande jättebra vänner och jag vet att min blivande inte tycker att det är helt kul. MEN, han vet att det tog ju slut av någon anledning och att han och jag ska dela resten av våra liv i hop. Jag minns fortfarande det första förhållandet med glädje, men jag är lika glad att det tog slut eftersom "it wasn't meant to be". Nu har jag i stället en mycket god vän. Tänk på det när svartsjukan gnager. Din partner är faktiskt inte i hop med den där personen längre och var glad åt att han/hon haft goda erfarenheter innan som utvecklat honom/henne för att bättre kunna leva i en relationmeed dig. Så tänker i allafall jag.

• Sjöjungfrun

Jag och min m2b umgås ganska ofta med hans ex och hennes kille. Vi är jättebra kompisar och det har aldrig varit några problem. (Jag lärde känna henne innan jag ens visste att dom varit förlovade och hela köret!)

Däremot är jag fruktansvärt arg över ett äldre ex. som ringer honom för dom är typ kompisar, men som jag inte diggar för 5 öre!
    Jag vet att hon stör sig väl på att vi har barn och ska gifta oss, för hon har börjat ringa nu den senaste tiden. Hon är ju singel nu, så hon skulle bara prova....
    Usch, nu blev jag arg....

• julia*

anjena, det var klokt tänkt, att han ju faktiskt har blivit den han är idag tack vare tidigare erfarenheter, då även inräknat exet. Ska nog oxå försöka tänka så...men jag skulle aldrig kunna bli kompis med min sambos ex så som sjöjungfrun skriver. Inte för att hon är dum eller något, men det skulle bara kännas helt fel.

• sussi72

Jag förstår inte varför man är svartsjuk på vissa ex men inte andra?! Den kvinnan som han hade allt med; dvs barn, giftermål och hus med är jag inte alls sotis på. Men tjejen som han hade efter henne och före mig är jag jättesvartsjuk på. Och henne har han ingen som helst kontakt med sen flera år, så jag fattar inte hur hjärnan tänker! Kanske för att den sista var så mycket snyggare och yngre och sexigare?!

• Sjöjungfrun

Det beror väl på hur exet är. Min sambos ex som är jättetrevlig, vi blev ju kompisar innan jag ens visste att dom varit tillsammans, och då hade vi redan en sådan bra kontakt att det hade kännts konstigare att bara bryta kontakten pga av det!

Det hemska häxan, hon tycker jag illa om för hon är verkligen ingen att lita på, så det är ju inte så konstigt att hon inte är poppis.
    Hon är en sådan som inte har ngt eget liv. utan måste lägg sig i alla andras liv och sedan sprida falska rykten.

Så jag tycker det beror väl helt på hur personen i fråga är.
    Jag tänker faktiskt aldrig på hur dom hade det, utan jag tänker på mig och min sambo.
    Det är vi som är en familj nu. Hon har sitt och jag mitt.

• julia*

Skönt för dig att du inte tänker på hur de hade det, det hade inte jag kunnat låta bli. Hade säkert sett bilder i huvudet av min sambo + ex, tätt omslingrandes med heta passionerande kyssar... Tvi!

• julia*

Tror förresten inte att det är henne jag stör mig på så mycket utan deras TID tillsammans, det varade ju trots allt i 8 år!

Ni som inte alls stör er på era mäns ex, hade de bara kortare förhållanden då eller?

• sussi72

Den tjejen jag stör mig mest på, där varade förhållandet i 6, nästan 7 år. Efter henne hade han ett kort förhållande på 6 månader med en jättesnygg tjej, men henne har jag aldrig varit så svartsjuk på. Det är som du säger, sakerna det gjorde tillsammans, allt de fick uppleva ihop, att de var förlovade, bodde ihop, reste till en massa ställen ihop. Klart att det tar tid innan man själv hunnit ikapp. Tycker du också det Julia? Hur länge har du varit tillammans med killen du är med nu? Bor ni ihop? Bodde exet där innan?

• julia*

Sussie72, ja, du skriver precis allt det som jag menar! vi har snart varit tillsammans i ett år men bara bott ihop i en månad. Han och exet hittade huset tillsammans, vilket ju skulle kunna störa mig, men det är inga problem. Hon bodde inte här så länge och det finns liksom inga spår kvar efter henne. men hade de bott här i 8 år och haft massa minnen i huset, då hade jag aldrig flyttat in.

• sussi72

Så skönt att det inte stör dig att bo där åtminstone, för det störde mig att flytta in där hon bott i 3 år, vet ej varför?

Men vad är det som stör dig mest och som får dig att tänka på henne? Var det han som lämnade henne eller tvärtom? VAr hon snygg?

• Rita

Jag är inte så svartsjuk på hans ex som är mamma till hans dotter. Fast ibland kan jag känna en sting av sotis när det gäller hans föräldrar/släktingar/resor (fast vi har reste mycket mer och jag har träffat hans föräldrar mer) t ex men det är inte så farligt. Lite jobbigt kan jag också känna över att hon jobbar på samma jobb, dock i ett annat hus men ändå. Mer svartsjuk är jag på de två korta förhållanden han hade mellan oss. Den ena var en kompis till honom som han hjälpte att fixa i lägenheten, det som är jobbigt är att hon ibland näms bland andra kompisar. Den andra var en "kompis" som han käkade lunch med då och då och ibland hamnade i säng med under ett års tid. Fast jag känner att ju längre tiden går desto lättare är det att handskas med tankarna, om jag fastnar alltför länge på ihopfantiserade bilder av dem så brukar jag tänka på något ex en stund och sen så går det över. Skönt är också att vi har börjat om på nytt och köpt hus tillsammans, var inne på tanken att fixa hans gamla hus men han trodde inte jag skulle klara det och det hade han nog rätt i...

• Bianco

Måste skriva lite och jag förstår självklrt att det inte är så roligt att bo i lägenheten där hans ex har bott... i dessutom 3 år. Det är rätt lång tid. Kan tänka mig att du tänker hela tiden på vad de har gjort i lägenheten osv.

Se till att alla saker från ex:et är borta, det är ju inte så kul att hitta kläder eller saker som är hennes.

Men kan ni inte försöka att hitta en egen gemensam lägenhet.

Jag flyttade först in i min sambos(numera mitt ex) lägenhet som han hade skaffat med sitt ex. Jag sa till honom att det var lite jobbigt att bara veta att hon hade bott där. Det fanns egentligen inga saker kvar från henne.
    Så... min sambo frågade mig om jag ville flytta och så började vi att leta efter en bostadsrätt.

Försök få honom att förstå att stället han bor på nu är något som han och hans FÖRRA tjej skaffade. Det är inte kul att bo i samma lägenhet som hans ex... förstår dig!

• julia*

sussie72, min sambos ex bodde inte här så länge, inte ens ett år. Så jag har ju faktisktr varit i huset längre än henne om man räknar hela tiden vi varit tillsammans.

Det jag stör mig mest på är som sagt deras tid tillsammans och allt vad det innebär, minnen, resor, ja allt det som du skrev 08:07. Det är absolut inte så att jag går och tänker på dem hela tiden, men eftersom de har gemensamma kompisar kommer hennes namn ofta på tal och det är då tankarna börjar snurra. Visst var hon söt, men jag känner ingen sådan konkurrans och jag vet ju att ingen av dem vill ha varandra längre. De beslöt tillsammans att bryta upp och hon har också ett nytt förhållande.
    Grejen är att de har gjort och upplevt så mycket som jag och min sambo inte hunnit göra än. Svårt att komma ikapp som du skrev.

• sussi72

Jag förstår inte när det ska gå över riktigt, för jag känner det absolut inte lika mycket som jag gjorde det första året, men jag kan inte förstå varför det inte försvinner helt? Kanske först när man varit tillsammans och upplevt lika mycket som de! Det hade definitivt känt mycket bättre om han och jag skaffat något gemensamt boende och han är på gång nu att sälja lägenheten, så vi får väl se.

• Sjöjungfrun

Min m2b hade inte kvar alla och sånt när jag flyttade in i hans lägenhet. Jag har aldrig frågat efter dom iheller...konstigt nu när jag tänker efter...jag som är så nyfiken av mig. De var tillsammans i 6 år varav förlovade i 3år.

Den tjej jag inte diggar....hon kan jag reta mig på så fort jag ser henne...och senare kan jag tänka så...fan, varför har han haft det ihopa med henne, vad tänkte han egentligen...men killar tänker inte alltid
    Han diggar själv inte henne, eftersom hon har velat förstöra emellan oss nu i princip alla 7 år vi varit tillsammans.
    Men det kan störa mig att dom ens hälsar på varandra.

• Sjöjungfrun

Jag menade att foto och sånt inte finns kvar.

(Såvida han inte har ett hemligt förråd...)

Svar på tråden Är så svartsjuk på hans ex