• sussi72

Är så svartsjuk på hans ex

Finns där fler som jag härute? Jag har varit tillsammans med min kille i nästan 3 år och jag vet att han älskar mig mycket och allt. Men kan inte låta bli att tänka på hur mycket han älskade sitt ex. När vi träffades i början så pratade han ofta om henne, hur fin hon var etc. Sen dess har jag ofta grubblat över deras kärlek. Han verkar sårad och det känns som om hon var hans största kärlek. JAg har aldrig fått reda på varför det tog slut, för han vill inte berätta, men jag tänker ganska ofta på henne och på dem. Jag känner mig inte som hans stora kärlek och det är inte så kul.
    Behövde bara skriva av mig.

• Svar på tråden Är så svartsjuk på hans ex
  • Puppan

Jag AAAAAAAAVSKYR min sambos ex och vi har varit tillsammans i 10 år i år och dessutom var det säker 12 år sedan de gjorde slut. Men precis när vi blev tillsammans fick jag höra att alla bara gick och väntade på att de skulle bli tillsammans igen för de var minsann det perfekta paret... Det höll i sig i några år och det finns fortfarande tillfällen när jag undrar om han älskar mig lika mycket som han älskade henne. Jag vet att hon sårade honom jättemycket när hon gjorde slut och det är först nu vi kan prata om henne på ett rationellt sätt.

Stampa fötterna i golvet och säg att du vill inte höra ett enda ord om denna kvinnan om det inte är något negativt. Det gjorde jag många gånger, tyvärr är det inte alltid så att män lyssnar på det man säger åt dem.

Jag lider med dig, men det man kan säga om saken är att de inte är tillsammans men det är ni. Snart vet du mer om honom än vad hon vet, och förmodligen så får du lika mycket av honom som hon fick det är bara svårare att se för att det är inte koprimerat i några meningar utan utspritt på många månader.

• Paranoia

det är klart att du kan bli mer än vad hon var...det är du ju redan. jag hade ett förhållande tidigare som jag kände precis likadant som du...jag löste det med att faktiskt göra saker som hon ALDRIG skulle göra, dvs att han o jag skaffade oss erfarenheter som han o hon inte hade. det gjorde det lättare för mig. nu berättade han iofs om henne o hennes brister, vilket gör det lite lättare att veta vad man ska hitta på. men det finns alltid saker du kan göra, våga bjuda på dig själv...gör saker som du eg inte vågar o våga gå över gränser. när han kommer hem en dag, var hemma i en porrig outfit, tänd massa ljus...käka plockmat i badkaret osv. var orginell, då skaffar ni er erfarenheter tillsammans vilket stärker er som par och dig själv. o glöm inte: hade hon varit så perfekt som du tror...då hade han fortf jagat henne o du hade inte fått vara en del av hans liv.

jag verkligen älskar sånt överaskningar, att ge dem iaf... önskar dig varmt lycka till med planeringen, det som kan hända är att allting går fel...o då skrattar man åt det tillsammans åtminstånde.

många långa kramar

• sofi2

Hej mitt namn äe Sofi.Jag ska försöka göra min story kort.Jag har vart tillsammans med min sambo itreår.Allt var inte riktigt bra mellan opss i sommar. Jag var ganska svart sjuk av mig..vet inte riktigt varför men det var någon känsla jag hade bara.
    Han jobbade,jobbade och jag vet inte hur men jag var oroloig väldigt ofta.Måste tillägga att han gillar att stimulera sig själv mycket och det kändes som att han glömde mig.
    Jag blev ledsen och kom in i en deprision.Var jätte svartsjuk och ledsen ofta.Jag frågade om och om igen om han vart med någon av tjejerna på hans jobb. Han sa alltid:Nej gumman jag går ju dit för att försörja oss.
    Jag gick ut en morgon för att hämta posten.Det kändes som att någon högg mig med en kniv ihjärtat.Det var ett kort från en tjej från hans jobb.Där det stod:Hej snygging´kan inte glömma dina blickar du gav mig..jobbar du kvar ser dig inte längre?Vi skulle ju byta nummer nästa gång.Du kan ringa helst sms:a då jag vill va diskret.H.snyggingen med den heta blicken!
    Fattar ni eller?Jag var helt förstörd så som han hade ljugit för mig hela tiden.
    Sen när jag berättade allt berättade han som det var.Inget sexuellt utan bara stötande och flörtande,Det kom också fram att det var TVÅ TILL han hade flörtat med..
    Han sa till mig att han gjorde detta för att vai hade det så jobbigt i vårt förhållande då.Han trodde att det ev. skulle ta slut.
    Men vi bodde ju ihop och jag tänkte ju inte så.
    Nu är det snart ett årsen men det känns som i förra helgen.Jag kaninte sluta att tänka på det helt.han säger att han aldrig ska göra om det.
    Snälla ni som inte sitter i min dimma hjälp mig att se klart är jag dum ihuvudet eller?
    jag älskar honom.
    H.en förvirrad och mycket sårad tjej,

• johandenver

Det är lite trist om man aldrig kan prata om sitt/sina ex i annat än negativa ordalag. Har man haft ett längre förhållande tidigare (som i mitt fall) så har ju så mycket hänt under den tiden så det skulle kännas som att plocka bort alla de åren från mig ifall jag aldrig skulle få nämna något av det.

Men, det gamla förhållandet tog ju slut av en anledning och jag är inte samma person idag som då. Till stor del beroende på min nuvarande sambo. Hon formar och påverkar mig varje dag. Jag har redan efter ett år tillsammans upplevt saker med henne som jag aldrig gjort tidigare.

Det är kanske nuet och framtiden som är viktigt att fokusera på, men det är nog inte så underligt att få svartsjukekänslor när det gäller någons förflutna.
    Det har jag också ibland.

Sen är det *väldigt* lågt att använda sig av sitt ex när man grälar...det borde han kunna hålla sig ifrån.

• julia*

Sofi2, tvi för din sambo! Tror inte jag skulle kunna komma över något sådant. Ska lägga in en tråd om otrohet, det kan vara värt att diskuteras.

• Modesty-Clara

Det där med ex är onekligen en öm punkt för de flesta. Under bröllopsbestyren när allt var som mest kaotiskt lyckades min man kalla mig vid sitt ex namn två gånger. Det var inte så kul :(

Men man måste inte börja tvivla på sig själv och förhållandet bara för det. Tänk på vad ni har och på alla goda sidor och jämför inte med andra! Det finns ju något skäl till att det tog slut och det finns ju något skäl till att han är tillsammans med dig i dagsläget. Om hon nu var så perfekt varför tog det slut då? Acceptera inga jämförelser med henne, det är dig han är tillsammans med nu!

Lycka till!

• bröllopsängeln

klart man blir svartsjuk ibland...men jag har efter ca 2 1/2 år faktiskt lättare att acceptera exet som han levde med i tio år än det senare exet han dejtade i två år...man bör nog lära sig acceptera att det är en del av personens liv men prata om båse positivt och negativt men inte för ofta och inte när man är osams.

• AnnaKajsa

Det är verkligen lågt av honom att börja prata om henne när ni bråkar! Det gör han säkert för att han vet att det är känsligt för dig (man hugger ju gärna där den andra är som känsligast.. ) men det är oacceptabelt! Jag tycker att du ska ta upp det med honom, men gör det när ni INTE är ovänner. Säg att du känner att ni inte kan bråka på ett konstruktivt sätt och att du blir väldigt sårad när han nämner henne.

Rent allmänt om att vara svartsjuk på exet så ser jag det så här; man älskar ju sin partner för den han (hon) är. Och han är ju den han är pga att han är formad av sina erfarenheter och de personer han haft omkring sig. Så om han _inte_ hade varit med sitt ex hade han ju varit en annan person och då hade man kanske inte varit kär i honom! Så jag är tacksam för att min sambos ex lett honom i min riktning.

Blev det virrigt?

• Skånetjej

hej!

jag håller med AnnaKajsa. Tala ut om det när ni är nyktra och sams! Lova varandra att ni inte ska föra hans ex på tal, vare sig du eller han, och håll det löftet! Det kan lätt bli en ond spiral annars. Exet kommer på tal och så ni blir ovänner över exet. Sedan har ni bråkat och ert förhållande känns lite konstigt och då börjar man fundera ännu mer över exet osv osv... Det enda sättet att komma från problemet är att sluta prata om det. Med tiden kommer det inte att bli en så stor grej längre. Ta det från en som "varit där". Jag var super-svart-sjuk på hans ex men vi kom ur det till slut.

• sussi72

I början av förhållandet är man ju inte svartsjuk, men efter ett tag när man kärat ner sig på allvar så tänker man tillbaka på vad han har sagt och när man ser små lappar och foton av henne kvar i bostaden lite överallt, trots att det tog slut för mer än ett halvår sen, då blir man extra sotis. SEn när han märkte att jag verkligen reagerade och jag själv började ta upp henne allt oftare, eftersom han sagt hur bra hon var i sängen etc, så ville han aldrig mer tala om henne, eftersom det fick motsatt effekt. Jag blev besatt av henne och anklagade honom dagligen för att ha älskat henne mer än mig. Då började han försvara sig emot henne, att hon inte alls var så bra, att jag är bättre, att han aldrig ville gifta sig med henne etc. Jag blir förvirrad, och än idag så långt senare kommer hon upp i mitt huvud, och jag tänker att han nog aldrig kommer att vara så galen i en tjej som han var i henne. Mig tar han minsann aldrig bilder på eller skryter om på samma sätt. Usch, det är hemskt när man vet att han var besatt av henne sexuellt och passionerat förälskad i henne och kanske inte är det i mig på samma sätt. Jag ÄR väldigt svartsjuk på denna kvinna, trots att det inte var hon som gav honom ett barn och gifte sig med honom. det var en helt annan kvinna, som jag inte bryr mig om alls.

Svar på tråden Är så svartsjuk på hans ex