• Aima

Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...

Uch-känner att detta inlägg kommer att bli rörigt o osammanhängande....
    Idag då jag var på träningen så läste jag en skvallerblaska undertiden jag cyklade.Den handlade om abborter,abortpiller och att aborter ökat hos unga(?). Världen är bra orätvis.Här sitter unga tjejer som inget hellre vill än att bli av med det frö som så småningom är tänkt att bli ett barn.Sedan sitter andra (jag då bla) o bara önskar en graviditet som min högsta önskan.Jag kan inte bli gravid men vill så gärna.Dessa unga tjejer kan bli gravida men vill inte (inte just nu iallfall).Är det bara jag som tycker att livet är bra orätvist ibland?

• Svar på tråden Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...
  •  Kaya ,fd Marlie

Ja du har rätt,det är verkligen orättvist att vissa inte kan få barn.

Otroligt hemskt och deprimerande.
    Men det har ju inte de som gör abort någon skuld i.

Det finns folk som struntar att gå i skolan,samtidigt som en stor del av världens befolkning aldrig får gå i skola.

Eller de som klagar på sitt jobb eller lägenhet medans andra drömmer om att ha en ett jobb och en lägenhet.

Att kunna göra abort är en jättebra sak som vi har här i sverige.
    Men som sagt,det är orättvist att vissa aldrig får barn.

• Galenpanna

Jag är inte purung men jag gjorde abort för några månader sedan. Jag kan inte svara för alla som gör abort, det finns lika många anledningar som det finns tjejer.
    Det var inget lätt beslut för mig, jag vägde för & emot allt möjligt. Något som jag tänkte på var er, ni som vill ha barn till varje pris men som inte kan eller inte blir med barn pga diverse olika anledningar. Och tänkte att jag borde verkligen se det som en gåva, barn är inte något man skaffar - de är något man får. MEN min livssituation då var kaotisk minst sagt, jag mådde jättedåligt och ena dagen gladdes jag åt "fröet" och andra dagar önskade jag bort det...Insåg att jag vill inte skaffa barn under dessa premisser, jag ville enbart känna glädje men kunde inte pga omständigheterna.

Jag ångrar mig bittert men jag får stå mitt kast och jag kan säga att om jag i framtiden inte kan bli med barn igen, kanske pga av ingreppet, så kommer jag ALDRIG att förlåta mig själv!

Alla väljer inte abort som en lätt utväg, alla har inte slarvat utan tvärtom ätit sina förbaskade p-piller i tid & otid och ändå händer det...

När du minst anar det går du också i väntans tider!

Många kramar
    Galenpanna

• Jennie med ie

Jag är personligen emot abort eftersom jag anser att livet startar vid befruktningen och att det inte är rätt av oss att besluta att ett annat mänskligt liv inte ska få fortsätta.

Jag är också ofrivilligt barnlös (ett tag till) efter bl a 4 missfall.

MEN de två sakerna har inte direkt med varandra att göra.... och min åsikt om abort beror inte alls på min egen barnlöshet, utan den åsikten stod klar hos mig långt innan jag började försöka bli mamma. Visst är livet ibland orättvist. Nej... live är OFTA orättvist... Tyvärr, det är så det är. Men de som har svårt att få barn får inte svårare att få barn för att någon annan gör abort (förrutom att det i förlängningen kan innebära att det finns färre barn att adoptera). Att någon annan är högfertil gör inte att någon annan blir infertil. Den enes handling leder inte till den andres problem. Visst kan känslan av orättvisa bli än starkare om man lser om aborter och om föräldrar som inte kan ta hand om sina barn på rätt sätt osv.... men om förnuftet får tala så inser man att sakerna inte har någon direkt koppling.

• Kräftan

En fråga Jennie med ie:

Är du emot abort hur graviditeten än startade, t.ex våldtäkt el. om man använt preventivmedel & ändå blivit gravid?

• Jennie med ie

Kräftan, eftersom jag tycker det är fel att medvetet avsluta ett annat mänskligt liv så tycker jag abort är fel oavsetthur graviditeten uppkom ja. Det är ju lika mycket ett liv oavsett.. det är ju "samma" foster/embryo/ofött barn.
    Men, nu ska väl detta inte bli en renodlad för-emot abort-diskussion...

• Smulu

Någon som såg programmet om Katolska kyrkans åsikter kring abort som gick i går.
    Våldtagna nio åringar som var tvugna att föda .
    Förbud mot preventivmedel, påståenden om att kondom inte skulle skydda mot hiv.

Illegala abort kliniker som en konsekvens av detta, påven och kardinalerna anser att en våldtagen åttaåring ska föda vare sig hon vill eller inte.
    Sköterskor som var förtvivlade över att se unga flickor tvingas föda barn och bli mammor.
    Personligen tycker jag det är vidrigt med den inställning katolska kyrkan har enligt programmet. Hallå, vi lever inte på medeltiden, kvinnan är inte mannens egendom, men det verkar som att katolska kyrkan tycker att kvinnan är ett kärl för mannen att bära fram sin avkomma i.

• liina

Smulu!

Jag håller med dig! Visst är det förskräckligt! Jag blir upprörd bara jag tänker på det!

/liina

• Lill Anna  8/7-04

Livet är orättvist på alla sätt!

Jag tycker att det är läskigt att många unga (och äldre) ser abortpillerna som preventivmetod..

För mig är abort något nödvändigt.. Hur väl man än skyddar sig så kan man bli gravid. I många fall är detta inte något man vill om man nu använder sig av pmedel.

• marian

Smulu: Jag skriver en d-uppsats om just hur katolska kyrkans sexual- och kvinnosyn har resulterat i en direkt kvinnofientlighet, och ja - jag såg programmet igår. Jag tycker att jag är väldigt påläst i ämnet, men jag hade ingen aning om att den sittande påven hade så stor del i att det ser ut som det gör (även om det finns grund till sådan lära).

Tillgång till laglig abort är väldigt, väldigt viktigt för kvinnors frihet världen över. I länder som just Fillipinerna finns det oerhörda mängder gatubarn på grund av att abort, sexualundervisning och preventivmedel är förbjudet. Detta har bland annat lett till att Fillipinerna är barnsexturismens förlovade land. Illegala och dåligt utförda aborter får oerhörda konsekvenser för gravida kvinnor (och barn) världen över. Jag ser också ofödda foster som ett liv. Men vilket liv är det vi talar om egentligen? Ska barn behöva leva på gatan, eller som prostituerade, därför att det "inte är rätt av oss att besluta att ett annat mänskligt liv inte ska få fortsätta"? Seriöst. Lite perspektiv, tack.

Och ja, livet är väldigt orättvist. Men å andra sidan kan det medföra livskvalitet för barn som inte blev med föräldrar, så någon sorts balans i olyckan finns det väl ändå.

• fröken Ur

Jag valde att inte ens se programmet om katolska kyrkans inställning till preventivmedel för jag orkade helt enkelt inte bli upprörd. Det räckte med att läsa om programmet i tablån för att jag skulle börja se rött...

det värsta är nästan att påven som sitter och bestämmer dessa regler själv aldrig har behövt ta ställning för personlig del i dessa frågor.

Svar på tråden Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...