• Aima

Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...

Uch-känner att detta inlägg kommer att bli rörigt o osammanhängande....
    Idag då jag var på träningen så läste jag en skvallerblaska undertiden jag cyklade.Den handlade om abborter,abortpiller och att aborter ökat hos unga(?). Världen är bra orätvis.Här sitter unga tjejer som inget hellre vill än att bli av med det frö som så småningom är tänkt att bli ett barn.Sedan sitter andra (jag då bla) o bara önskar en graviditet som min högsta önskan.Jag kan inte bli gravid men vill så gärna.Dessa unga tjejer kan bli gravida men vill inte (inte just nu iallfall).Är det bara jag som tycker att livet är bra orätvist ibland?

• Svar på tråden Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...
  • Ejnie

Dessutom, är det inte ett problem även för män att de har så lite inflytande över aborter. På nått sätt är det så att den man som väljer oskyddat sex kan inte välja om han blir försörjningspliktig för ett barn medan en kvinna _kan_ välja abort. Återigen - hur många barn känner ni till som kommit till genom moderns manipulation med preventivmedel (LÄS: blev med barn med flit och utan pappas medgivande)... jag VET minst 3 men misstänker fler. Pappan har varit chanslös och har bara att acceptera faktum...

Kan det vara så att nuvarande abortlagstiftning är en förlegad variant som borde uppdateras? För grundar sig inte detta i att tidigare var kvinnor tvugna att få sin mans medgivande för abort och detta var ett sätt för kvinnors frigörelse. Dock var ju andra omständigheter annorlunda, en annan syn på äktenskap och försörjningsplikt.
    Kanske måste vi ge män en rättighet att avsäga sig ett oönskat barn också? (inte nödvändigtvis att de ska delta i beslutet om abort, men kanske ekonomiskt???)

Era tankar tack...

• safety

Chanslösa? Hört talas om kondom?

• fröken Ur

angående männens inflytande - jag tror att attityden till skydd måste ändras så att männen känner lika stort ansvar att skydda sig som kvinnor gör (om de nu gör det). Som kvinna kan man ju inte lita på att mannen säger - "jag drar mig ur i tid så vi behöver inget skydd" - fast en del kvinnor litar kanske på det. Lika lite borde ju en man lita på en kvinna som säger att hon äter p-piller. Inget av dessa går ju egentligen att kontrollera. Männen borde alltså bli mer vaksamma och tänka ett steg längre, så att de "luras" att bli pappor med allt vad det innebär. Samma sak gäller naturligtvis kvinnorna.

Men hur ska man ändra attityderna till vems ansvar det är att skydda sig? Behövs det överhuvudtaget? Jag tror som sagt det och jag tror att som vanligt är det utbildning, upplysning och diskussioner som är det enda som hjälper i grunden.

Sen håller jag nog med om att det teoretiskt sett borde vara möjligt för en man att avsäga sig faderskapet, ungefär som en "ekonomisk abort", om ni fattar vad jag menar. Men frågan är när han ska göra det - det får ju inte bli så att en man som blir trött på sina ungar eller får ekonomiska problem plötsligt kan avsäga sig sitt faderskap, utan det måste väl ske innan barnet är fött? eller?

• Bröllopstokiig

Safety,

klart jag har , men hur många par är det inte som väljer att hon äter p-piller? (sen är det ju trist att det inte finns piller för män!!) Hur fasen skyddar du dig då från att bli bedragen i din relation?

Personligen skulle jag bli rätt sårad om min man plötsligt insisterar på kondom när jag äter p-piller. Skulle kännas som han inte litade på mig atl dragit på sig könssjukdomar han inte vill sprida. Det är inte helt enkelt iaf.

Se det från killens sida lite också... barn är ett gemensamt åtagande och ansvar...

• AnnaKajsa

Ejnie,

det du beskriver är i mina ögon en MYCKET dålig relation!! Visst är jag medveten om att sådana existerar men ska man skapa normer efter dem?

• sommar2005

Ejnie
    Hur bra är en relation där mannen blir "lurad" att bli pappa? Borde man ens ha sex i ett sådant förhållande?

Jag tycker att det är viktigt att alla parter ser till att skydda sig, för mig finns egentligen inte så många "oplanerade" barn. Hur kan man låta bli att planera när man vet att oskyddat sex kan leda till barn?

Sen tycker jag absolut att det är jättebra att det finns fria aborter i Sverige. Jag såg en dokumentär nyligen om katolska länder där man verkligen fick se vad som händer om man förbjuder aborter (och i det här fallet även preventivmedel).

• Ejnie

Men hallå, har ni läst alla inslag här på BT i så fall om olika relationsproblem? Mer än en av dessa har laborerat med tanken att "råka" bli gravid... hur många sätter planen i verket?

Jag tycker förstås också att relationerna är dåliga, men handen på hjärtat, jag känner en hel del människor som lever kvar i dåliga relationer - kanske för att de inte tror att det finns nåt annat.

Vad jag förstår är detta ett reellt problem för män - varför är det så konstigt?

• Ejnie

F.ö. är ju i så fall enda sättet att garantera att man inte blir gravid eller ofrivillig far att man väljer celibat fram tills man träffar "den rätte"... och det var väl inte det vi önskade oss??? En återgång till forna tiders ideal av oskuld till bröllopet och 6 i barnalstringssyfte?

• sommar2005

Eller användande av en liten finurlig uppfinning som heter Kondom?

• Ejnie

sommar2005, hänvisar till mitt inlägg 11.46.

Svar på tråden Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...