Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...
Smulu: Jag skriver en d-uppsats om just hur katolska kyrkans sexual- och kvinnosyn har resulterat i en direkt kvinnofientlighet, och ja - jag såg programmet igår. Jag tycker att jag är väldigt påläst i ämnet, men jag hade ingen aning om att den sittande påven hade så stor del i att det ser ut som det gör (även om det finns grund till sådan lära).
Tillgång till laglig abort är väldigt, väldigt viktigt för kvinnors frihet världen över. I länder som just Fillipinerna finns det oerhörda mängder gatubarn på grund av att abort, sexualundervisning och preventivmedel är förbjudet. Detta har bland annat lett till att Fillipinerna är barnsexturismens förlovade land. Illegala och dåligt utförda aborter får oerhörda konsekvenser för gravida kvinnor (och barn) världen över. Jag ser också ofödda foster som ett liv. Men vilket liv är det vi talar om egentligen? Ska barn behöva leva på gatan, eller som prostituerade, därför att det "inte är rätt av oss att besluta att ett annat mänskligt liv inte ska få fortsätta"? Seriöst. Lite perspektiv, tack.
Och ja, livet är väldigt orättvist. Men å andra sidan kan det medföra livskvalitet för barn som inte blev med föräldrar, så någon sorts balans i olyckan finns det väl ändå.