• Hulkens brud

    Slutat med p-piller, när kommer mensen?

    Jag slutade med p-piller i augusti. Sedan dess har jag bara haft mens en gång, i december. Jag var medveten om att det kunde dröja ett tag innan mensen blev regelbunden, men inte så lång tid. Har gjort grav.test flera gånger då jag inbillat mig tecken på graviditet, men de var negativa.
    Vet någon hur lång tid det kan ta? Har ni varit med om samma?

  • Svar på tråden Slutat med p-piller, när kommer mensen?
  • USA-brud

    Oroa dig inte... den kommer... Jag slutade med p-piller for nagra ar sedan och den kom inte tillbaka forrans 8 manader senare (och da hade jag inte ens en mellanblodning). Jag gick dessutom till gynekologen som gav mig nagra sorts piller som skulle starta mensen igen... och de gjorde den... efter andra forsoket... sa oroa dig inte!!! Jag trodde jag hade early menopause etc men kroppen ar bara ovan! Den kommer nog snart!

  • Gift Snoffsan

    Nej jag instämmer! Oroa dig inte, det kan variera hur lång tid det tar innan det kommer igång av sig själv. Jag hade väl tur för mitt satte igång exakt som den skulle och är nu regelbunden med.

  • Snart Fru...

    Åh, lyllos er!

    Att mensen verkar ha varit "borta" under tiden ni ätit p-piller. Jag har aldrig undkommit den under de år jag använt p-piller.... Kommer som klockan en gång i månaden! *suck*

  • MayaPiraya

    Fast man slipper väl inte mensen under den tiden man äter p-piller, den blir bara bättre tajmad än en klocka.
    Däremot när man lägger av med dom så undrar kroppen vad som händer o den kan lägga av.
    Så har iaf jag förstått det...

  • Linganlotta

    Jag har oxå slutat med p-piller och väntar nu på min första mens...den ska förhoppningsvis komma idagarna!!
    Men jag funderade på en sak: Man kan väl fortfarande bli gravid fastän det inte kommer någon mens eller??
    :)

  • MayaPiraya

    Visst kan man det, bara ägglossningen har kommit igång. Blir du gravid direkt så hinner ju inte den första mensen komma...
    Vissa har sådan tur, andra får vänta i månader...

    Jag rekommenderar dock varmt att ni kollar på familjeliv.se ;)

  • Linganlotta

    Mayapiraya
    Hur vet man om ägglossningen kommit igång??

    Förlåt att jag lånade tråden lite!!!

  • MayaPiraya

    Det bildas ett speciellt sekret på livmodertappen som man kan sa bygga broar av. dvs tar du det mellan pekfingret och tummen o sakta drar ur så blir det trådar emellan.
    Annar så finns det lite mer individuella symptom som att det värker i brösten eller i livmoderområdet. En del får mer sexlust, andra får mindre. Men det är lite mer diffusa saker. Det absolut säkraste är att köpa ägglossningstest. Då säger dom på studs om du har ägglossning eller inte vid provningstillfället (det går nog åt några st innan du har koll på när den kan vara).

  • Elfva

    På tal om mens efter p-piller... Ibland tar det lång tid men för de flesta så kommer man ganska snabbt tillbaka till sin "ordinarie rytm" dvs den cykel du hade innan du började med pillren. Så var det 28 dagar och regelbundet så kommer det förmodligen bli detsamma nu... var det oregelbundet då, så blir det förmodligen det nu... Tveka inte att ringa barnmorskan/gyn, av dem kan man få medicin som hjälper kroppen på traven att hitta sin cykel igen.

    På tal om ägglossning. Ett billigare alternativ till äl-tester är att kombinera sekretkoll (också kallat billingsmetod) med tempning. Tag tempen varje dag (viktigt) från första dagen i cykeln och hela tiden cykeln igenom tills det är dags att börja om med första dagen igen. Ta tempen på morgonen och om det går vid samma tidpunkt, det ska i allafall vara direkt när du vaknar på morgonen. Skriv upp det i en bok och efter ett par cyklers tempande kommer du se ett mönster. Det är nämligen så här att från mens till ägglossning så har man lite lägre temp... efter ägglossning så stiger tempen 0.3-0.5 grader och förblir så ända tills den går ner igen straxt före nästa cykel (för vissa sjunker tempen dock precis ibörjan på den nya cykeln).

    Det kanske låter krångligt. Men det är faktistk rätt bra. Skriv upp hur du mår, om du haft några ägglossningsflytningar och temp i en liten anteckningsbok. Och snart kommer du lära känna just din cykel väldigt bra... :)

    Det bör tilläggas att temp stegringen sker ofta successivt 1-3 dagar EFTER ägglossning. Vilket kan vara bra att veta för den som vill använda metoden som hjälp för att bli gravid.

    Lycka till

Svar på tråden Slutat med p-piller, när kommer mensen?