• vattuman

Hjälp min sambo har herpes!

Hej! Fick veta att min kille har herpes men dom är inte säkra förrän provet är klart men läkaren verkade säker,det verkar tyda på det också. Tänk om jag också har det? Känns så ledsamt,precis nu när vi ska gifta oss och allt. Vi vet inte ens hur det kan ha uppkommit,ibland funderar jag om han varit otrogen men jag tror inte det. Jag blev så arg på honom idag och nu känner jag ångest,han är en helt underbar kille och jag älskar verkligen honom. Tänk om jag inte törs ha sex mer? Finns det fler som är i min sits?

• Svar på tråden Hjälp min sambo har herpes!
  • Monn

De flesta (tror det var 75 % av befolkningen) har faktiskt herpes, men utan att ha några symptom. Många som får blåsor får det dessutom väldigt sällan så det stör inte så mycket. Att han inte fått blåsor förrän nu behöver absolut inte betyda att han har varit otrogen! Herpes är inte farligt, det kan vara jobbigt när man har det eftersom det är blåsor som blir sår men det har man ju inte hela tiden.

Ta det lugnt och krama om din kille. Han tycker förmodligen det här är ännu jobbigare än vad du gör eftersom han säkert känner sig skyldig, trots att han förmodligen inte har gjort något.

• vattuman

Tack för din omtanke, jag ska verkligen krama om min kille.

• Ellte

Usch vad jobbigt!

Dock är det ju så att herpes är en sjukdom som inte alls behöver komma av sex ens... Själv har jag fått herpes (på munnen;)) av min mamma (Tack mamma) och det blir man ju aldrig av med. Jag är jättenoga med att alltid tvätta händerna om jag pillat på nåt sår ifall jag skulle råka ta i ögonen eller "nånannanstans" eftersom det kan smitta... Eh...svammelsvammel..vad jag vill komma fram till är iallafall att "intimherpes" eller vad man kallar det inte alltid kommer av sex. :) Jag är även rätt säker på att man kan bära viruset latent i många år innan det bryter ut...men där får ni gärna rätta mig om jag har fel!

• Pellegnillot

Herpes kan ligga "latent" i kroppen i flera år innan det bryter ut så jag tror inte att du behöver vara orolig att han varit otrogen. Om jag var du skulle jag gå och testa mig jag också för att vara beredd om något händer. Vissa människor har herpesvirus i kroppen ett helt liv utan att veta om det. Andra är helt resistenta och blir inte smittade. Läs på lite, finns kanske på nätet endel, så känner du dig säkert säkrare.

• Monn

Det är lite svårt att testa sig, om jaginte förstått det fel (rätta mig gärna i så fall). Man kan ta ett blodprov och se om man har antikroppar i blodet, men eftersom väldigt många har det säger det inte så mycket. Det bästa är om man kan testa själva blåsorna, men då måste man gå till läkaren just när man har blåsor. Har du inga besvär tycker jag att du ska ta det lugnt!

Jag har själv munherpes, och jag vet att min pojkvän också har det. Han har fått besvär av det två gånger kanske, medan jag får det så fort det blir kallt ute och jag får torra läppar, eller om jag är väldigt stressad, eller om jag är i solen utan solskydd... det kan alltså vara väldigt olika från person till person.

Kram på dig!

• vattuman

Tack alla! Jag ska gå och kolla mig imorron,jag kanske dessutom är gravid!

• Katie

Har inte själv herpes men har MÅNGA vänner som bär detta virus!

Herpes sitter latent (vilar) i kroppen och kan bryta ut när som helst. Närmare 80% av svenska befolkningen är bärare av herpes viruset.. Herpes kan bryta ut vid stress, mens eller förkylningar. Man kan även vara bärare och smitta andra även att man själv inte uppvisar några symtom (?). Vet inte hur detta fungerar men har hört personer som smittat sin partner utan att själv ha haft blåsor.

Första symtomen innan blåsor uppstår är ofta en svidande och kittlande känsla i läppen, någon tid efter uppstår blåsor. Man skall undvika att peta på blåsorna efersom viruset kan spridas till öron och ögon, vilket inte är så trevligt..

Herpes smittar i regel när man har blåsor, har man synliga blåsor på läppar skall man undvika att kyssas. Viruset finns i vätskan i blåsorna. Herpes från läppar kan föras över till underli*et vid ora*sex.

Herpes smittar rätt så lätt, tyvärr.. Har kompisar som blivit smittade när de delat läppstift. Det positiva är att killar har herpesutbrott mera sällan än tjejer.

Herpes är inget hinder för sex, man måste bara vara lite mera försiktig när blåsorna är aktiva. Får man herpes i underli*et kan blåsor bryta ut vid tex. förlossning. Då blir man ibland tvungen att göra kejsarsnitt. Herpes kan hos nyfödda orsaka hjärnhinneinflammation.

Det finns bra salvor att köpa på apoteket, fråga efter såna salvor!

Katie, the nurse

• CyberPet

Jag fick ett herpesutbrott för 20 år sedan ungefär. Jag var under hård stress (pluggade som en tokig) och sedan dess har jag fått totalt 10 utbrott (senaste var efter bröllopet för två år sedan - gissa om det var stress :D ). Som flera nämnt här så kan herpes ligga latent i kroppen och det kan ta flera år (om någonsin) som det bryter ut. Vanligast är att det bryter ut under en stressande situation i samband med en kraftigare förkylning, dvs när kroppen är som mest mottaglig och känslig.

Det lustiga med mig är att enda gången jag fick utslag i underlivet var den första gången och de andra gångerna har utslaget kommit på armen (vilket var förbryllande, men en hudläkare förklarade att det var inte ovanligt men väldigt lyckosamt då det inte gör lika ont som på andra, känsligare ställen).

Fördelen med herpes är att man känner när det är på gång, det kliar! Så om man känner att det börjar klia det minsta så ska man vara extra försiktig så att man inte smittar andra.

Petra

• Grönkulla

CyberPet: Alla känner inte att det kliar/pirrar innan blåsorna bryter ut, det är individuellt, även om det kanske är vanligast att man gör det (bara en liten korrigering.)

• Stitch

Vattuman:
    Jag tror inte att du behöver vara orolig! Var du känslig för intimherpes skulle du märkt det vid det här laget om ni inte har användt kondom fram tills nu. (Och det verkar ni ju inte ha gjort eftersom du är gravid ;) ) Jag fick intimherpes redan efter första sa m laget med min nuvarande man. Han hade inte haft skov av detta på många, många år och hade helt glömt bort det. Hans tidigare sambo hade inte heller visat några skov (När blåsorna bryter ut). Jag har efter det med jämna mellanrum blåsor, ibland på näsan (!) . Men det jag vill komma fram till är alltså att väldigt många har smittan latent (precis som alla skrivit innan) utan att det någonsin bryter ut. Troligtvis har du den men kommer aldrig att besväras av det. Jag har kompisar som måste in till sjukhus varje månad för att bränna bort blåsorna med laser, det är det värsta fall jag hört talas om, annars är det inte så farligt jobbigt. Men gå och prata med någon gynekolog om du tycker att det känns bra att få svar! Lycka till med bebisen! :)

• Stitch

Vill också klargöra: Man smittar herpes hela tiden, även om man själv inte har något utbrott. Men risken att smitta är ännu större vid skov.

• AnnaZ

Måste bara klargöra en sak: Det finns två olika typer av herpes, typ I som är munherpes och typ II som är det man har i underlivet. Man testar om man har herpes latent genom att leta efter två olika slags antikroppar i blodet, jag har tex typ I antkroppar men inte typ II (haar dock inte haft munsår sedan jag var 10 ungefär). Det stämmer även att det är väldigt många som har herpes (båda sorterna).

För att krångla till det lite ytterligare så _kan_ man få typ I herpes i underlivet vid tex oralsex, men det är inte så vanligt..

• abnocto

Att få herpes II är inte roligt. Jag fick mitt första utbrott för ca 4 år sedan och har sedan dess rejäla utbrott ca 1 gång/månad. Har ingen aning vart det har kommit ifrån då alla mina förhållanden har varit långa och ingen har det vad dom vet (jag har frågat). Och han jag varit tillsammans med har inget märkt fast vi alltid kört oskyddat. Det finns medicin så det blir lindrigare utbrott men då gäller att man upptäcker det i tid för dessa stickningar kan vara väldigt vaga.
    Det värsta jag vet är när jag kommer att träffa en ny, att berätta det. Man är ju aldrig säker på att inte smitta partnern och man vill dessutom inte göra det heller. Och med åren vänjer man sig. Fast han kan ju lika bra ha det latent så det behöver inte vara jag som smittar, då det kan bryta ut 20 år efter smittfället.
    Så har ni kört oskyddat så har du troligtvis redan fått det, fast det inte bryter ut på dig. Och det kan faktiskt vara du som smittat honom, fast du inte känt av något. Inget vet och det är inget att grunna.
    Njut istälelt av livet tillsammans.

• Hallonsylt

jag har hört att om man har haft vattenkoppor så har man herpesviruset latent liggandes i kroppen (de är tydligen av samma familj).

Precis som många sagt tidigare så kan munherpes smitta och bli till intimherpes. Jag har en kompis som länge (flera år) hade en sprucken underläpp som inte läkte. Så småningom så hade han sex med en tjej som då blrv jättedålig och då visade det sig att hans spruckna läpp var ett herpesutslag. Lite läskigt, men det jag menar är att man kan vara jätteförsiktig och ändå bli smittad. Han visste ju inte ens själv att han hade herpes.

Lycka till och kanske ska man kolla upp om det finns något sätt att undvika att få utslag vid förlossningen.

Kram

• vattuman

Tack alla för era omtänksamma svar,känner mig redan lite bättre.Jag har inte fått nåt utslag överhuvud taget,det kan vara som ni säger att man bär på det utan att veta om det. Tycker så synd om min kille, men vi får se vad blodproven visar, har vi tur så är det nåt annat men det verkar tyda på herpes. Vi kan ju hoppas att det är den lindrigare typen. Chocken jag fick har lagt sig nu och vi har bråkat men allt är bra nu,det jag var mest rädd för är att jag kanske kan smitta barnet om jag är gravid därför vart jag så rädd. Men jag har läst på och vet lite mer och era svar som jag har fått hjälpte mig Tack än en gång alla som har skrivit!!

• abnocto

Har man herpes II ska man tala om det när det är dags att föda, för som någon tidigare sagt, har man utslag just då så kan det bli kejsarsnitt.
    Så det behöver du inte oroa dig för, dom är vana.

• vattuman

Hej! Min sambo har aldrig haft blåsor utan bara sår,kan det vara herpes ändå? Det kom efter vi hade älskat,han har inte haft några förrut,vad kan det va?

• Jennsan

Herpes finns som många olika virus.

Herpes simplex virus typ 1 (HSV-1)
    Detta orsakar blåsor på munnen (främst)

Herpes simplex virus typ 2 (HSV-2)
    Detta orsakar genitalherpes.

Varicella zoster virus (VZV)
    Detta ger vattkoppor och efter det får man bältros.

Sen är det en massa andra grupper...

HSV 1 och 2 är farlig i vissa fall.
    Det är om man som nyfödd får en infektion (neonathal HSV infektion). Om man har nedsatt immunförsvar till följd av läkemedel el dyl och får en utbredd infektion. Eller om man får en herpes i hjärnan (herpesecephalit).

Idag behandlar man med en del olika preparat. Bla Aciclovir, Geavir, Zovirax eller Valtrex.

Det är inte ofta man behandlar herpes idag. Indikationerna är rätt så strikta. Men om man får herpes i hjärnan så är det självklart, eller om man har svår smärta av sin bältros.
    Att man har det på läppen i mindre skala behandlas sällan. Genitalherpes behandlas om man har mkt smärtor eller om recidiven är täta.

De medel som finns för att behandla herpes på munnen (receptfria som tex Herstat, Anti mfl) är totalt verkningslösa!
    Det finns inte en enda studie som stödjer att det hjälper. Om det ska någon form av effekt så skulle man behöva smörja på ca 70ggr på en dag!!! Dette eftersom det medel som är verksamt i medicinen har väldigt dålig upptagningsförmåga via läppen. De måste göra nytta i mag/tarmkanalen, eller i blodet!

Att människor upplever bättring av dem beror med största sannolikhet på att man håller läppen mjuk och hindrar att huden blir torr som den gärna blir när blåsorna torkar in. Alltså kan man lika gärna använda vilken salva som helst!!

Som tidigare sagt är herpes vanligt bland folket. Har men en gång fått det så har man det kvar i kroppen. Det ligger vilande i ryggraden, och aktiveras vid t.ex. stress, mens osv.

Lycka till med både din herpes och din ev. bebis!!!

• vattuman

Hej! Idag kom min sambos provsvar och det var negativt men dom vela ta ett nytt blodprov ifall dom hade tagit det för tidigt. Hur säkert är ett blodprov? Jag tror inte min sambo har nåt sånt, hoppas att nästa svar på blodprovet också bli negativt. Har ni fått tagit ett till blodprov?

Svar på tråden Hjälp min sambo har herpes!