• EnGlad

Ditt eller nån annans värsta bröllop

Är bara nyfiken så här i planeringen på andras erfarenheter, Vad är det värsta/mest ej passande du/nån du känner har varit med om på ett bröllop. En jag känner hennes man somnade av fylla vid ca 8-halv 9-tiden på kvällen, e nog det värsta jag hört.

• Svar på tråden Ditt eller nån annans värsta bröllop
  • Therése

Ha ha, jag kom på en annan historia som i och för sig inte är hemsk utan mest komisk...

Det var ett brudpar som bad kantorn att spela Robin Hood-låten som ingångsmarsch (ni vet den med Bryan Adams, Everything I do I do it for you). De kom tyvärr inte på vad den hette utan sa bara Robin Hood-låten till kantorn som svarade att den kände han till, den skulle han lära sig till bröllopet.

Kommer så bröllopsdagen och gissa vad som spelas i kyrkan.... Robin Hood-låten från Disneyfilmen, ni vet "jodiladi jodiladi hoppsan vilken dag...". Det visade sig att kantorn inte hade fått tag i noter utan gått hem och lyssnat på musiken i sina barns tecknade Robin Hood-film och trott att det var den låten brudparet ville ha. Både brudparet och församlingen höll på att bryta ihop i kyrkan men det blev ett roligt minne i alla fall!

• AstaC

Jag var på ett bröllop på en nyårsafton en gång. Det var väl ett normaltrevligt bröllop. Vid halvelva-elva kom en tjej runt (en tjej som alla visste var nära vän till bruden) och sa till oss att brudparet ville att gästerna skulle gå hem och att hon fått i uppgift att vidarebefordra detta. Något snopna (det var ju ändå nyårsafton) så började vi väl droppa av hemåt. Nästa gång jag pratade med bruden sa hon att hon tyckt att det var konstigt att alla gick hem innan tolvslaget. De hade haft en massa champagneflaskor där för att fira nyåret. Jag sa då att Anna (fingerat namn) sagt att det var dags att gå hem. Bruden blev förvånad och lovade återkomma. Det visade sig att den här Anna av någon orsak blivit sur på bruden under festen och på det här viset skulle ge igen.

Det var väl en trevlig vänskapsgärning.

• Meddelande borttaget
  • Dea

Jag var på ett annars fint bröllop, som stördes av fotografen.

Resultatet var svagt:
    Bland annat tjorvade han ihop släpet till ett knyte han knuffade in under kjolen vilket gjorde siluetten lite konstig på många bilder från ateljén.

På bilderna från kyrkan visade det sig att han, trots sina "20 år i branschen" inte hade några kunskaper om fotografering under svåra ljusförhållanden. Inget stativ!

Han krävde först full betalning i förskott, men det omförhandlades.

Men oavsett resultatet fanns det saker som var värre: för det första störde han vigseln! Prästen fick schasa bort honom flera gånger. När han inte hägrade över brudparet och prästen som en korp sprang han fram och tillbaka framför altaret, svarade i mobiltelefon (!?!) och om han nån gång stod stilla så gjorde han det rakt framför videokameran. (Just det kanske han inte märkte, förstås)

Pga vädret kunde man inte fotografera utomhus, så han slussar in oss allihop i en närliggande utställningslokal som brudparet fått uppgift om att han betalat för att utnyttja. Ingen vet hur det var med den saken, men plötsligt kommer nån från lokalen fram och kräver pengar - av brudgummen. Då drar fotografen.

• Ebbalala

Jag var för länge sedan på ett bröllop där brudgummen och brudgummens systers man började slåss!

Var på ett annat bröllop där maten bestod av potatissallad och korv. Jag gillar varken det ena eller det andra så jag åt lite av salladsdekorationen. Däremot bjöds det frikostigt på sprit så festen liknade mera ett fylleslag. Usch, det var hemskt, vi gick hem tidigt!

Min kompis hamnade ofrivilligt (dvs hon hade ingen aning om detta) på ett "nassebröllop". Både brudgum och de manliga gästerna bar kängor och bröllopsmusiken var allt annat än romantisk.

• Höstbrud-04

Igår började jag och min blivande prata om vad som skulle hända om nåt gick fel när man skulle gifta sig - Han målade sen upp ett mardrömscenario där vi antingen var magsjuka och spydde on gång i halvtimmen eller körde av vägen på väg till bröllopet, dessutom pratade han om att ingen kantor dök upp att någon trampade på klänningen så att kjolen lossnade... Han räknade nog upp allt som skulle kunna gå fel. Men vad gör man OM något går riktigt fel d.v.s att någon blir riktigt sjuk så att man verkligen inte kan genomföra vigseln?
    Jag vet en som gift sig med hög feber och röda hund och en annan som gifte sig några dagar efter att han fot foten krossad (Han var så påverkad av smärtstillande att han knappt minns sitt eget bröllop...)

• Sibella

Jag serverade en gång på ett väldigt dyrt och tjusigt och "fint" bröllop, där brudens bror och brudgummens far började slåss med varandra samtidigt som brudens tjejkompisar skickade runt bilder från möhippan, med bruden asberusad iförd porrigt raffset.

• Lenchen

Jag var pa ett brollop som var i en liten by pa landet dar prasten skulle komma tillresande. Det var bara det att han var en och en halv timme sen... Och inte gick att fa tag pa telefon. Dar hann ju alla bli lite nervosa...

Sedan var det jattekallt, brollopet var utomhus. Sa endel aldre slaktingar fick ga in innan vigseln var over. Vi andra stod och smahoppade for att halla oss varma.

Dessutom dopte de sitt barn just innan och hon slutade inte skrika, sa de fick ta en paus i vigselakten for att amma. Och sa fick mamman och systern till bruden turas om att ga ifran for att lugna babyn en bit darifran.

Dessutom fanns det ingen bordsplacering sa alla satt i grupper med de som de kande. Jag och min pojkvan kande ingen sa vi fick sitta sjalva under middagen.

men jag tror att brudparet var nojda. Och det var ett fint brollop trots allt.

• jarlemi

Det är när man läser om sån´t här (otrevliga människor som förstör festen och slåss osv.. ) som det ändå känns skönt att vi "smiter" iväg och gifter oss och ställer till med fest efteråt! Skulle den festen av ngn anledning urarta (inte så troligt men ändå..)så är det i allafall inte VÅR STORA DAG som får ett trist avslut!

• mud

Mina föräldrar berättade för oss barn och vår mormor vid jul -89 att dom skulle gifta sig (antagligen triggat av beslutet om ändrad änkepeinsion) och i mellandagarna skulle det bli av.
    Alla barnen hade maginfluensa, mormor var barnvakt åt oss, pappa mådde illa hela vigseln och mamma blev sjuk på bröllopsnatten. Som tur var hade dom valt en liten borgerlig vigsel utan kalas!
    Dom lever fortfarande tillsammans och kunde skratta åt eländet ganska tidigt. Precis som alla andra fick dom en oförglömlig bröllopsdag och -natt.

• Brudjojo

Hej!
    Måste bara berätta om ett bröllop jag var på som gjorde mig sååå förbannad!!! Det var min bästis som skulle gifta sig. Jag har alltid kännt henne och hennes blivande väldigt bra. De är väldigt framåt och utåtriktade. Jag och hon har pratat mycket om bröllop och hur vi vill att våra ska vara. Vi har även varit på många gemensamma vänners bröllop tillsammans som har varit lyckade med mycket spex och så.

Jag trodde att jag möjligen skulle få vara toastmaster eftersom hon tidigare hade uttryckt något i stil med att hon tyckte att jag skulle passa bra. Men i alla fall så valde hon en annan tjej som inte är riktigt lika nära kompis med oss. Men i alla fall så tog jag inte så illa vid mig utan tänkte att jag kanske kan planera in lite spex i alla fall.

När det närmade sig bröllopet så hade jag funderat på lite spex som vi tjejer kunde göra för henne (vi hade en singelklubb förut och har gjort mycket tillsammans som man skulle kunna använda för att göra nåt kul spex). Jag började höra mig för med de andra tjejerna i vår gamla singelklubb om vi skulle göra nåt spex och fick då höra av hon som skulle vara toastmaster att min bästis inte ville ha nåt spex utan bara sång och musik på bröllopet. Jag tyckte det lät mycket märkligt eftersom vi ofta pratat tidigare om att vi vill ha mycket spex och sånt. Men jag tänkte att hon kanske har ändrat sig. Hur som helst så struntade jag i spexplanerna eftersom jag inte kan sjunga så kunde jag inte göra det heller. Så på bröllopet satt jag bara där. Men gissa om jag kände mig dum när killgänget hade ordnat massor av spex för killen. De hade lekar, videofilmer, tagit fram en massa pinsamma incidenter från förr. Man kan säga att hela bröllopet var endast för brudgummen. Ingen hade ju gjort nåt för bruden eftersom toastmastern sagt att hon bara ville ha sång och musik. Jo, förresten Toastmastern (som är en jättebra sångerska) sjöng ganska många sånger.

Jag har aldrig kännt mig så dum. Man kunde se på bruden att hon var besviken över att ingen gjort nåt spex för henne.

Vi har pratat om detta efteråt också och hon sa till mig rätt ut att hon var jättebesviken att vi inte hade hittat på nåt. Men jag kunde ju inte göra annat än att säga som det var, att vi trodde hon inte vill ha nåt...

Jag hoppas att det blir mycket spex på mitt bröllop, men jag förstår om hon inte har någon lust att ställa upp...

• Jane Doe

Vet två bröllop.
    Det ena skedde på nyårsafton och var verkligen vackert, välplanerat och fint. Fast det tråkiga var att bruden blev kanonfull, spillde både rödstearin på sin klänning, rödvin och avslutningsvis fick hon en raket i magen och det blev akuten.
    Tråkigt..

Bröllop nummer två förstördes av att bruden och hennes blivande svägerska rök ihop på hennes möhippa. De slogs och bruden fick en blåtira.
    Svägerskan valde då att inte komma på bröllopet men skickade fint nog ett telegram som lästes upp på festen:
    "Jag väljer att inte komma till er fest, men jag hoppas ändå att dagen blir lyckad utan mig"
    Detta lade ju en ganska låg stämning sedan under resten av middagen.

• Mrs Eire

Alla bröllop jag varit på har varit relativt lyckade. Det enda som blev halvdant var ett bröllop där festen skulle vara på Baltic Star, den lilla båten som kryssar till Åland eller nåt. Vi fick vänta på middag i 2 timmar, alla var utsvultna, men det fanns ingen mat att köpa så vi fick dricka bloody mary för att mätta magen. Middagen var urtråkig, brudgummens bröder som var bestmen sa inte ett ord utan satt bara tysta under hela middagen (de brukar aldrig prata) Det var ett tight schema och brudens pappa höll i tidtagar uret, hann knappt äta klart förrens det var dax för presentöppning, hann bara med hälften då vi var tvunga att vara ute ut middags-salen kl 21, då blev vi invägfösta till dans hallen där det blev chareoke, (bruden jobbar med det) Till skaen är att brudgummen + vänner är musiker och de verkligen hatar allt som har med chareoke att göra. Det var bara bruden som var uppe och sjöng. De flesta fick betala en kuvertavgift på 500 kr för att få gå på bröllopet, vi fick dock gratis då vi var nära vänner. Till råga på allt bråste det 25 sm och båten gungade så jag trodde att den skulle gå under.

• marian

Vi var lyckligt ovetande, men vår vigsel kunde ha gått illa. Våra solister och organist (en kompis till oss) kom till kyrkan i förväg för att känna av akustiken och organisten ville provspela på orgeln, eftersom kyrkorglar kan vara speciella. Tyvärr hade kyrkans ordinarie organist inte meddelat detta till vaktmästaren - som vägrade att släppa in Erik till orgelbalkongen. Erik var så arg så att han slutligen bestämde sig för att gå. Det löste sig dock till slut.

Svärmor hade gjort i ordning ris, men glömt det hemma i lägenheten. Medan jag och maken satt inne i brudkammaren och väntade sprang min svåger iväg till närmaste 7-Eleven och köpte grötris... :D

Men det värsta jag har varit med om var när min kusin gifte sig. Endast den närmaste familjen var närvarande, och jag hade blivit ditbjuden i egenskap av förare åt vår mormor. Jag och brudgummen har känt varandra sedan vi var fjorton, så "det gamla gänget" och jag kom på den lysande idén att skriva ett tal från oss alla, som jag då kunde läsa upp. Vi fick höra sammanlagt tre tal. Jag, brudgummens far och best man... Jag ångrade djupt att jag inte hade skrivit någonting till kusinen, för hon såg jättebesviken ut.

Den där Robin Hood-historien är hysteriskt rolig, men tyvärr är det en vandringssägen:
    www.snopes.com/weddings/embarras/robnhood.htm

Svar på tråden Ditt eller nån annans värsta bröllop