• Rita

problem med pms/pmdd?

Hej,
    har för mig att det har funnits någon tråd om pms-problem men kan inte hitta den. Har vetat i flera år att jag nog har problem men inte velat erkänna det. Men sista gången innan jag skulle ha mens så mådde jag verkligen pyton och det gick ut över familjen som det aldrig gjort förut. Känner därför att jag behöver lite råd och tips, gärna någon länk till en bra sida.

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden problem med pms/pmdd?
  • Rita

Flyttar upp tråden.
    Är det verkligen ingen som har någon erfarenhet av pms?

• Rita

Tack, känns bra att föra din historia. Känner igen mig i din historia, bygger upp de mest konstiga historier om vad min man håller på med, han har nästan varit färdig att skilja sig, orkar inte med mer tjafs säger han. Jobbigt att ha det så 1 gg/mån. Fick rådet av en arbetskamrat att ringa min gynekolog så jag ska dit i morgon så får vi se vad hon säger. Om inte hon kan/vill hjälpa mig så ska jag testa det du tar. Har hört om det förut, hjälper mot fler saker har jag för mig eller? Är det dyrt? Köper du det på hälsokostaffär?

Hormonspiral hade jag ett halvår och då var det nog bättre när jag tänker efter men det funkade inte pga all akne jag fick.

Hör av mig.

Kram tillbaks!

• Rita

Äter bra mat regelbundet(har gått på VV), tränar regelbundet, röker inte, dricker inte kaffe eller svart te osv så där kan jag inte göra så mycket mer.

Polemik:
    Ackupunktur har jag prövat i andra sammanhang och då har det i alla fall inte hjälpt, jag har mest tyckt det varit obehagligt men det kan vara bra att ha det i bakhuvudet om inte ngt annat hjälper.

Lill Anna 8/7-04:
    Jag har också självmordstankar och det är jättejobbigt. Skönt att du slipper sån´t nu. P-spruta har jag aldrig funderat på men det kanske kan vara ett alternativ.

• Rita

Hej igen,
    nu har jag varit hos gyn som skrev ut "citalopram" (som tidigare hette cipramil tror jag). Ska börja ta när jag börjar känna besvären fram till 2 dgr in på mensen. Ska blir spännande. Får se om jag får biverkningar men de ska tydligen gå över efter ett tag. Känns skönt att äntligen ha tagit tag i det här. Återstår bara att visa för min man att jag är rätt snäll ändå...

• Rita

Här är lite info om pms/pmdd:

PMS (premenstruella symtomer)
    PMD (premenstruell dysfori)
    PMDD (premenstrual dysphoric disorder)

Cirka 5% av alla kvinnor i fertil ålder lider av PMDD, enligt amerikanska uppgifter.
    Det är ungefär 100.000 av de två miljoner svenska kvinnor som är mellan ca 12-52 år gamla.

Vad är PMDD?
    Många kvinnor upplever under veckan före mensen mer eller mindre starka fysiska och psykiska symtom, som svullnadskänsla, viktuppgång, ömhet i brösten, huvudvärk, yrsel och hjärtklappning samt humörväxlingar. Dessa symtom sammanfattas som Premenstruell spänning (PMS).

Begreppet PMS skiljer inte mellan lätta symtom och svåra besvär. Istället används ofta termen ?premenstruell dysfori? (PMD) när humörväxlingar som irritation och nedstämdhet är uttalade och när tillståndet påverkar kvinnans sociala liv, förhållande till familjen och andra människor, samt hennes arbete.

?Premenstrual dysphoric disorder? (PMDD) är detsamma som PMD men används bara om tillståndet uppfyller vissa kriterier.

En länk till Aftonbladet-> www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,161783,00.html

En annan länk -> hem.bredband.net/hashar/indexsubjects.htm

• Rita

Hej,
    tänkte bara tala om att jag nu har testat cyklapron (hette tidigare cipramil) före senaste och mensen och vilken skillnad. Det var någon gång jag kände att jag höll på att bli sur men behärskade mig som jag aldrig klarat tidigare.

Svar på tråden problem med pms/pmdd?