• Henrike

Ellen-tamponger

Har skrivit det här förr, men skriver igen, det kanske finns någon som inte känner till dem: släng era tamponger och bindor och skaffa en Keeper! Det är som en gummitratt som man använder istället. Det är 1. hygieniskare 2. billigare (den håller i 10 år minst) 3. man glömmer aldrig att köpa nya skydd 4. den känns överhuvudtaget inte och man kan ha den inne även i början och slutet utan att torka ut slemhinnorna. Det finns helt enkelt inget bättre mensskydd. Jag har haft min i snart 4 år och det har revolutionerat hela mensgrejen för mig, och för tusentals andra - känns inte längre. Det tar ett litet tag innan man lär sig sätta in den och kan vara lite kladdigt då, men sen går det som en dans... För mig känns tamponger och bindor som 1800-tal nu! Den kostar mellan 350 och 500 kronor beroende på varifrån man köper den, men den räcker som sagt länge. Kan inte rekommendera den mycket nog!

• Henrike

fråga gärna, jag är helt omvänd och svarar gärna...

om ni vill läsa om fler som har provat den så gå in på t ex keeper punkt com och läs om vad folk tycker eller eco-logique punkt com - där kan ni läsa väldigt många synpunkter från folk som har provat - ofta lite skeptiska först men de flesta blir helt omvända!

Det är lite kladdigt de första gångerna innan man lär sig exakt hur man skall ta ut den men nu går det som en dans! Och trivs man inte med den är det bara att skicka tillbaka den. De räknar med att man skall få prova den i tre cykler. Det är dock väldigt få som skickar tillbaka den!

Jag köpte min från eco-logique, den kom på mindre än en vecka. Det var mycket billigare att köpa den därifrån än från Sverige när jag köpte min, kanske har det ändrats nu.

Glömde att det är oerhört miljövänligt också! tänk så mycket sopor man bidrar till i synnerhet med bindor!

• Henrike

Gwendolyn, om den spänner så antingen sitter den fel, eller så tillhör du de få procent som inte passar ihop med keepern! Den skall INTE kännas alls. Hade jag varit du så hade jag mailat företaget du köpte den på eller kollat in deras hemsidor för tips om vad det kan vara för fel. Snurrar du till den när du har satt in den så att den sitter helt tätt och det blir vakuum? Har du klippt av kläppen så den inte skaver (jag fick klippa av min i omgångar)?

Ang. varuhusbås utan tvättfat - inget problem alls, antingen torkar man ur den med toapapper bara, eller väter man lite toapapper innan och tar med sig in och torkar ur den med. Klart det är skönare om man kan skölja den helt, men oftast kan man ju använda en toa där det finns tvättfat!

• Henrike

Gerda, klart du kan prova nu! Se till att du har gott om tid pa dig. Och slit inte ut den om du inte far ut den genast - det gor ont... du maste trycka bort vakuumet forst...

• Henrike

Grönöga, det är kanonbra!!

Ang TSS: från hemsida om keepern: "Normally, the vagina is self-cleansing. The vaginal walls produce their own fluid, which carries dead cells and other organisms away. Tampon absorption can disrupt this normal acidic vaginal environment, making you susceptible to bacterial infections and Toxic Shock Syndrome (TSS)." Keepern absorberar ingenting & stör alltså inte den naturliga balansen.

Om man står på händer så rinner nog blodet uppåt lite, för att sedan rinna ner igen när man återkommer till jorden. Då hamnar det i keepern igen.

Du kan ha den inne när du duschar, inget problem. Man kan också ha den när man badar. Den blockerar för bakterier att komma upp och fungerar därför bättre än tamponger.

Kan tipsa om att den kostar 25 dollar på en amerikansk sida, det är ju nästan ingenting idag!

Lycka till!

Svar på tråden Ellen-tamponger