• Monn

Hjälp min sambo har herpes!

De flesta (tror det var 75 % av befolkningen) har faktiskt herpes, men utan att ha några symptom. Många som får blåsor får det dessutom väldigt sällan så det stör inte så mycket. Att han inte fått blåsor förrän nu behöver absolut inte betyda att han har varit otrogen! Herpes är inte farligt, det kan vara jobbigt när man har det eftersom det är blåsor som blir sår men det har man ju inte hela tiden.

Ta det lugnt och krama om din kille. Han tycker förmodligen det här är ännu jobbigare än vad du gör eftersom han säkert känner sig skyldig, trots att han förmodligen inte har gjort något.

• Monn

Det är lite svårt att testa sig, om jaginte förstått det fel (rätta mig gärna i så fall). Man kan ta ett blodprov och se om man har antikroppar i blodet, men eftersom väldigt många har det säger det inte så mycket. Det bästa är om man kan testa själva blåsorna, men då måste man gå till läkaren just när man har blåsor. Har du inga besvär tycker jag att du ska ta det lugnt!

Jag har själv munherpes, och jag vet att min pojkvän också har det. Han har fått besvär av det två gånger kanske, medan jag får det så fort det blir kallt ute och jag får torra läppar, eller om jag är väldigt stressad, eller om jag är i solen utan solskydd... det kan alltså vara väldigt olika från person till person.

Kram på dig!

Svar på tråden Hjälp min sambo har herpes!