• Aima

Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...

Uch-känner att detta inlägg kommer att bli rörigt o osammanhängande....
    Idag då jag var på träningen så läste jag en skvallerblaska undertiden jag cyklade.Den handlade om abborter,abortpiller och att aborter ökat hos unga(?). Världen är bra orätvis.Här sitter unga tjejer som inget hellre vill än att bli av med det frö som så småningom är tänkt att bli ett barn.Sedan sitter andra (jag då bla) o bara önskar en graviditet som min högsta önskan.Jag kan inte bli gravid men vill så gärna.Dessa unga tjejer kan bli gravida men vill inte (inte just nu iallfall).Är det bara jag som tycker att livet är bra orätvist ibland?

• Svar på tråden Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...
  • MacGyver

Jennie med ie

Och det är just i det som dilemmat ligger. Vems liv ska offras?
    Det är det jag menar måste vara från fall till fall.

• Jennie med ie

Det är ytterst sällsynt att inte båda kan överleva.... att kvinnan inte kan överleva att bära och föda barnet. I det fallet tycker jag det är lika fel/rätt vems liv man än offrar/räddar just eftersom jag anser de ska ha SAMMA rätt att leva vidare. Men i så lång utsträckning som bara är möjligt menar jag att det rätta är att rädda liven, och därefter försöka ge dessa liv så bra förutsättningar som möjligt efter omständigheterna... och inte att det är rätt att avsluta livet på den ofödda varelsen för att den redan födda (dvs kvinnan) vill ha ett _annat_ liv än det hon kan få om hon föder barnet...

Nej nu ska jag sova.

• madddee

MacGyver, jag kunde inte se vad det var som var riktat mot mig, eftersom jag håller med dig i allt!!

Som jag skrev så är ju inte frågan svart-vit...
    (när jag läser mitt inlägg en gång till så ska ju inte "helt" vara med i min formulering egentligen, för det är inte riktigt så jag känner...jag är emot abort, men allting har ett "beror på"...om ni fattar vad jag menar...)

och ja, det är verkligen människor vi pratar om i dubbel bemärkelse...
    30000 kvinnor varje år går igenom detta! (och jag tror inte att en kvinna gör abort två ggr på ett år?) alltså är det 30000 olika kvinnor vi pratar om. Det är massor med människor!! Det är TRE gånger den mängd kommuninvånare jag kommer ifrån...
    Klart att vi som medmänniskor inte ska klanka ner på någon annas beslut! Så fort det har hänt ska vi vara där och stötta! Inte dra ner dom och säga vilken dålig människa dom är! Det funkar inte så och det är dom verkligen INTE.

Vi som inte har gjort abort måste verkligen vidga våra vyer lite, inte genom att göra abort kanske, men genom empati! Oavsett vilken åsikt vi har i ämnet.

Ha en bra dag allihopa!

/madde

•  Kaya ,fd Marlie

Jennie med ie,

Det handlar väl inte om att ÖVERLEVA bokstavligt.
    Det handlar om att kvinnan eller flickan som föder fram ett "våldtäktsbarn"
    antagligen kommer att bli relativt psykiskt rubbad så hon kommer antagligen inte kunna jobba.
    Hon kommer med största samnnolikhet inte bli en speciellt glad och rolig mamma.

Dessutom kommer det en dag då man måste berätta för sitt barn om pappan.
    Man kanske blir våldtagen av pappas kompis när man är 14 år och blir gravid.
    Ska man sitta där med en liten kopia av honom hela livet då.

Tänk på mörkertalet av våldtäkter på småtjejer(och vuxna med för den delen)

Allvarligt talat, är en microskopisk cellbit LIKA MYCKET värd som en flicka/tjej/kvinnas psykiska välmående som eventuellt tom kan leda till självmord????

Tack gode Gud att man på sjukhuset får dagenefterpiller direkt efter en våldtäkt!

• anjena

Jag tycker att Kaya har en viktig poäng, till vilket liv skall man "rädda"? Som många här redan dagt så är det inte så enkelt och det är på individnivå ett sådant här beslut kan tas och värderas. För vissa är det otänkbart att genomgå en abort och man behåller hellre barnet och tar de konsekvenser som det medför, goda och dåliga, andra ser det på ett annat sätt. Hur som, ärdet otroligt svårt att säga att någon har FEL. Utifrån sig själv har man ju faktiskt alltid rätt och det finns ingen som har rätt att döma någon annan oavsett vilket beslut man fattar. Vi är ju alla helt olika eller hur.

Lite rörigt men ändå...

• Jennie med ie

Fast skilj på åsikt och person, att ha åsikter om en viss handling är inte detsamma som att döma en person...

• Guldfisken

Kaya: För en gångs skull håller jag med dig till 100 %.

• MacGyver

Jag kan inte låta bli att fundera över vad alternativet skulle vara.

I stort sett alla är nog eniga om att en abort är en tragedi, i mina ögon framför allt för kvinnan.
    Men vad är egentligen alternativet?
    Förbud?
    Om så, vad ger det för konsekvenser?
    _Fler_ sparade liv? Knappast.
    Det har inte visat sig någonstans att dödsfall minskar av att man förbjuder abort, tvärtom. Dödsfall bland kvinnor ökar i stället dramatiskt.
    Frågan är då om dessa kvinnors liv är värda att offras för "sakens" skull?

Man kan alltid gorma ut "Preventivmedel!" Men vi vet att inget preventivmedel är 100% säkert, samtidigt som vi också vet är att människor kommer att fortsätta ha sex.

Jag är väldigt nyfiken på hur den alternativa lösningen är tänkt.

• zorn

Hej.
    Jag tycker oxå att det är tur att vi har fri abort i sverige.
    Men det ska inte missbrukas,som prevmedel...

• Ejnie

Med all respekt och trots att jag tycker det är bra med fri abort - gör vi det inte lite enkelt för oss om vi fokuserar att rätten till fri abort måste finns pga alla våldtagna eller där hälsoriskerna är överhängande för mamman? Hur vanligt är det _egentligen_?

Misstänker att huvuddelen är högst kapabla att ta hand om barnet och det är högre andel "bekvämlighetsskäl" än man tror. Med detta menar jag "är i vägen för mina studier/min karriär", "inte rätt pappa", "inte läge".

Jag menar inte detta som ett entydligt fördömande av dessa skäl, men jag tror att samhällets attityd till att göra abort relativt lättillgängligt också gjort att folk är mindre benägna att ha järnkoll på skydden alt tillämpning av avhållsamhet.

Se bara på alla kommentarer i denna tråd - "Ja till abort, men inte som ersättning för preventivmedel". Hur ser vi till att det blir på detta sätt, vad är det vi behöver ändra/åtgärda för att minska "bekvämlighetsaborterna"? Eller är det bra som det är?

Svar på tråden Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...